صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 18
کد خبر: ۳۱۲۱۵

حجت الاسلام صدیقی: امر به معروف و نهی از منکر بسترساز تعالی و الفت جامعه است

امام جمعه موقت تهران در همایش امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: جامعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد، جامعه‌ای پویاست و محیط آن انسان‌ساز و بسترساز تعالی، انس و الفت می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ امر به معروف و نهی از منکر از احکام عملی مسلمانان و از فروع دین اسلام از نگاه شیعیان است. امر به معروف یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب در نظر گرفته می‌شود و نهی از منکر یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام ندادن آنچه به از نظر عقل یا شرع اسلام بد در نظر گرفته می‌شود.

 

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و ایجاد حکومت اسلامی، بیش از پیش به مقوله امر به معروف و نهی از منکر توجه شد. مقام معظم رهبری در سخنان این فرضیه را اینگونه تشریح می کنند: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی به شمار می‌رود، و افرادی که این فریضه‌ی بزرگ الهی را ترک می‌کنند یا در برابر آن بی‌تفاوتند گناهکار خواهند بود و کیفری سخت و سنگین در انتظار آنها است. امر به معروف و نهی از منکر نه تنها به اتفاق فقهای اسلام واجب است، بلکه اصل وجوب آن جزو ضروریات دین مبین اسلام به شمار می‌آید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران صبح امروز و در همایش امر به معروف و نهی از منکر که در پادگان آموزشی شهید خضرایی نیروی هوایی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: خدای متعال با بی‌بندوباری و هر کار زشتی که عقل و فطرت آن را به رسمیت نمی‌شناسد، مخالف است.

 

وی با تأکید بر اهمیت اجرای امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه، افزود: بندگان خدا با اخلاق و کردار خوب خود، دین خدا را یاری و در چشم مردم زیبا و پسندیده جلوه می‌کنند، لذا افرادی که برای خدا کار می‌کنند در واقع واسطه محبت بین مردم و پروردگار می‌شوند و جامعه را به سمت خیر و سعادت هدایت می‌کنند.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مؤمنان باید متخلق به اخلاق حسنه باشند، گفت: برخی مؤمنان به گونه‌ای اخلاق و رفتار می‌کنند که مایه فخر دین و اولیاءالله می‌شوند و سبب می‌شوند که خداوند به واسطه رفتار خداجویانه آن‌ها پیش بندگانش محبوب می‌شود.

 

صدیقی تصریح کرد: جامعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد، جامعه‌ای پویاست و محیط آن انسان‌ساز و بسترساز تعالی، انس و الفت می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ایمان دل‌ها را به هم وصل می‌کند، افزود: اگر کسی مؤمن باشد، نسبت به جامعه مسلمین احساس مسئولیت می‌کند و در راستای سعادت و تعالی هم‌وطنانش گام برمی‌دارد.

 

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: محبت، انسانیت، معرفت، ادب، کمک کردن و یاری رساندن به یکدیگر همه در دین‌داری نهفته است و اضطرابات قلبی انسان به خاطر دوری از خدا و ترک واجبات است.

 

صدیقی در پایان گفت: امر به معروف و نهی از منکر در راستای خیر انسان است و هرگاه بدی‌ها در جامعه زیاد شد، علتش این است که خوبی‌ها در آن جامعه عرضه نشده است.

نظر شما