صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 07
کد خبر: ۳۵۴۴۳

«مشارکت حداکثری» در انتخابات؛ اهداف و راهکارها

مشارکت انتخاباتی چشمگیر از یک طرف قابل تفسیر به مقبولیت و رضایت نسبی مردم است و از طرف دیگر در حکم به رخ کشیدن پشتوانه اجتماعی نظام سیاسی برای معارضان داخلی و خارجی است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ با عنایت به رویکرد اصولی مردم سالاری دینی، مشارکت حداکثری، راهبرد نظام اسلامی به عنوان حق و تکلیف بوده و خواهد بود. امام خمینی( ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همواره منادی وحدت کلمه و مشارکت حداکثری حول اسلام و آرمانهای بوده اند لکن همواره نیز جمعی صدای دیگری از خود درآوردند و به دلایل مختلف مسیر دیگری را برگزیدند. مقام معظم رهبری، حتی از کسانی که نظام را قبول ندارند نیز برای حفظ عزت و اعتبار کشور در انتخابات آنان را دعوت به شرکت در انتخابات نمودند.

 

 مشارکت انتخاباتی چشمگیر از یک طرف قابل تفسیر به مقبولیت و رضایت نسبی مردم است و از طرف دیگر در حکم به رخ کشیدن پشتوانه اجتماعی نظام سیاسی برای معارضان داخلی و خارجی است. اگر چه شاخص پیروزی از موضع دومی هم تعریف شده است و آن جریان ها و جناح های سیاسی به عنوان بازیگران محوری انتخابات است. از نظر آنها معیار پیروزی، غلبه آنها بر تمام یا اکثریت کرسی های مجلس یا در اختیار گرفتن کرسی مهم ریاست قوه مجریه( رئیس جمهور) است.

 

 اگر چه هر مقدار به سمت انتخابات حرکت میکنیم و شور طبیعی انتخابات بیشتر شده و همچون ادوار گذشته، مشارکت نیز افزایش مییابد. لکن به منظور دستیابی به مشارکت حداکثری لازم است اقدامات زیر در دستور کار قرار گیرد:

 

1.  تقویت فضای انتخاباتی پرشور با اغتنام از فرصت باقیمانده به ویژه پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی و مراسم چهلم ایشان و نیز دهه فجر و راهپیمایی ۲۲ بهمن و نیز فرصتهای پیش روی کاندیداها در‌ رسانه ها تبلیغات انتخاباتی.


 
2. ترویج فضای امید و اعتماد به تحول، عزم و اقتدار ملی در جهت دستیابی به  ایران قوی و قدرتمند، افزایش اعتبار ملی و تبیین مجلس قوی در جهت قدرتمند شدن ایران برای عموم مردم.

 

3. اقناع سازی افکار عمومی و علاقمندان کشور در ضرورت مشارکت حداکثری با تاکید بر تامین و حفظ امنیت کشور، گردش صحیح نخبگانی و حل مشکلات کشور.

 

4. تبیین وظایف اسلامی و انقلابی امت پیشرو و حزب الله در تحول همه جانبه در جهت تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی. 

 

5. مقابله رسانه ای با صاحبان تریبون در جهت جلوگیری از حاشیه سازی و دلسرد نمودن مردم‌ از نتایج یا زیر سوال بردن ساز و کار انتخابات با تاکید بر شورای نگهبان.

 

6. تعریف سومین شاخص پیشران پیروزی در انتخابات فراتر از منظر نظام در مشارکت گسترده و گروههای سیاسی در تصاحب کرسیهای مجلس، مبتنی بر امید به تحول، کارامدی و حل مشکلات و مطالبات جاری، متراکم و انباشته معیشتی و اقتصادی با حضور در انتخابات و بهتر کردن شرایط محسوس زندگی کشور در شرایط ناکارامدی حداکثری دولت و مجلس کنونی و کم و بیش مجالس پیشین.

 

7. مطالبه از جریان های سیاسی موجود جهت ارایه ایده و برنامه های مشخص و نیز ارایه راهکارهای مشخص و سازوکار عملی کردن آنها برای تغییر وضعیت کشور.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: