صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 21
کد خبر: ۳۱۴۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی در مصاحبه با راهبرد معاصر مطرح کرد:

استراتژی اصلاح طلبان از ابتدا تغییری نکرده است / انتقادات به مجلس دهم قابل گفتگو است / هیات اجرایی حوزه انتخابیه تهران تسلیم فشارهای برخی مراکز فراقانونی شد

علی باقری: استراتژی اصلاح طلبان از ابتدا تغییری نکرده است و آنچه گفته شده بود هنوز هم همان است. ما معتقد به مشی اصلاح طلبانه ایم و بهبود شرایط و اصلاح امور را از طرق اصلاح طلبانه دنبال می کنیم و خود را ملزم به این چهارچوب می دانیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی باقری  براین باور است که «متاسفانه هیات اجرایی حوزه انتخابیه تهران تسلیم فشارهای برخی مراکز فراقانونی شده و در رسیدگی به صلاحیت ها به جای عمل به قانون نقشی را ایفا کرده که برخی مراکز قدرت از او خواسته اند و باید هیات اجرایی اعلام کند که آیا این رد صلاحیت ها خارج از مراجع چهارگانه بوده یا خیر؟».

در ادامه گفت و گو رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با سایت راهبرد معاصر پرسش هایی زیر مطرح شد

 

*به عنوان اولین سوالم ایا انتظار رد را صلاحیت داشتید؟

بنده توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدم و به هیچ وجه انتظار نداشتم از این ارگان رد بشم و دلیل اصلی این رد صلاحیت را نمی دانم چیست ؟

 

*به نظر شما مهمترین دلیلی که رد صلاحیت شما از سوی هیات اجرایی ابلاغ شده چیست؟

به نظر من، متاسفانه هیات اجرایی حوزه انتخابیه تهران تسلیم فشارهای برخی مراکز فراقانونی شده و در رسیدگی به صلاحیت ها به جای عمل به قانون نقشی را ایفا کرده که برخی مراکز قدرت از او خواسته اند و باید هیات اجرایی اعلام کند که آیا این رد صلاحیت ها خارج از مراجع چهارگانه بوده یا خیر؟ فرماندار تهران باید این موضوع را اعلام کند و ما پیگیر مساله هستیم تا مشخص شود مبنای این رد صلاحیت های غیر قانونی احیانا اعلام نظر مراجع قانونی چهارگانه بوده است که به نظر ما اینطور نیست و در غیر اینصورت کدام نهاد غیر مربوط به این قانون دخالت کرده و چرا شورای نگهبان و نهادهای قانونی مربوط به این دخالت تن داده اند؟!

 

*دلیل رد صلاحیت را به شما اعلام کرده اند؟

بله اعلام شد. عضویت در گروهی غیر قانونی دلیل رد صلاحیت بنده بوده و من نمی دانم مصداق این مساله چیست؟ بند 3 قانون 30 انتخابات عضویت و هواداری از گروه هایی است که توسط مراجع صالح غیر قانونی اعلام شده اند.

 

*آیا در برابر این رد صلاحیت اعتراض کرده اید؟

بله

 

*عنوان کردید که انتظار رد صلاحیت از جانب هیات اجرایی را نداشتید ولی گویا انتظار داشتید از طرف شورای نگهبان رد صلاحیت شوید؟

به لحاظ قانونی چنین انتظاری نداشتم ولی با توجه به سوابق امر این انتظار می توانست بوجود بیاید. چون من به لحاظ قانونی خودم را کاملا واجد شرایط نامزدی انتخابات می دانم و اگر نمی دانستم به ثبت نام اقدام نمی کردم.

 

 *هنوز ده روز از پایان مهلت ثبت نام نگذشته است. با توجه به این رد صلاحیت و اعتراض شما این امکان وجود دارد که مجددا به مسیر برگردید؟

هنوز مشخص نیست چه اتفاقی قرار است بیفتد باید منتظر باشم. تایم های که رد صلاحیت ها را اعلام می کنند قانونی است و هیات اجرایی تا ده روز بعد از ثبت نام فرصت رسیدگی دارد و از این جهت ایرادی وارد نیست. تایم رسیدگی همین بود.

 

*استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس تغییر پیدا خواهد کرد؟

استراتژی اصلاح طلبان از ابتدا تغییری نکرده است و آنچه گفته شده بود هنوز هم همان است. ما معتقد به مشی اصلاح طلبانه ایم و بهبود شرایط و اصلاح امور را از طرق اصلاح طلبانه دنبال می کنیم و خود را ملزم به این چهارچوب می دانیم. اصلاح طلبان که در هدف و روش به واقع اصلاح طلب هستند نمی توانند غیر از این فکر کنند. از این جهت مشارکت در انتخابات عمومی یکی از همان طرق پیگیری مطالبات اصلاح طلبانه است و از این منظر کاملا طبیعی می باشد که استراتژی اصلاح طلبان در مواجهه با هر انتخاباتی در کشور مواجهه ای مثبت و از موضع استقبال کردن است. این انتخابات نیز از این قاعده خارج نیست. من هم از این منظر در انتخابات شرکت کرده ام چون به پیگیری و اصلاح امور کشور از طرق اصلاح طلبانه عقیده دارم و این یک طرف ماجرا است. ما این مشی را پیگرفته ایم و می خواهیم از این فرصت قانونی استفاده کنیم ولی اینکه در عمل مجموعه شرایط به گونه ای پیش می رود و به نقطه ای می رسد که امکان رقابت شرافتمندانه و جدی برای اصلاح طلبان باقی است یا خیر. این موضوعی است که در نهایت تصمیم مجموعه اصلاح طلبان را برای شرکت در انتخابات تعیین خواهد کرد.

 

 *ارزیابی شما از این استراتژی چیست؟

این حرفی که ما از قبل زده ایم و تغییر نکرده است . باید منتظر لیست تایید صلاحیت شدگان بود و دید چقدر میزان رقابت جدی و شرافتمندانه را برای اصلاح طلبان فراهم می آورد تا بر آن مبنا تصمیم بگیرند.

 

*آیا امکان دارد مثل مجلس هفتم و نهم لیستی اصلاح طلبان ارائه ندهند؟

بله. ولی ما امیدواریم وضعیت بهتر باشد. در انتخابات هفتم و نهم نیز دقیقا از همین زاویه اکثریت اصلاح طلبان به این نتیجه رسیدند که لیست ندهند و از ابتدا مشی کناره جویانه مطرح نبود و قصد جدا شدن از انتخابات مطرح نبود و جریان امور اصلاح طلبان را ناگزیر از عدم ارائه لیست کرد. من و مجموعه اصلاح طلبان با تمام وجود آرزو داریم شرایط به گونه ای پیش برود که با توجه به شرایط حساس منطقه و کشور انتخاباتی رقابتی و پر شور در کشور شکل بگیرد که یکی از عوامل حضور همه نحله های فکری کشور در انتخابات است. از جمله اصلاح طلبان که یکی از تشکل ها جدی فکری در کشور هستند.

 

* آیا می توان راهبرد مشارکت مشروط را که پیشنهاد آقای حجاریان بود اجرا کرد و یا همچنان بدون مشارکت و غیر ائتلافی هستند؟

 تغییری در استراتژی حاصل نشده است. البته این مسیری طولانی است تا بیست بهمن ماه مراحل مختلفی از رسیدگی به صلاحیت ها در جریان خواهد بود. تا مشخص شدن آرایش اصلی مبارزات انتخاباتی زمان زیادی باقی مانده است و توصیه ما به تمام دست اندرکاران برگزاری انتخابات این است که شرایط یک انتخابات پرشور را از جانب خودشان فراهم کنند البته که در این زمینه حرف اول و آخر را مردم خواهند زد ولی ما به لحاظ بستر سازی توصیه می کنیم با توجه به شرایط حساس کشور این بستر و زمینه را فراهم کنند.

 

*با توجه به انتقاداتی که به مجلس دهم وارد است ایا مجلس یازدهم مجلس پویایی خواهیم داشت؟

انتقادات به مجلس دهم قابل گفتگو است. به جهت همین شرایطی که در صحبت های قبلی گفتم. من نمی توانم هیچ دور نمایی را ترسیم کنم. پویایی مجلس یازدهم تا حدود زیادی به میزان گشایش در عرصه سیاسی کشور بر می گردد. چون دورنمای این مساله معلوم نیست و در رابطه با موضوع نمی توان نظر داد. قطعا عملکرد مجلس دهم واجد نقد است و می توان نقدهایی جدی وارد کرد و جای تردید نیست .ولی در این خصوص باید واقع بینانه نگاه کرد و به چند عامل توجه کرد؛ یکی از مهمترین عوامل شان و جایگاه امروزی پارلمان و نهاد مجلس در کشور است. کسانی که عملکرد مجلس دهم را نقد می کنند باید به این موضوع توجه کنند که مجلس اساسا چه نقش عملی در تعیین سرنوشت کشور دارد که انتظار عملکرد خاصی از او باشد؟! البته نقش مجلس و نقش نمایندگان تاثیری متقابل بر هم دارند یعنی نمایندگان شجاع و توانمند می توانند احیاگر نقش واقعی مجلس باشند و متقابلا جایگاه مجلس می تواند باعث شود نمایندگان دست ید بالاتری داشته باشند و فعالتر پررنگ تر باشند. به نظر من، عدم توجه به این موضوع و محدودیت هایی که در شرایط فعلی نمایندگان ما در عمل به وظایف نظارتی خود دارند بدون توجه لازم و با ارزیابی در فضایی گلخانه ای و بدون توجه به شرایط پیرامونی درست نیست.

 

* بسیاری عقیده دارند اصلاح طلب ها با توجه به شرایط کنونی به شکستی نیاز دارند تا رویش مجددی داشته باشند و در عرصه سیاسی کشور حضور دوباره و پررنگتری بگیرند ارزیابی شما در این مورد چیست؟

به نظر من، لازمه حضور قدرتمند شکست نیست هر چند که شکست نیز می تواند زمینه پیروزی های بعدی باشد ولی من این نکته را الزاما درست نمی دانم. نباید برای شکوفایی از شکست استقبال کرد شکست برای هیچ کسی خوش آیند نیست و هیچ جریانی از شکست استقبال نمی کند ولی جریانی عاقل و پویا در شکست ها بر خود مسلط است و خود را ارزیابی و بازسازی می کند و خود انتقاد است و شکست را مقدمه ای برای پیروزی قرار می دهد. این مقدمه ای برای استقبال از شکست نیست.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
به نام خدا ؛ آخه باید کسی کاندید و تائید صلاحیت بشه که پیشینه مثبت در کسوت خدمتگذاری و دغدغه حل مشکلات مردم و کشور و پیشرفت ان را داشته باشه ؟ کسی که نمایندگی را برای نردبان ترقی وپیشرفت و ثروت اندوزی و سو استفاده خودش و اطرافیانش بخواهد و دغدغه اش مردم نباشند بهتر است رد صلاحیت بشه و ردای خیانت به مردم تنش نرود ؟؟ باید کسی تائید بشه که متعهد به مسئولیت و سوگندی که خورده است باشه ؟؟ و به مردم ؛ کشور و نظام و خون شهدا اساس مسئولیت کنه ؟ از جان بگذره و جانان طلب کنه ؛ نه که فقط در اندیشه پیشبرد مطامع و و آمال و ارزوهای خودش باشه واز مسئولیت به عهده گرفته فقط نامش را یدک بکشد