صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۰۴
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۰۱ دی ۱۳۹۸ - 2019 December 22
کد خبر: ۳۱۵۱۷

حل بحران سیل با تعطیلی مدارس!

با وجود پشت سرگذاشتن تجربه سنگین سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ و تشکیل هیات ویژه گزارش ملی سیلاب برای بهره گیری از تجربه آن؛ ۸ ماه بعد دوباره اهواز از همان ناحیه و این بار از نوعی شهری گرفتار و به زیرآب رفت. اهواز، دوشنبه 25 آذر 1398 یک تجربه تلخ دیگر در حافظه اجتماعی مردم اهواز و خوزستان شکل گرفت. اهواز بارشی 73.9 میلی‌متر را تجربه کرد.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ با وجود پشت سرگذاشتن تجربه سنگین سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ و تشکیل هیات ویژه گزارش ملی سیلاب برای بهره گیری از تجربه آن؛ ۸ ماه بعد دوباره اهواز از همان ناحیه و این بار از نوعی شهری گرفتار و به زیرآب رفت. اهواز، دوشنبه 25 آذر 1398 یک تجربه تلخ دیگر در حافظه اجتماعی مردم اهواز و خوزستان شکل گرفت. اهواز بارشی 73.9 میلی‌متر را تجربه کرد.

 

زیرآب رفتن زندگی مردم و قطع آب و برق بخشی از این تجربه تلخ بود. قطع برق بیمارستان امام خمینی اهواز و مرگ 4 بیمار از دیگر تلخی‌های این سیل از قبل پیش بینی شده بود. 320 خانواده مجبور به کوچ  از خانه و کاشانه و استقرار در چادرهای اضطراری هلال احمر شدند.

 

تصویری که پس از سه ساعت بارش در اذهان مردم اهواز برجای ماند، دردی بود که بار دیگر سرباز کرده بود.در اهواز درد تمامی ندارد، سیل و زلزله و گردوخاک و سازگاری با آن در حال تبدیل شدن به عادات اجتماعی مردم است. ولی مردم نمی خواهند به این بازی تن دهند و عادت کنند.

 

پرسش اصلی اینجاست چرا از تجربه سیل فروردین 98 نتوانستیم درس بگیریم؟ چرا گزارش هیئت ویژه سیلاب به کمک مردم خوزستان نیامد؟ آیا اگر با خاطیان سیلاب فروردین 98 برخورد می‌شد، مجدد این دشواری را برای مردم شاهد بودیم؟ برای بازسازی زیرساخت های فاضلاب و دفع آب های سطحی مردم تا کی باید به زندگی بر آب صبر داشته باشند؟

 

بارندگی اخیر پیش بینی شده بود

کارشناسان سازمان هواشناسی 22 آذرماه 98 با درنظر گرفتن نقشه‌های هواشناسی پیش بینی کرده‌اند موج تازه بارش‌ها نوار غربی کشورمان را دربرخواهد گرفت که این امر باعث جاری شدن سیل در استان‌های جنوب غربی و جنوبی می‌شود. کارشناسان این سازمان معتقدند پدیدارشدن هسته‌های بارشی بیش از 100میلیمتر برروی استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد ، بوشهر، فارس، کرمان، غرب هرمزگان طی روز‌های دوشنبه تا سه شنبه هفته پیشرو وخطر سیل در استان‌های فوق الذکر دور از ذهن نیست. ماجرای تکراری اما خطرناک طغیان رودخانه ها و وقوع سیل در اهواز متاسفانه مجدد گریبان گیر خوزستان شده است و عبرت نگرفتن مسئولان از سال گذشته, دوباره مردم را به دردسر انداخته است. معلوم نیست مردم این استان تا چه زمانی باید تلفات مالی و جانی را نثار ناهماهنگی دستگاه های رسیدگی به امر بحران کنند. 

 

راهکار مدیریت بحران: مدیران ممنوع الخروج - مدارس تعطیل

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان درجلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خوزستان که یکشنبه 24 آذرماه در مدیریت بحران تشکیل شد اظهار داشت: با توجه به پیش بینی بارش ها و اعلام آماده باش به دستگاه های مربوطه، فرمانداران، شهرداران و مدیران کل تا کنترل وضعیت از شهر خارج نشوند. وی افزود: با توجه حساسیت موجود، ضروری است تا شهرداری و آبفا مناطق آبگیری را که از قبل شناسایی کردند را مورد توجه بیشتری قرار داده تا در صورت نیاز به کمک، تجهیزات و نیرو برای رفع مشکل در منطقه آبگیر به کارگیری شود.

 

استاندار خوزستان در خصوص خط لوله هایی که آبفا هنوز اتصال آن ها را انجام نداده تصریح کرد: آبفا باید هرچه سریع تر نسبت به اتصال لوله‌های کارگذاشته شده اقدام کند. وی خاطر‌نشان کرد: شرکت نفت، ملی حفاری، فولاد، وتمام دستگاه ها و شرکت ها با ارائه تجهیزات و امکانات خود  به عنوان معین شهر اهواز و کارون باید در کنترل وضعیت آبگرفتگی معابر شهر همکاری کنند.

 

استاندار خوزستان در ادامه در خصوص مرگ چهار زن که در بیمارستان امام بستری بودند، گفت: به علت وقوع صاعقه، یکی از فیوز‌های بیمارستان امام خمینی (ره) قطع شد. در حالی که برق این منطقه قطع نبود، تنها فیوز یکی از فیوز‌های این بیمارستان دچار مشکل شد. در این شرایط باید دستگاه برق اضطراری و UPS‌هایی که از قبل تهیه شده، وارد مدار شود، اما متاسفانه این دستگاه‌ها وارد مدار نشدند و در بخش ICU این بیمارستان دچار مشکلاتی شدیم. وی افزود: وظیفه دولت این بود که برق اضطراری تهیه کند که این کار را انجام داده، اما شاید در طول سال، یکبار دچار قطعی برق می‌شدیم و این دستگاه وارد مدار نمی‌شد و این موضوع باعث شده که در این زمینه دقت نکنیم و دستگاه‌ها بررسی نشوند و منجر به چنین مسائلی شود در حالی که باید این بررسی‌ها و نظارت‌ها مرتبا انجام می‌شد.

 

با این وجود با این سطح همکاری می بایست مردم اهواز دچار همچین مشکلاتی نمی شدند. ولی از شکل جلسه و حضور نیافتن بسیاری از مسئولان اصلی استان خیلی خاطر آرام نمی یافت! علاوه بر این گمانه زنی ها در خصوص انتخاب استاندار خوزستان به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر بالا گرفته بود که البته هادی پژوهش جهرمی عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد، فردی غیر از دو کاندیدای انتخاب شده (سید سلمان سامانی و محمدرضا نوروزی) توسط شورای عالی جمعیت هلال احمر، از سوی رئیس جمهور معرفی شود، تصریح کرد: اگر بخواهند قانون را رعایت کنند، باید همین مسیر را طی کنند و از بین همان دو نفر یعنی آقایان سید سلمان سامانی و محمدرضا نوروزی یک نفر را انتخاب کنند، اما چنانچه بخواهند قانون را رعایت نکنند، هر کاری امکان دارد انجام دهند.

 

در هر صورت این سوال مطرح است که آقای استاندار در رویای ریاست هلال احمر است یا حل معضلات مردم استان و فارغ ازینکه صلاحیت های لازم برای تصدی گری را دارد یا ندارد یا از طریق شورای عالی جمعیت هلال احمر انتخاب شده اند یا نه ،آیا در این زمان بحرانی، که مردم خوزستان یکی از بحران های سخت را پشت سر می گذارند باید فکر استان بود یا ریاست؟

 

علاوه بر آن حدود دو ماه قبل به وزارت نیرو اعلام خطر شده بود که، ورودی و خروجی سد اعلام و پیش بینی شد تا ۱۵۰۰ مترمکعب در یک مسیر آرام و روان بدون خسارت خواهد بود. وزیر اعلام کرد که هفته بعد جلسه‌ای در این خصوص برگزار می‌شود؛ بعد از جلسه مذکور کوچکترین اقدامی صورت نگرفت.

 

گفتنی است هفت ماه پیش رهبر معظم انقلاب مستقیماً به رئیس جمهور دستور دادند که از محل صندوق توسعه ملی، مشکل فاضلاب استان خوزستان بویژه اهواز حل شود، اما گزارش ها حاکی از آن است که از ابتدای سال تا کنون اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است؛ در طول این مدت حتی به سبب بارش های اندک نیز شاهد آبگرفتگی در سطح معابر استان بوده ایم.

 

نظر شما