صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 21
کد خبر: ۳۱۳۹۹

فیلم دلخراش جعبه سیاه کشتی سانچی

کشتی سانچی 16 دی ماه سال 96 پس از برخورد با کشتی فله بر چینی ابتدا آتش گرفت و منفجر شد و پس از ۹ روز سوختن برای همیشه به زیر آب رفت و غرق شد؛ حاشیه‌های این اتفاق اما همچنان در جریان است و تا امروز نیز ادامه‌دارد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ حادثه کشتی سانچی یکی از حوادث تلخ سال 96 بود در این حادثه  از بین ۳۰ خدمه ایرانی و ۲ خدمه بنگلادشی سانچی، تنها پیکر سه تن یافت شد و اجساد باقی کارکنان به همراه نفتکش به اعماق دریا فرو رفت.

 

عملیات امداد و نجات
بعد از برخورد ام‌وی سانچی و سی‌اف کریستال که موجب آتش‌سوزی سانچی شد، سازمان دریانوردی چین هشت شناور ویژه شامل چهار شناور دولتی و چهار شناور بخش خصوصی، به همراه دو شناور کنترل آلودگی و تعدادی قایق ماهی‌گیری را برای انجام مأموریت امداد و نجات به محل حادثه فرستاد. گارد ساحلی کرهٔ جنوبی نیز بعد از هماهنگی با مقامات چینی، یک شناور و یک هواگرد بال‌ثابت برای کمک در عملیات امداد و جستجو ارسال کرد. روز بعد از حادثه، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا نیز یک فروند هواپیمای گشت دریایی بوئینگ پی ۸ را از پایگاه هوایی کادِنا در اوکیناوا به محل حادثه فرستاد که مساحت بیش از ۱۲٫۳۰۰ کیلومتر مربع حول کشتی را برای یافتن ملوانان، بدون نتیجه، جستجو کرد، اما درخواست کمک دیگری از طرف مقامات چینی دریافت نکرد.

 

پس از وقوع حادثه، علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر با ارسال پیام به رؤسای جمعیت ملی و صلیب سرخ ژاپن، چین و کره‌جنوبی درخواست کمک اضطراری کرد.  همچنین امیر شاهین تقی خانی سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از ارتش کشورهای چین و ژاپن درخواست شده تا به نفت‌کش حادثه‌دیده سانچی در دریای شرقی چین کمک کرده و خدمه را نجات دهند. سخنگوی گارد ساحلی ژاپن به رویترز گفت که چین پیشنهاد ژاپن برای کمک به سانچی را رد کرده و گفته‌است که اگر لازم بود درخواست کمک خواهیم کرد.

 

در این کلیپ صدایی از خدمه سانچی در آخرین لحظات زندگی‌ شان است که در آن افسر سوم کشتی سانچی و دیگر خدمه حاضر در اتاق فرمان کاپیتان از زمان برخورد با کشتی چینی تا انفجار را لحظه به لحظه و بسیار دلخراش فاش می کند.

 


غرق‌شدن کامل کشتی سانچی
روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ (۱۴ ژانویه ۲۰۱۸) ساعت ۱۵ به وقت چین (۱۰:۳۰ صبح به وقت ایران) تیم جستجوی بندر شانگهای چین اعلام کرد که کشتی سانچی پس از یک هفته آتش‌سوزی به‌طور کامل غرق شد، به گفته رئیس سازمان دریانوردی شانگهای در گفتگو با خبرنگار ایلنا نظر کارشناسان چینی بر درگذشت تمام خدمه بر اثر انفجار اولیه بوده‌است اما ایران خواستار تداوم عملیات تا یافتن اجساد کارکنان نفت کش است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: «کشتی به صورت کامل غرق شده‌است و به نظر نمی‌رسد به سایر پیکرهای مفقود شده دسترسی پیدا کنیم».

 

جعبه سیاه نفت‌کش
در ۲۳ دی (۱۳ ژانویه) یک تیم چینی توانست وارد نفتکش سانچی شود و در جریان جستجوی انجام شده جعبه سیاه نفت‌کش سانچی پیدا شد. این جعبه سیاه فعلاً به بندر شانگهای منتقل شده‌است. از آنجا که نفت‌کش متعلق به ایران در پاناما ثبت شده‌است، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: «این جعبه سیاه برای بازخوانی تحویل مسؤولان کشور پاناما می‌شود.» در رابطه با استفاده از پرچم پاناما برای این کشتی سخنگوی کمیته اضطرار نفت‌کش سانچی، گفت که استفاده از پرچم پاناما ربطی به تحریم‌ها نداشته و به دلایل مارکتینگ انجام شده‌است.

وی گفت: «ما اداره‌کننده کشتی هستیم و از نظر فنی و نفرات ما آن را اداره می‌کنیم اما این کشتی متعلق به شرکت غیر ایرانی است اما اداره آن با ما است.»

 

اسامی کارکنان و خدمه کشتی
مجید قصابی اروجی، کاپیتان
فرید محبی، سرمهندس
مجید نقیان، افسر اول
حسین جهانی هل‌آباد، افسر دوم
احسان ابولی قاسم‌آبادی، افسر دوم
میلاد عنایتی، افسر سوم
حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم
محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم
مهدی سادگی، مهندس سوم
حسن رومیانی، مهندس چهارم
محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات
بهرام اتحاد، افسر برق
عبدالغنی سامری، سرملوان
ابوذر نظامی، کمک سر ملوان
سیدجواد حیدری، ملوان یکم
محمد ساجب علی میریدها، ملوان یکم
محمد هارون راشید، ملوان یکم
علیرضا نجفی‌فر، ملوان دوم
علی حیدریه کهن، ملوان دوم
بهرام پوریانی، تعمیرکار
یاور افشاری، روغن کار
میلاد آروی، روغن کار
مسلم علیزاده نودهی، روغن‌کار
عبدالکریم بشارتی پور، سرآشپز
امید ضیایی، کمک سرآشپز
ایوب مظفری آبدهگاه، مهماندار
احسان فرجی، مهماندار
سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
پوریا عیدی پور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد
ساقی فعال

 

در زیر کلیپ صدایی از خدمه سانچی در آخرین لحظات زندگی‌ شان است که در آن افسر سوم کشتی سانچی و دیگر خدمه حاضر در اتاق فرمان کاپیتان از زمان برخورد با کشتی چینی تا انفجار را لحظه به لحظه و بسیار دلخراش فاش می کند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: