صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 15
کد خبر: ۳۱۰

در نشست پیش‌روی اتحادیه عرب، عربستان به دنبال طرح چه موضوعاتی است؟

در آستانه برگزاری نشست اتحادیه عرب در ریاض، رسانه های نزدیک به دربار سعودی در تلاش برای بسترسازی مسئله پذیرش برقراری رابطه میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به بهانه مقابله با جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ با روی کار آمدن پادشاهی جدید سعودی پس از مرگ ملک عبدالله، تغییراتی اساسی و محسوس در سیاست های کلان عربستان در عرصه داخلی و خارجی ایجاد شد. مهمترین وجه این تغییر و تحولات، نگاه ریاض به رژیم صهیونیستی و مسئله فلسطین بود. این موضوع، با افزایش اختیارات محمد بن سلمان به صورت جدی تری با سمت و سوی عادی سازی روابط با تل آویو دنبال شد. دیدار ولیعهد جوان با برخی مقامات صهیونیست در قاهره یا دیدارهای انور عشقی با مقامات صهیونیستی در نشست های مختلف به روایت رسانه ها و از همه مهم تر موضع گیری بن سلمان درباره روابط ریاض و تل آویو که در مصاحبه با آتلانتیک و مجله تایم گفته بود:" یک روز پس از برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینیان کشورش «رابطه خوب و عادی» با اسرائبل خواهد داشت." ولیعهد جوان سعودی در این اظهارنظرها، ایران را دشمن مشترک ریاض و تل آویو معرفی کرده و به این بهانه علنا از ضرورت عادی سازی روابط بین این دو بازیگر در منطقه سخن به میان آورده است.


از همین رو، در آستانه برگزاری نشست اتحادیه عرب در ریاض، رسانه های نزدیک به دربار سعودی در تلاش برای بسترسازی مسئله پذیرش برقراری رابطه میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به بهانه مقابله با جمهوری اسلامی ایران هستند. در همین راستا، عکاظ درباره هدف برگزاری نشست نوشت: "نشست اتحادیه عرب در عربستان با هدف اعلام موضع نهایی کشورهای عربی درباره ایران است؛ نشستی که جبهه مخالفان و موافقان با نظام ولایت فقیه را مشخص می کند تا جبهه فراگیر برای مقابله با آن آغاز شود." در تحلیلی دیگر و با محوریت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در این نشست، روزنامه الرياض عربستان نوشت: "اتحادیه عرب در نشست آتی خود در ظهران، تصمیم خواهد گرفت که با اسرائیل صلح کند. مخالفت با این تصمیم، خدمت به ایران خواهد بود.هیچ گزینه ای پیش‌روی کشورهای عربی جز صلح با اسرائیل وجود ندارد و لازم است توافق فراگیر در این ارتباط صورت گیرد. کشورهای عربی باید بدانند که خطر ایران برای آنها از اسرئیل بیشتر است و تنها راه مقابله با آن، آسوده خاطر شدن از جانب اسرائیل با صلح با آن است. این تصمیم به عنوان تصمیمی تاریخی باید در نشست این هفته اتحادیه عرب نهایی و اتخاذ شود."


به نظر می رسد، نشست پیش روی اتحادیه عرب با هدف تشکیل ائتلاف جدید ضدایرانی از رهگذر عادی سازی روابط کشورهای عربی با محوریت عربستان با رژیم صهیونیستی، تلاش می کند به صورت علنی تر از قبل همانگونه که پیش تر بیان شد روابط عربستان و رژیم صهیونیستی چندین سال است که کاملا عادی و صلح آمیز شده است اهداف توسعه طلبانه منطقه ای مشترک میان این دو بازیگر را تئوریزه و طرح ریزی کند.


کم رنگ کردن مسئله فلسطین در جهان اسلام، تمرکز روی بحران های منطقه به خصوص سوریه و تشکیل ائتلاف منطقه ای جدید جهت مقابله با ایران می تواند از جمله نتایج برگزاری نشست پیش روی اتحادیه عرب باشد. مرور بیانیه نشست اخیر وزرای امورخارجه اتحادیه عرب که برآیند آن بی توجهی به تظاهرات بزرگ بازگشت مردم فلسطین، متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و تاکید بر حل مسئله سوریه مطابق خواست معارضین سوری، می تواند شاهدی بر این ادعا باشد.


ولی مسئله مهمتر که می تواند یکی از خروجی های این نشست باشد، همانگونه که گفته شد، به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی عربستان و کشورهای همسو با آن است که می تواند معادلات منطقه به خصوص مسئله فلسطین را با خیانت علنی اعراب، وارد فاز جدیدی کند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: