صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۰۲
  • چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 17 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 11
کد خبر: ۳۰۵۱۲

کاهش چشمگیر قیمت دلار در بازار

پس از روزها افزایش ناگهانی قیمت دلار در بازار و رسیدن آن به کانال ۱۴ هزار تومان؛ صبح امروز ارزهای خارجی شاهد افت چشمگیری بود تا آنجا که قیمت خرید دلار به ۱۳۱۵۰ تومان رسید.

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت ارز این روزها از کانال یازده هزار تومانی ده روز پیش عبور کرده و عصر دیروز وارد کانال چهارده هزار تومان شد، امری که با نگرانی بازار همراه شده است. تلاطم ارزی روزهای اخیر با تحلیل های متفاوتی از سوی کارشناسان همراه بوده است. برخی اینگونه استدلال می کنند که به دلیل افزایش تقاضای شرکت‌های تجاری برای تسویه حساب‌های دلاری و وصل شدن تدریجی اینترنت در این هفته میزان تقاضا در بازار افزایش یافته است و هم زمان میزان عرضه متناسب با آن وجود نداشته است که این مسئله افزایش قیمت دلار را سبب شده است.

 

در این میان عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی روز سه‌شنبه در پست اینستاگرامی خود نوشت: در دو هفته اخیر به دلایلی که همگان واقفند، انتظارات غیرواقعی در بازار ارز ایجاد و عمدتا در برخی فضاهای دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده شد. با اطلاعاتی که از توانایی‌ها، امکانات و ذخایر ارزی کشور و ارز صادارتی دارم، این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد؛ چرا که تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است.

 

همتی امروز نیز در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت ارز، اظهار داشت: بازار ارز در کنترل است. من همیشه دو پیام را به مردم و کسانی که دلال‌بازی می‌کنند گفته‌ام؛ یکی اینکه توانایی بانک مرکزی را دست‌کم نگیرند، چرا که ما توانایی لازم را داریم که هر زمان اراده کنیم در بازار حضور یابیم و به عرضه و تقاضا سامان دهیم. همیشه به مردم عزیز گفته‌ام که دارایی خود را در ریسک خریدوفروش ارز قرار ندهند. همانطور که می‌بینید در یک روز هزار تومان افزایش دارد و در روز دیگر هزار تومان کاهش می‌یابد.

 

وی تصریح کرد: بانک مرکزی در بازار حضور محکم داشته و توانایی نیز دارد؛ ذخایر ارزی هم موجود است. این موضوع ربطی هم به بحث تورم ندارد و در توان ملی ما تاثیر نمی‌گذارد. به زودی در بازار ارز ثبات ایجاد می‌شود و مشکلاتی هم که در یکی دو هفته اخیر در بازار ارز ایجاد شده به‌علت مسائل سیاسی و جوّ روانی ایجاد شد، بوده و ان‌شالله به زودی رفع می‌شود.

 

پس از این اظهارات بود که بازار گویا مجددا روی آرامش را به خود دید. بازار ارز که روزهای اخیر صعودی بوده امروز (چهارشنبه) کاهشی شد و نسبت به روز گذشته قیمت‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد؛ به‌ گونه‌ای که قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد و قیمت فروش این ارز نیز ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان است.

 

پس از چند روز نوسان در بازار ارز به نظر می‌رسد که این بازار امروز به ثبات رسیده و فاصله قیمت خرید و فروش دلار نیز به همان ۱۰۰ تومان بازگشته است.

 

همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری و ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان فروخته می‌شود که قیمت این ارز نیز ثابت مانده است.

 

ارز مسافرتی هم نسبت به روز گذشته ثابت بود؛ به طوریکه که قیمت هر یوروی مسافرتی با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد.

 

اما در بانک‌ها نیز قیمت خرید دلار و یورو افزایش داشت و هر دلار ۱۲ هزار و ۹۸۵ تومان و هر یورو ۱۴ هزار و ۳۵۲ تومان از مشتریان خریداری شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: