صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۸ - 2019 December 22
کد خبر: ۳۱۵۳۸

اهداف سفر وزیر امور خارجه هند به ایران

«سوبراهمانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه کشور هند امروز (یکشنبه) به ایران سفر می‌کند.وزیر خارجه هند قرار است در این سفر دو روزه به تهران، در نوزدهمین کمیسیون مشترک دو کشور با حضور «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود شرکت کند.و گمانه زنی ها بر این است که، جایشانکار در سفر خود به تهران احتمالا با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز دیدار می‌کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ «سوبراهمانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه کشور هند امروز (یکشنبه) به ایران سفر می‌کند.وزیر خارجه هند قرار است در این سفر دو روزه به تهران، در نوزدهمین کمیسیون مشترک دو کشور با حضور «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود شرکت کند.و گمانه زنی ها بر این است که، جایشانکار در سفر خود به تهران احتمالا با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز دیدار می‌کند.

 

این سفر در حالی انجام می‌شود که چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن به هند برای تکمیل پروژه بندر «چابهار» معافیت تحریمی مختصری در نظر گرفته زیرا این بندر نقش مهمی در ارسال کمک‌های بشردوستانه هند به افغانستان دارد. ایران و هند پیش از این در سال 2018 قراردادی به ارزش 85 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار امضا کردند. همچنین  دومین نشست  کمیته اجرایی توافق سه جانبه چابهار میان هند، ایران و افغانستان روز جمعه در دهلی نو برگزار شد.در بیانیه دولت هند آمده است: در این نشست سه کشور از پیشرفت های به دست آمده در این پروژه و همچنین عملکرد شرکت جهانی بنادر هند در اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار ابراز رضایت کردند.این شرکت از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ مدیریت امور عملیاتی اسکله شهید بهشتی را در دست گرفته است.در ادامه این بیانیه آمده است: حدود ۵۰۰ هزار تن کالا با موفقیت وارد بندر چابهار شده است. این محموله ها شامل صادرات به افغانستان از طریق بندر چابهار است که از ماه فوریه سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. در این دیدار همچنین توافق شد که دو بندر مورمگوا و منگلور نو به عنوان مسیر های تایید شده  تجاری در این توافق گنجانده شوند.سوال اینجاست وزیر خارجه هند در ایران به دنبال چه اهدافی است؟

 

معافیت بندر چابهار از تحریم

ایالت متحده امریکا در تاریخ 27 آبان 1397 اقدام به معافیت بندر چابهار ایران از تحریم ها کرد که ،پمپئو این اقدام را سخت ترین تحریم نامید. به گفته وی هدف از این معافیت، تمایل آمریکا به کمک رسانی به هند، متحد ایالات متحده است که می خواهد مسیر استراتژیک تجاری از طریق ایران و افغانستان به آسیای مرکزی، با دور زدن پاکستان را راه اندازی کند.وی افزود آزادی بندر چابهار از تحریم ها همچنین به منظور کمک رسانی به اقتصاد افغانستان انجام شده، زیرا این کشور همچنان تولید کننده پیشرفته خشخاش است و به کمک های بین المللی نیازمند است. بندر چابهار می تواند به اقتصاد این کشور جنگ زده به حساب کاهش دادن تولید خشخاش کمک کند. و این به نوبه خود باعث می شود که جنبش شورشی طالبان به طور قابل توجهی تضعیف گردد و در نتیجه وابستگی افغانستان به کمک خارجی کمتر خواهد شد.

جای تعجب نیست، که قائل شدن استثنا برای بندر چابهار از سوی آمریکا به نظر بسیاری از ناظران یک نکته قابل تاملی بود. احتمال می رود با توجه به اینکه سرمایه گذاران چینی هم اینک در چابهار مستقر هستند، نگرانی واشنگتن و متحدان آن ناشی از این است که هند ممکن است کنترل پروژه را از دست بدهد و رهبری توسعه بندر را به چین واگذار کند.

 

اهداف سفر وزیر خارجه هند در ایران

به گفته یکی از دیپلمات ها پیشین هند، "ایالات متحده تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده است که هند در مذاکرات اخیر 2 + 2 هند و آمریکا معافیت از پروژه چابهار را دریافت کرده است." این پیروزی هند است. جیشانکار در این خصوص به ایران می رود ، علاوه بر آن مسلماً موضوعات سیاسی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. هند تلاش خواهد کرد تا مسائل داخلی خود مانند قانون اصلاح شهروندی و مسئله کشمیر را توضیح دهدکه مهمترین محور های آن است. ممکن است صحبت از انتقال نفت به بندر گجرات نیز وجود داشته باشدعلاوه بر آن ممنوعیت ساخت خطوط ریلی نیز برداشته شده است. هند همچنین می تواند به ایران پیشنهاد هایی از جمله استفاده از مراودات با پول رایج کشورش بجای دلار بدهد که در شرایط عادی ایران می تواند از آن در صادرات نفت استفاده کند. "

 

و این ملاقات بازتاب های خبری در رسانه های خارجی داشت از جمله فایننشال تریبون مطرح کرده ؛ سفر وزیر امور خارجه هند ، از روز یکشنبه در یک سفر دو روزه به ایران آغاز می شود و نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک با همتای ایرانی خود ، محمد جواد ظریف را به ریاست می گذارد.این نشست روزهایی پس از آن صورت می گیرد كه آمریكا معافیت هند را از تحریم های بندر چابهار در ایران معاف كرد ، زیرا واشنگتن اظهار داشت كه این پروژه استراتژیك را نجات بخش برای جنگ زده افغانستان برای گرفتن منابع انسانی از هند دانست.بندر چابهار که به طور مشترک توسط هند ، ایران و افغانستان ساخته می شود ، دروازه ای برای فرصت های طلایی برای تجارت با کشورهای آسیای میانه توسط این سه کشور محسوب می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: