صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۲۰
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 12
کد خبر: ۳۰۶۱۰

همتی: بانک مرکزی در بازار تعادل ایجاد می کند

رئیس بانک مرکزی با اشاره به تلاش دشمنان جهت ضربه زدن به پول ملی کشور اظهار داشت: خوشبختانه  بانک مرکزی توانایی و برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه دارد و می‌تواند تعادل را در بازار ایجاد کند و توان عرضه و تقاضا را نیز دارد و امیدواریم از این طریق به زودی شاهد ثبات در بازار ارز باشیم.

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت ارز این روزها از کانال یازده هزار تومانی ده روز پیش عبور کرده و عصر سه شنبه وارد کانال چهارده هزار تومان شد، امری که با نگرانی بازار همراه شده است. تلاطم ارزی روزهای اخیر با تحلیل های متفاوتی از سوی کارشناسان همراه بوده است. برخی اینگونه استدلال می کنند که به دلیل افزایش تقاضای شرکت‌های تجاری برای تسویه حساب‌های دلاری و وصل شدن تدریجی اینترنت در این هفته میزان تقاضا در بازار افزایش یافته است و هم زمان میزان عرضه متناسب با آن وجود نداشته است که این مسئله افزایش قیمت دلار را سبب شده است.

 

در این میان عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی روز سه‌شنبه در پست اینستاگرامی خود نوشت: در دو هفته اخیر به دلایلی که همگان واقفند، انتظارات غیرواقعی در بازار ارز ایجاد و عمدتا در برخی فضاهای دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده شد. با اطلاعاتی که از توانایی‌ها، امکانات و ذخایر ارزی کشور و ارز صادارتی دارم، این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد؛ چرا که تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است.

 

پس از این اظهارات و اقدامات انجام گرفته از سوی بانک مرکزی بود که بازار گویا مجددا روی آرامش را به خود دید. بازار ارز که روزهای اخیر صعودی بوده از روز گذشته کاهشی شد و نسبت به روزهای قبل قیمت‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد؛ به‌ گونه‌ای که قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شد و قیمت فروش این ارز نیز ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان است.

 

عبدالناصر همتی ظهر امروز در همایش شبکه بانکی در مشهدمقدس مجددا اظهار داشت: دشمن با فشار حداکثری به دنبال لطمه زدن به مردم و اقتصاد کشور است

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در تلاش هستند که به ارزش پول ملی ضربه بزنند اما جلوی سیل ویران‌گر دشمن را گرفته‌ایم.

 

همتی با اشاره به اینکه جنگ اقتصادی امروز بی‌سابقه است اما اطمینان داریم که ملت ایران پیروز این عرصه خواهد بود بیان کرد: ثبات را به بازار ارز برخواهیم گرداند و بعد از آن برای ایجاد ثبات در دیگر بازارها تلاش خواهیم کرد.

 

همتی خاطرنشان کرد: دشمنان تلاش زیادی در مسیر ضربه زدن به اقتصاد کشور دارند و در مقابل تلاش کرده‌ایم تا تاثیر تحریم‌ها و فشارهای دشمنان را به حداقل برسانیم.

 

وی با اشاره به برخی نوسانات ارز در هفته‌های اخیر تاکید کرد:  مشکلاتی که در یکی دو هفته اخیر در بازار ارز ایجاد شده به خاطر مسائل سیاسی و جو روانی که ایجاد شد بوده ‌و ان‌شاءالله به زودی رفع می‌شود.

 

وی تصریح کرد: خوشبختانه  بانک مرکزی توانایی و برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه دارد و می‌تواند تعادل را در بازار ایجاد کند و توان عرضه و تقاضا را نیز دارد و امیدواریم از این طریق به زودی شاهد ثبات در بازار ارز باشیم.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت حمایت از شبکه‌های دانش بنیان تصریح کرد: با توجه به اینکه بالغ بر 10 هزار شرکت دانش بنیان و استارت آپ در کشور وجود دارند و در عین حال روند تولید محصولات در این شرکت‌ها سرعت گرفته است، این امر نشان می‌دهد در صورتی که حمایت‌هایمان را از این شرکت‌ها افزایش دهیم، به نتایج ارزشمندی دست می‌یابیم.

 

همتی افزود: خوشبختانه در هشت ماه سال 98، میزان تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش بنیان تعلق گرفته، در حدود 52 درصد رشد کرده و از ابتدای سال تاکنون نیز نزدیک به 70 هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: