صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۰۱
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 10
کد خبر: ۳۰۴۰۸

مداخله آمریکا در عراق؛ خشم گروه های عراقی را درآورد

ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، ائتلاف قانون به رهبری نوری مالکی و رهبر جریان عصائب اهل حق به همراه جمع کثیری از رهبران سیاسی عراق خواستار پایان مداخله آمریکا در امور عراق شدند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان با تشدید بحران در عراق و مداخله های روزافزون آمریکا و کشورهای اروپایی در این کشور؛ رهبران عراقی از وجود توطئه ای علیه حشدالشعبی و نهادهای امنیتی توسط بیگانگان پرده برداشته و خواستار پایان مداخلات آمریکا در امور عراق شده اند.



در همین حال مجلس عراق و رئیس جمهور این کشور بر ادامه رایزنی های خود جهت تشکیل دولتی جدید در عراق ادامه می دهند. مهمترین رویدادهای عراق در خلال ساعات سپری شده از این قرارند:‎

 

ائتلاف صدر: مداخله کینه‌توزانه آمریکا در مسائل داخلی عراق را نمی‌پذیریم

 

«نبیل الطرفی» رئیس فراکسیون پارلمانی «سائرون» عراق از مداخله ایالات متحده آمریکا در مسائل داخلی عراق به شدت انتقاد کرد.

 

الطرفی به پایگاه خبری المعلومه گفت که «ائتلاف سائرون به هر نحوی، مداخله کینه‌توزانه آمریکا در مسائل داخلی عراق را نمی‌پذیرد».وی تصریح کرد که «سائرون به طور قاطع، مداخله طرف‌های خارجی در تشکیل دولت جدید را نمی‌پذیرد».

 

این نماینه عراقی خاطر نشان کرد: «تشکیل دولت، از مأموریتهای ملتی است که در میادین به پا خواسته و تحصن کرده است. ما هیچ نیازی به هیچ گونه مداخله خارجی نداریم».

 

این نماینده عراقی همیچنین نسبت به هر گونه مداخله آمریکا در تشکیل دولت آینده هشدار داد.

 

در همین ارتباط، «ماجد شنگالی» نماینده پیشین حزب دموکراتیک کردستان، پیش از این هشدار داده بود که «مداخله آمریکا در انتخاب نخست وزیر آینده، قوی و روشن خواهد بود».

 

شنگالی همچنین گفت که تظاهرات مردمی در عراق، ازاعتراض به مطالبات خدماتی، به مسائل سیاسی، بدل شده است.

 

احزاب و گروه‌های سیاسی عراق رایزنی‌های خود را برای انتخاب نخست وزیر دولت آتی این کشور پی گرفته‌اند و هر بار اسامی نامزدهایی مطرح و نامزدهای دیگری حذف می‌شوند، اما هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

 

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق سوم دسامبر جاری (دوازدهم آذر ماه) در درخواستی کتبی به «برهم صالح» رئیس جمهور عراق از وی خواست هر چه سریع‌تر نخست وزیر جدید را معرفی کند، زیرا بر اساس ماده 76 قانون اساسی عراق، رئیس جمهور باید ظرف پانزده روز نامزد بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی را مامور تشکیل دولت کند.

 

مهلت قانونی انتخاب جانشین «عادل عبدالمهدی» در هجدهم دسامبر(27 آذر ماه) به پایان می‌رسد و به گفته کارشناسان اگر گروه‌های سیاسی عراق در این مدت نتوانند رئیس جدید قوه مجریه کشورشان را معرفی نکنند بیم از بروز یک خلا قانونی می‌رود.

 

«علی التمیمی» کارشناس قانون اساسی عراق معتقد است: پس از پایان مهلت پانزده روزه و ناکامی رئیس جمور در تعیین نامزد جانشینی عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی برای 30 روز دیگر نخست وزیر پیشبرد امور خواهد بود و پس از آن کار دولت مستعفی تمام می‌شود و بر اساس ماده 81 قانون اساسی که می‌گوید اگر به هر دلیل کرسی نخست وزیری خالی ماند رئیس جمهور به آن تکیه می‌زند، اختیارات نخست‌وزیری به رئیس جمهور منتقل خواهد شد.

 

عصائب الحق: تلاش‌ها برای بر هم زدن اوضاع عراق را ناکام خواهیم گذاشت

 

جنبش «عصائب اهل الحق» تاکید کرد که همه نقشه‌ها را برای به هم ریختن اوضاع داخلی عراق ناکام خواهد گذاشت.

 

این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز سالروز پایان نبردهای آزادسازی عراق از چنگ گروه‌های تروریستی داعش است. عراقی‌ها به لطف فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی و به لطف خون شهدا و مجروحین و صبر مادران، زنان و کودکانشان و به لطف عزم و پافشاری برای تحقق پیروزی پیروز شدند.

 

به گزارش وبگاه خبری موازین نیوز، عصائب اهل الحق تصریح کرد: در زمانی که برخی کشورها منتظر سقوط عراق به دست یک نیروی بی‌رحم و ظالم بودند که با اندیشه‌های تکفیری خود دست به جنایت می‌زد، ما همه دنیا را با قدرت، عزم، اراده و صبر بر زخم و تحقق پیروزی به دست قهرمانان و افراد شجاع ارتش، پلیس، الحشد الشعبی و همه نیروهای امنیتی پشتیبان غافلگیر کردیم. زیرا عراقی‌ها برای مقابله با این تجاوز خونین و این گروه‌های جنایتکار یک تنه ایستادند و اهمیتی ندادند که بمیرند یا بر مرگ غلبه کنند.

 

این جنبش افزود: ما از این فرصت استفاده می‌کنیم تا تاکید کنیم که همچنان در مسیری که برای دفاع از عراق و عراقی‌ها پیش گرفته‌ایم حرکت می‌کنیم و همه توطئه‌ها برای برهم زدن اوضاع داخلی عراق را ناکام خواهیم گذاشت و از همه تلاش‌های برای اصلاح امور به منظور توسعه نظام سیاسی و تحقق عدالت عمومی حمایت می‌کنیم.

 

دولت پیشبرد امور عراق امروز دهم دسامبر را به مناسبت گرامیداشت سالروز پیروزی بر داعش و آزادسازی شهر موصل مرکز استان نینوا که این گروهک تروریستی آنجا را پایتخت خلافت خودخوانده خود در عراق خوانده بود، تعطیل رسمی اعلام کرد.

 

بغداد در دهم دسامبر ۲۰۱۷ پیروزی خود را بر داعش و آزادسازی کامل یک سوم از خاک این کشور (شمال و غرب عراق) که در تابستان ۲۰۱۴ توسط این گروهک تروریستی اشغال شده بود اعلام کرد.

 

اما هسته‌های خفته داعش هنوز در اقصی نقاط این کشورباقی مانده‌اند و به شیوه قبلی فعالیت خود در حملات چریکی که پیش از سال ۲۰۱۴ به کار می گرفت، بازگشته‌اند.

 

طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات در چند استان عراق بخصوص پایتخت، سلسله اتفاقاتی مشکوک سبب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است. ترور چند لیدر اعتراضات، تیراندازی به جمع معترضان در بغداد و حمله غافلگیرانه با ضربات چاقو به معترضان از جمله این اتفاقات است.

 

در همه این حوادث، رسانه‌های ضدعراقی، گروه الحشد الشعبی را متهم کرده‌اند. از پنجشنبه ۱۴ آذر ماه، برخی رسانه‌هایی مثل شبکه آمریکایی الحره، شبکه سعودی العربیه و شبکه انگلیسی بی.بی.سی عربی، گزارش کردند که بعد از حضور عناصر الحشد الشعبی در خیابان‌های بغداد، شماری از معترضان از پشت با سلاح سرد (چاقو) هدف حمله قرار گرفته‌اند.

 

الحلبوسی: باید جلوی توطئه‌ها علیه نیروهای امنیتی عراق گرفته شود


«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق روز سه شنبه تاکید کرد که باید جلوی همه تلاش‌ها برای تضعیف اعتماد شهروندان به نیروهای امنیتی در شرایط کنونی عراق گرفته شود.

 

الحلبوسی در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز اعلام پیروزی عراق بر تروریسم داعش(دهم دسامبر 2017) گفت: ما روز پیروزی را به مردم عراق تبریک می‌گوییم ، زیرا مردم و مبارزان با هم جنگیدند و آنها به نمایندگی از همه دنیا علیه سیستم افراط گرایی و تروریسم داعش جنگی سرسختانه انجام دادند.

 

به گزارش وبگاه خبری موازین نیوز، وی افزود: نیروهای قهرمان ما در این جنگ از همه طبقات مختلف با فداکاری، شجاعت و قدرت درسی تاریخی دادند و توانستند نبردی سخت را مدیریت کنند که که بزر‌گ‌ترین ارتش‌های جهان هم از آن عاجز بودند بخصوص که در سایه چالشی بزرگ بود، زیرا نیروهای ما با دشمنی می‌جنگیدند که غیرنظامیان بی گناه از میان مردم ما را هدف می‌گرفت.

 

رئیس پارلمان عراق تاکید کرد: در نهایت موفقیت همپیمان نیروهای قهرمان ما بود، زیرا مردم هم با آنها در میدان نبرد، مبارزه کردند و از آنها پشتیبانی کردند و رسانه‌ها و مطبوعات هم با کلام خود و بالا بردن روحیه مبارزان ما در کنار آنها ایستادند تا این پیروزی بزرگ تاریخی حاصل شد که اگر خون‌ها و جانفشانی‌های آنها نبود هم اینک از نعمت امنیت برخوردار نبودیم.

 

رئیس پارلمان عراق بر ضرورت حفظ دستاورد پیروزی بر داعش از طریق ادامه همکاری میان شهروندان و نیروهای امنیتی تاکید کرد و گفت: باید جلوی همه تلاش‌ها برای تضعیف و متزلزل کردن اعتماد ملت به نیروهای امنیتی در این شرایط گرفته شود.


الحلبوسی بر اهمیت بازگشت همه آوارگان نینوا و روستاهای آن و همچنین آوارگان کرکوک، دیالی، صلاح الدین، جرف الصصخر و مناطق غرب الانبار به شهرهایشان تاکید کرد و گفت: باید همه موانع بر سر راه بازگشت مردم به خانه‌های خود و بسته شدن پرونده آوارگان برداشته شود، زیرا با بازگشت آوارگان و مشخص شدن سرنوشت مفقودین و پرداخت غرامت به خانواده‌های آنها و همچنین به خانواده‌های شهدا و مجروحین جنگ با تروریسم، پیروزی کامل می‌شود.

 

دولت پیشبرد امور عراق امروز دهم دسامبر را به مناسبت گرامیداشت سالروز پیروزی بر داعش و آزادسازی شهر موصل مرکز استان نینوا که این گروهک تروریستی آنجا را پایتخت خلافت خودخوانده خود در عراق خوانده بود، تعطیل رسمی اعلام کرد.

 

بغداد در دهم دسامبر ۲۰۱۷ پیروزی خود را بر داعش و آزادسازی کامل یک سوم از خاک این کشور (شمال و غرب عراق) که در تابستان ۲۰۱۴ توسط این گروهک تروریستی اشغال شده بود اعلام کرد .

 

اما هسته‌های خفته داعش هنوز در اقصی نقاط این کشورباقی مانده‌اند و به شیوه قبلی فعالیت خود در حملات چریکی که پیش از سال ۲۰۱۴ به کار می گرفت، بازگشته‌اند.

 

طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات در چند استان عراق بخصوص پایتخت، سلسله اتفاقاتی مشکوک سبب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است. ترور چند لیدر اعتراضات، تیراندازی به جمع معترضان در بغداد و حمله غافلگیرانه با ضربات چاقو به معترضان از جمله این اتفاقات است.

 

در همه این حوادث، رسانه‌های ضدعراقی، گروه الحشد الشعبی را متهم کرده‌اند. از پنجشنبه ۱۴ آذر ماه، برخی رسانه‌هایی مثل شبکه آمریکایی الحره، شبکه سعودی العربیه و شبکه انگلیسی بی.بی.سی عربی، گزارش کردند که بعد از حضور عناصر الحشد الشعبی در خیابان‌های بغداد، شماری از معترضان از پشت با سلاح سرد (چاقو) هدف حمله قرار گرفته‌اند.

 

تاکید صالح بر لزوم همکاری گروه‌های سیاسی برای معرفی نخست‌وزیر جدید

 

برهم صالح رئیس جمهوری عراق خواستار همکاری تظاهرات کنندگان و سیاستمداران برای انتخاب نخست وزیر شد.برهم صالح در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد پیروزی عراق بر باند تروریستی داعشی با تاکید بر ضرورت تکمیل مسیر اصلاح نظام سیاسی و شناسایی نقایص و خلل از گروه‌های سیاسی خواست برای معرفی نامزد تصدی نخست وزیری با یکدیگر همکاری کنند.

 

رئیس جمهوری عراق بر ضرورت تشکیل دولت جدید در مهلت تعیین شده و چارچوب‌های قانون اساسی برای اینکه مشکلات را حل کند، تاکید کرد .

 

برهم صالح با تقدیر از مرجعیت عالی دینی به عنوان سوپاپ اطمینان عراق به سبب صدور فتوای جهاد کفائی علیه تروریست‌های داعشی از فداکاری‌ها و جانفشانی تمام نیروهای مسلح اعم از ارتش، پلیس، مبارزه با تروریسم، حشد شعبی و پیشمرگه تشکر کرد.

 

رئیس جمهوری عراق در ادامه بیانیه خطاب به تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی گفت میادین و پل‌ها را نقاطی برای ارتباط و نه قطع ارتباط قرار دهید، به دشمنان اجازه ندهیم که تاریخ و پیروزی‌های ما را از طریق عناصر نفوذی و خرابکارانی مخدوش کنند که خواهان خیر و خوبی برای عراق و مردم آن نیستند.

 

وی افزوداز گروه‌های سیاسی دعوت می‌کنم تا همگی با یکدیگر برای معرفی فردی همکاری کنیم که درباره وی برای اینکه عهده‌دار نخست‌وزیری و مامور تشکیل دولت جدید در چارچوب‌های قانونی و در مهلت مشخص شده شود، به توافق برسیم تا دولت جدید عهده‌دار حل مشکلات و بازسازی و توسعه در راستای خواسته‌های جوانان و کودکان و سالخوردگان و زنان و تمام طیف‌های جامعه عراق شود.

 

از سوی دیگر «دیار برواری» از نمایندگان فراکسیون حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق گفت احتمال داد که نام نامزد تصدی نخست وزیری در آخرین روز از مهلت تعیین شده بر اساس قانون اساسی مشخص و نهایی شود.

 

برواری به شبکه السومریه گفت نشست‌ها همچنان میان تمام گروه‌های سیاسی از جمله گروه‌های سیاسی کُردی برای دستیابی به توافق درباره شخصیت ملی شایسته و سالم برای تصدی نخست وزیری در خلال مهلت تعیین شده که خواسته‌های مردمی را برآورده کند، ادامه دارد.

 

برواری افزود روند سیاسی عراق ما را عادت داده است تا آخرین روز از مهلت‌های تعیین شده برای هر مسئله حساس و مهم، زمان نهایی حل و فصل آن مسائل باشد و انتظار داریم که نامزد نخست وزیری را بر اساس تجارب گذشته در آخرین لحظات نهایی کنیم.

 

این در حالی است که «عباس الزاملی» از نمایندگان ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری پیش بینی کرده است که نامزد نخست وزیری اواخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده مشخص شود. وی تصریح کرد این موضوع بی‌نهایت دشوار است.

 

از سوی دیگر «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در سخنانی به مناسبت سالگرد پیروزی عراق بر تروریسم داعشی بر لزوم حفظ این دستاورد بزرگ از طریق ادامه همکاری و همبستگی میان شهروندان و نیروهای امنیتی تاکید کرد و خواستار بسته شدن راه‌ها به روی تمام تلاش‌هایی شد که به دنبال ضربه زدن به اعتماد مردم به نیروهای امنیتی در این شرایط حساس است.

 

نقشه راه حکیم برای حل بحران

 

عمار حکیم در این نقشه‌‌راه بر تسریع در انتخاب نخست‌وزیر مستقلی که از مقبولیت مردمی برخوردار باشد و تشکیل دولتی انتقالی به‌دور از مداخله‌های خارجی تصریح کرده است.

 

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر تصویب قانون عادلانه و منصفانه انتخابات و تشکیل کمیساریای مستقل و سالم به‌منظور مقدمه‌چینی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام تأکید کرد تا مردم بتوانند حق قانونی خود در انتخاب نمایندگان‌شان را ایفا کنند.

 

از سوی دیگر شبکه الفرات گزارش داد: عبدالکریم خلف سخنگوی فرمانده‌کل نیروهای مسلح از صدور دستورالعمل جدید برای حشد شعبی درخصوص مسائل امنیتی خبر داد.

 

وی اظهار داشت: دستورات بر این نکته تصریح می‌کند که حشد شعبی صرفاً مأموریت‌های امنیتی را که از سوی فرمانده‌کل نیروهای مسلح به آنها محول می‌شود، انجام دهند.وی افزود: مقرهای حشد شعبی در داخل پایتخت همچنان پابرجا هستند.

 

اطمینان خاطر ارتش عراق به تظاهرات‌کنندگان

 

خبر دیگر اینکه رئیس ستاد مشترک ارتش عراق خطاب به تظاهرات‌کنندگان عراقی گفت: ارتش اینجا حضور دارد تا از شما تا زمان تحقق مطالبات مشروعتان حمایت کند.

 

سرلشکر عثمان الغانمی در سخنانی به‌مناسبت سالروز پیروزی بر گروه تروریستی داعش و آزادسازی موصل تأکید کرد: امروز سالروز پیروزی بزرگ بر گروه تروریستی داعش است که این مأموریت دشوار را در شرایط دشوار انجام دادیم و با ایستادگی ملت و شجاعت نیروهای قهرمان و خون شهدا و مجروحان به پیروزی رسیدیم.

 

وی تصریح کرد: نیروهای ارتش عراق برای تأمین امنیت تظاهرات‌کنندگان در صحنه حضور دارند.

 

حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف النصر هم در سخنانی به‌مناسبت سالروز پیروزی بر گروه تروریستی داعش و آزادسازی موصل اظهار داشت: ما خواهان وطنی خالی از تروریسم، سهم‌خواهی، فساد و ترس هستیم.

 

المیادین خبر داد: احتمال موافقت نیروهای سیاسی عراق با تشکیل دولتی موقت

 

شبکه تلویزیونی المیادین، شب گذشته به نقل از منابع ویژه خود گزارش داد: «گروه‌های سیاسی عراق در حال دستیابی به توافقی هستند که بر اساس آن، مرحله بعدی انتخاب نخست‌وزیری برای تشکیل دولتی است که عمر آن شش‌ماه تا یک سال خواهد بود، نه دولتی که 3 سال باقی‌مانده از عمر پارلمان را تکمیل کند».

 

خبرنگار المیادین تصریح کرد: «دولت پیش‌ِروی عراق مسئولیت 3 پرونده اصلی را به‌عهده می‌گیرد که شامل پرونده امنیتی، تمهیدات برگزاری انتخابات زودهنگام با هماهنگی کمیساریای جدید انتخابات و قانون جدید انتخابات و همچنین پرونده تصویب بودجه است. از سوی دیگر، دولت پیش‌ِروی باید به‌شکل قابل‌توجهی کوچک باشد و نزاعی بر سر کرسی‌های وزارتی و غیره صورت نگیرد، زیرا مرحله موقتی را اداره می‌کند».

 

طبق این گزارش، رهبران نیروهای سیاسی عراقی روز گذشته با «برهم صالح» رئیس‌جمهوری نشست برگزار کردند که طی آن، موضوع دولت جدید به بحث گذاشته شد و انتظار می‌رود درخصوص برخی اسامی مطرح‌شده برای تصدی سمت نخست‌وزیری، که مورد قبول این نیروها باشد، توافق انجام شود.

 

المیادین در ادامه افزود: انتظار داریم نام نامزد نخست‌وزیری عراق طی روزهای آتی اعلام شود، به‌ویژه اینکه فقط یک هفته تا پایان مهلت رئیس پارلمان به رئیس‌جمهور برای تعیین‌ تکلیف نامزد نخست‌وزیری باقی مانده است.

 

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در سوم دسامبر جاری( 12 آذر) طی نامه‌ای رسمی به برهم صالح، رئیس‌جمهوری این کشور، از او درخواست کرد تا ظرف 15 روز تکلیف نامزد تصدی پست نخست‌وزیر عراق را مشخص کند.

نظر شما