صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۳۷
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 05
کد خبر: ۳۴۰

آیا رئیس جمهور مخالف فیلترینگ تلگرام است؟

نکته و سوال اصلی اینجاست، آیا حسن روحانی با فیلتر تلگرام مخالف بوده و یا به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی در تحقق آن نقش جدی داشته است؟

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ موضوع فیلتر تلگرام هنوز نقل محافل سیاسی و حتی خانوادگی ست. دوشنبه هفته پيش، خبرگزاري ميزان (وابسته به قوه قضائيه) در خبري فوري، از صدور دستور قضائي درباره مسدودسازي پيام‌رسان تلگرام خبر داد.


طبق اين خبر، بازپرس شعبه دوم دادسراي فرهنگ و رسانه تهران اعلام کرد: «همه ارائه‌دهندگان خدمات دسترسي به اينترنت کشور به‌ویژه شرکت ارتباطات زيرساخت و اپراتور‌هاي تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف هستند از تاريخ 10/02/97 نسبت به اعمال مسدودسازي کامل وب‌سايت و اپليکيشن شبکه اجتماعي تلگرام اقدام نمايند». در یکی از پرحاشیه ترین بحث های مطرح شده این روزها، رئیس جمهور در اینستاگرام شخصی خود در مطلبی به انتقاد شدید از فیلتر تلگرام مبادرت ورزید و رسما دولت را مخالف سرسخت فیلتر تلگرام معرفی کرد. اما نکته و سوال اصلی اینجاست، آیا حسن روحانی با فیلتر تلگرام مخالف بوده و یا به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی در تحقق آن نقش جدی داشته است؟


علی نوبخت نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس در نامه‌اي به نمايندگان مجلس خواستار دعوت از رئيس‌جمهوري به مجلس شده تا در يک جلسه غيرعلني درباره فيلترينگ تلگرام توضيحاتش را ارائه دهد.



برادر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در این نامه آورده است:« آيا در اين کشور، مجلس شوراي اسلامي منبعث از آراي ميليون‌ها ايراني با آن همه اختيارات ملهم از قانون اساسي (خون‌بهاي هزاران شهيد و تلاش همه گروه‌ها) وجود دارد يا خير؟». او در ادامه خطاب به نمايندگان آورده است: «با توجه به اينکه شما بزرگواران و حقير در شروع کار نمايندگي براي حفظ منافع ملي سوگند ياد کرده‌ايم، پيشنهاد مي‌شود درباره فيلترينگ تلگرام از جناب رئيس‌جمهور به‌عنوان رئيس شوراي‌عالي امنيت ملي در يک جلسه غير‌علني مجلس دعوت به عمل آيد تا توضيحات لازم را بدهند. چنانچه قانع شديم که براي حفظ منافع ملي بايد اين حرکت را تأييد کنيم که تکليف روشن است.»


اینکه چرا نماینده اصلاح طلب مجلس از روحانی جهت پاسخگویی برای بیان دلایل فیلتر تلگرام دعوت کرده موضوعی روشن و شفاف است. ریاست شورای عالی فضای مجازی با شخص روحانی ست و تصمیم قضایی بدون در نظر گرفتن نگاه تخصصی این شورا امری محال است. در حالیکه دبیر شورایی که ریاست آن را روحانی بر عهده دارد قویا و با ارائه ادله و مستندات، از فیلتر تلگرام حمایت می کند، مخالفت رئیس جمهور با فیلتر تلگرام کمی غیرواقعی جلوه می کند. از سوی دیگر، تصمیم گیری کلان در حوزه های مختلف از جمله موضوع تلگرام به دلیل اقدامات جاسوسی و خرابکارانه جبهه معارض که با بهره گیری از دیتاهای این پیام رسان خارجی صورت می گیرد، سبب می شود تا پای شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن بر عهده حسن روحانی ست هم به تعیین تکلیف این مهم باز شود.


نکته مهم و اساسی دیگر عدم مخالفت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است. وزیری که منتخب حسن روحانی ست و او نیز از موافقت خود با فیلتر تلگرام سخن گفته است. در چنین شرایطی چطور ممکن است شکاف نظری و اندیشه ای بین رئیس جمهور و یکی از وزرا در چالش برانگیزترین تصمیم در حوزه ارتباطات؟ آیا جهرمی بدون در نظر گرفتن نظر رئیس جمهور، شفاف به ایراد نظر شخصی خود پرداخته و یا اینکه در بیان مواضع وزارتخانه متبوع خود که صدای دولت محسوب می شود با روحانی هماهنگی های لازم را به عمل آورده و موافقت روحانی را اخذ کرده است؟


دولت از 18 وزارتخانه تشکیل شده و هر 18 وزیر منتخب رئیس جمهور هستند. به زبان ساده، هر نطق و اظهارنظری که از سوی وزرا و معاونین رئیس جمهور مطرح شود بیان آرا و نظرات رئیس جمهور و دولت است. بدیهی ست که شخص آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز از این قاعده مستثنی نیست.


جمع بندی:

روحانی این روزها از دو جبهه تحت شدیدترین نقدها و مطالبه گری ها قرار دارد. اول افکارعمومی که با دل بستن به وعده های او پای صندوق های رای حاضر شدند و دوم اصلاح طلبان که در عرصه انتخابات پیروزی روحانی را با به میدان آوردن تمام ظرفیت ها و پایگاه اجتماعی خود مشق کردند تا شاید وعده های روحانی محقق شود. انتخاب وزیر زن، میدان دادن به وزرای جوان، وعده های اجتماعی، رفع بیکاری، تثبیت نرخ ارز، بهبود شرایط اقتصادی مردم، ارتقای شان پاسپورت ایرانی و.. تنها برشی از وعده های حسن روحانی به افکارعمومی بوده و هست. در این میان بخش عمده ای از وعده ها و مطالبات به ریشه گرفتن برجام گره خورد، برجامی که در آستانه فروپاشی و خروج ایالات متحده قرار دارد. شاید در این شرایط انحراف افکارعمومی از مطالبات جدی و اساسی به سوی موضوعات فرعی و کم خاصیت مثل شانه خالی کردن از بار فیلتر تلگرام و انداختن توپپ در زمین دیگران لازم و واجب دیده شده است.

نظر شما