صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 21
کد خبر: ۳۱۴۵۵
احراز صلاحیت 91.2 درصد از نامزدها در هیئت‌های اجرایی

رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم و واکنش های پیرامون آن

اگرچه مسئولان اجرایی پیش از این پیش‌بینی بررسی دقیق و سخت‌گیرانه در صلاحیت داوطلبان را اعلام کرده بودند، اما با انتشار نام افراد رد صلاحیت ‌شده، این سخنان مسئولان رنگ واقعیت به خود گرفت.با نگاهی به لیست افراد رد صلاحیت ‌شده‌ آنچه مشهود است کنار گذاشتن برخی چهره‌های مطرح بوده که اکنون به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت هستند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ثبت نام انتخابات مجلس 98 در 16 آذر به پایان رسیده و هیات‌های اجرایی به نتیجه نهایی در خصوص احراز صلاحیت ها رسیدند. به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی "از مجموع 16033 نفر داوطلبانی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام اولیه کردند تا پایان زمان قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیئت‌های  اجرایی، تعداد 848 نفر اعلام انصراف کرده‌اند". وی در ادامه با اشاره درصد افرادی که صلاحیت‌ آنها از سوی هیئت‌های اجرایی مورد احراز  قرار گرفته، تصریح کرده است: " از میان  15185 نفر کاندیدای انتخابات مجلس که مدارک آنها مورد بررسی قرار گرفته،  صلاحیت 91.2 درصد از افراد در هیئت‌های اجرایی تایید  و نتیجه به هیئت‌های نظارت اعلام شده است".

 

رحمانی فضلی همچنین  با اشاره به تغییراتی که از سال 95 در قانون انتخابات اعمال شده، تصریح می‌کند: "با توجه به تغییراتی که در قانون ایجاد شده، دادستان‌های مراکز حوزه انتخابیه به ترکیب هیئت‌های اجرایی اضافه و نماینده شورای اسلامی شهرستان از جمع معتمدین حذف شدند. هیئت‌های اجرایی در 10 روز زمان قانونی فعالیت خود بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتنی بر موازین قانونی ماموریت بررسی صلاحیت داوطلبان را به انجام می‌رساندند.

 

نحوه بررسی صلاحیت در هیئت های اجرایی

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان گفت: این اطمینان خاطر را به مردم می دهیم که فرزندان شما در هیئت نظارت به عنوان نوکر مردم کار نظارت را به خوبی انجام می دهند و به سمت کسی نخواهیم غلتید.رضا رضایی در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت صلاحیت کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فرآیند برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به خوبی به پیش می رود و هیئت های نظارت در شهرستان ها و بخش های استان تشکیل و بعد از آن هیئت های اجرایی نیز با هماهنگی هیئت نظارت تشکیل شده است.

 

رضایی با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت ها در هیئت های اجرایی به مدت ۱۰ روز انجام شده، تصریح کرد: کار بررسی صلاحیت داوطلبان به طور قانونی براساس ماده ۵۱ قانون انتخابات به عهده هیئت های اجرایی است و باید هم از مراجع چهارگانه(نیروی انتظامی، دادگستری، ثبت احوال و وزارت اطلاعات) و هم با استفاده از همکاری مردم و تحقیقات محلی کار را انجام بدهند و صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را تایید یا رد کنند.

 

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان بیان کرد: اعضای اصلی هیئت های اجرایی ۸ نفر هستند که امسال فرماندار، دادستان و رییس ثبت احوال نیز به این مجموعه اضافه شدند که با نظارت هیئت نظارت کار تایید یا رد صلاحیت را انجام می دهند.

داوطلبان رد صلاحیت شده نیز مطابق ماده 51 قانون انتخابات می توانند به مدت چهار روز از تاریخ 27 آذرماه شکایات خود را به دفتر هیات نظارت استان تحویل دهند.

 

بازتاب رد صلاحیت اصلاح طلب ها

اگرچه مسئولان اجرایی پیش از این پیش‌بینی بررسی دقیق و سخت‌گیرانه در صلاحیت داوطلبان را اعلام کرده بودند، اما با انتشار نام افراد رد صلاحیت ‌شده، این سخنان مسئولان رنگ واقعیت به خود گرفت.با نگاهی به لیست افراد رد صلاحیت ‌شده‌ آنچه مشهود است کنار گذاشتن برخی چهره‌های مطرح بوده که اکنون به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت هستند.

 

منابع خبری به سایت های مختلف گفته اند که ۲۳ نماینده لیست امید تهران در مجلس توسط هیئت‌های اجرایی تایید صلاحیت شده‌اند. اما با این حال کواکبیان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: ما با تشکیل کمیته پیگیری و تعامل از مسوولان ذیربط می‌خواهیم برمبنای اصل بی‌طرفی و رعایت "حق‌الناس" بگذارند انتخابات آزاد، سالم و قانونی شکل بگیرد.

 

 البته جای تامل دارد که با توجه به تایید صلاحیت شدن افراد با این درصد چرا هنوز عده ای بدنبال ورود افرادی به مجلس هستند که دارای جرم امنیتی بودند یا التزامی به ولایت فقیه و نظام اسلامی وایدئولوژی حاکم بر آن ندارند.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: