صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۵۳
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 17
کد خبر: ۳۳۷۴۹
تحلیلی بر بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه

۳ پیام مهم در لابلای رخدادهای دو هفته اخیر کشور

جبهه رسانه ای غرب که به واسطه بازوهای داخلی در ایران در دو هفته ی اخیر سعی بر آن داشتند تا با برجسته سازی واقعه ی سقوط هواپیمای اوکراینی، اقدام تلافی جویانه ی سپاه پاسداران را به محاق ببرند. تلاش آنها در بسط دادن اخبار مربوط به این واقعه یکی از راهبردهای اساسی جریانات غیر همسو با جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بوده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ نماز جمعه امروز تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. تحولات چند روز اخیر، همه‌ی نگاه‌ها را به سمت مصلی نماز جمعه تهران متمرکز کرده بود. خطبه‌های رهبر معظم انقلاب، همان سخنانی است که به گفته خود غربی‌ها، «نقشه‌ای که ده‌ها استراتژیست در ده‌ها روز کشیده‌اند را، در یک ساعت نقش بر آب می‌کند». اما رهبر معظم انقلاب در خطبه‌ها به چه نکاتی اشاره نمودند؟

 

باید یاد و خاطره شهید سپهبد سلیمانی  و تشییع پیکر ایشان و همچنین انتقام سخت در اذهان عمومی زنده نگه داشته شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند روز شهادت شهید سپهبد سلیمانی به واسطه برکتی که جوشش خون این شهید عزیز داشت، و همچنین روزی که سیلی موشکی سپاه در گوش آمریکا نواخته شد، هر دو یوم الله هستند. باید این ایام الله مبارک، گرامی داشته شوند تا همگان بدانند که دست خدا، همه‌ی معادلات را بهم می‌ریزد.

 

آمریکایی‌ها در طول تاریخ همیشه از پذیرفتن مسئولیت اقدامات خرابکارانه خود، شانه خالی می‌کردند. اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «خدا پس گردن ترامپ زد» و برای اولین بار، ترامپ به عنوان رئیس جمهور دولت هات تروریست آمریکا، مسئولیت ترور شهید سلیمانی را پذیرفت. این می‌تواند نقطه عطفی در رویکرد مبارزاتی آزادگان جهان در مواجهه با تروریسم دولت هاتی ایالات متحده باشد.

 

مذاکره با همه به جز آمریکا

رهبر معظم انقلاب فرمودند جمهوری اسلامی آمادگی دارد با همه دولت هات‌ها مذاکره کند مگر دولت هات آمریکا. البته پیش‌شرط مذاکره با دولت ها دیگر هم، مذاکره از موضع عزت و قدرت است نه از موضع ضعف.

 

به طور قطع، نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در عدم مذاکره با آمریکا فرمودند، نقشه راه کشور در اتفاقات سیاسی پیش رو خواهد بود. رویکردی که معادلات را به‌هم خواهد ریخت. این فرمایش رهبر معظم انقلاب در حالی بیان شد که رئیس جمهور روحانی دیروز گفته بود: «من اداره کشور بدون مذاکره با دیگر کشورها را بلد نیستم!». وقتی به سوابق دولت هات در مذاکرات با 5+1 و ثمرات حاصله از برجام برمی‌گردیم، به خوبی درمی‌یابیم که مذاکره آنگونه که دولت هات روحانی به آن می‌نگرد، هیچ بخشی از منافع ملی ما را تامین نمی‌کند.امید بستن به مذاکره و دل بستن به عرصه دیپلماسی بدون قدرت، ناشی از نشناختن مناسبات جهانی است؛ چرا که «جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند؛ فقط لباس عوض می‌کنند.» با توجه به صحبت‌های دیروز روحانی و تاکید ساده‌انگارانه وی بر مذاکره مجدد با آمریکا، تنها دو هفته بعد از ترور شهید سپهبد سلیمانی توسط نیروهای ارتش تروریست امریکا، می‌توان علت ترک نماز جمعه توسط حسن روحانی را، تاکید رهبر معظم انقلاب بر همین نکته دانست.

 

تاکید رهبر معظم انقلاب بر سابقه‌ی دشمنی فرانسه، انگلیس و آلمان با ملت ایران به ویژه کمک آنها به صدام حسین، این نکته را به سیاستمداران و عموم مردم متذکر می‌شود که از دشمنی دولت ها غربی با ملت ایران، ذره‌ای کم نشده است و اگر امروز مجبورند برخی حقوق ایران را بپذیرند، به علت قوی شدن ملت ایران است. فلذا در برخورد و مواجهه با این دولت هات‌ها، حتما باید جانب احتیاط و خرد رعایت گردد.

 

در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی، رهبر معظم انقلاب ضمن تسلیت مجدد به ملت ایران و خانواده‌های داغدیده، تاکید کردند باید تحقیقات جدی در این زمینه و چند و چون آن صورت پذیرد اما تا روشن شدن ابعاد قضیه، بهتر است مردم و مسئولین به شایعات و اظهار نظرات غیر مستند، دامن زنند.

 

انتخابات و حضور مردم در آن، مهم‌ترین عامل اقتدار ملت ایران و قوام مولفه‌های قدرت در انقلاب اسلامی است. دشمن به انواع مختلف حیله‌ها دست زده و خواهد زد تا ملت ایران را از حضور در انتخابات منصرف کند، اما نخبگان باید با تمام قوا برای حضور حداکثری  مردم تلاش کنند.

 

 رهبر معظم انقلاب گریزی هم به شعار دروغین «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» زدند و تاکید کردند فریب‌خوردگانی که این شعارها را سر دادند، نه تنها جان خود را فدا نکردند، بلکه حاضر نبودند از آسایش خود هم مایه بگذارند؛ برخلاف آنچه شهید سپهبد سلیمانی انجام داد. این سخنان رهبر انقلاب به درستی، دروغگویی و ریاکاری «فریب‌خوردگانی» که در پی اتفاقات اخیر،با توهین و هتک حرمت تصاویر شهید سپهبد سلیمانی به خیابان آمدند را نشان داد. مدعیان کم‌خردی که منافع ملی ذره‌ای برای آنها مهم نیست و پیاده نظام ارتش غرب برای تحقق اهداف ضد ایرانی ایالات متحده و شرکای غربی‌اش شده‌اند.

 

در حالی که در روزهای پرخبر و پرچالشی به سر می‌بردیم، اما سخنان رهبر معظم انقلاب در نهایت تدبیر و درایت، توانست با تبیین درست مولفه‌های قدرت در جمهوری اسلامی، امید و انگیزه را در مردم ایران تقویت کند و در مقابل استراتژی «پمپاژ ناامیدی» غرب، راهبرد «پمپاژ امید» را پی بگیرد. رهبر معظم انقلاب بر «قوی شدن»  به عنوان تنها راه برون رفت از کشور از مشکلات نام بردند و تاکید کردند وابستگی به نفت باید کاهش یابد و قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نرم انقلاب، در تراز قدرت نظامی آن قرار گیرد.

 

در پایان، رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی امر مسلمین جهان، نکاتی را به زبان عربی به ملت‌های مسلمان و سایر ملل آزاده جهان فرمودند. اینکه هژمونی قدرت آمریکا در منطقه رو به زوال است و ملت‌ها با اتحاد و همدلی و الگوگیری از شهید سپهبد سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس باید به حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا پایان دهند. این سخنان در تبیین هدف‌گذاری جدید محور مقاومت برای اخراج آمریکا به‌عنوان محور شرارات از نطقه مطرح شد.

 

 

سه پیام مهم:

نقش سپاه قدس، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 ، دوگانه جنگ-صلح توسط اتاق فکر جریان اصلاح طلبی به بدنة جامعه تزریق شد. اما انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، پرده از جنگ نرم دولت سابق (دموکراتها) برداشت. نه تنها برجام نتوانست سایه جنگ را از کشور دور کند بلکه به تعدد گامهای ضد ایرانی طرفین غربی افزود. اما در آن سوی معادلات ژئوپولتیک در منطقه، با تکمیل زنجیره ی محور مقاومت با برنامه ریزی های سپاه قدس در غرب آسیا شاهد آن بودیم که امروز نیروی های نظامی آمریکا، اعتلاف نظامی غرب در خلیج فارس و همچنین برخی کشورهای عضو ناتو در وضعیتی شکننده تر از سابق قرار داشته و عملاً به موازات فتوحات سپاه قدس و برخی گروههای مقاومت اسلامی ، کیلومترها از مقر های نظامی خود دورتر شده اند.

 

به حاشیه بردن عملیات شهید سلیمانی: جبهه رسانه ای غرب که به واسطه بازوهای داخلی در ایران در دو هفته ی اخیر سعی بر آن داشتند تا با برجسته سازی واقعه ی سقوط هواپیمای اوکراینی، اقدام تلافی جویانه ی سپاه پاسداران را به محاق ببرند. تلاش آنها در بسط دادن اخبار مربوط به این واقعه یکی از راهبردهای اساسی جریانات غیر همسو با جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بوده است.

 

اعتماد به طرفین اروپایی: باتوجه به هشدارهای رهبر معظم انقلاب از دوران خروج رسمی آمریکا از برجام تا به امروز شاهد آن بودیم که دولت برخلاف استراتژی سیاست خارجی آزموده شده ی دو دهه اخیر نسبت به اتحادیه اروپا، سعی در منزه نشان دادن برخی طرفین غربی داشته است. بی توجهی اتحادیه اروپا به کانال مالی سوئیفت و همچنین تکرار تهدیدات ماههای گذشته مبنی بر فعال کردن «مکانیزم ماشه»، خود نشانه های بارزی از عهدشکنی اروپاییها نسبت به تعهدات حقوقی خود بوده است. تأکید امروز رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه را باید به مثابه فصل الخطاب نهایی در مورد اعتماد به کشورهای اروپایی دانست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: