صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 08
کد خبر: ۳۵۴۶۹
گزارش راهبرد معاصر از ششمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

خورشید، جشنواره را روشن کرد/ انتقاد از نمایش یک فیلم ضدایرانی

یکی از بازیگران جنجالی و پرحاشیه که از هر فرصتی برای خودنمایی استفاده می کند، اخیرا نیز از موج تحریم جشنواره فیلم فجر استفاده کرده و گفته بود که به نشانه اعتراض به این جشنواره نمی آید. باران کوثری اما نه تنها در جشنواره شرکت کرد بلکه در نشست پرسش و پاسخ هر دو فیلمش نیز حضور یافت تا مشخص شود کلیدواژه تحریم، فقط یک شعار و ژست برای جوسازی و خودنمایی گروهی از سینمایی ها بود و در عمل، اتفاقی رخ نداد.

 

به گزارش راهبرد معاصر، ششمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تحت تاثیر رونمایی از فیلم جدید مجید مجیدی و برگزاری مسابقه فوتبال شهرآورد بود.

روز ششم در مرکز جشنواره فیلم فجر، تنها دو فیلم به نمایش درآمد چون سانس دوم، به پخش زنده مسابقه تیم های فوتبال پرسپوليس و استقلال اختصاص داشت. برخی از منتقدان و اهالی رسانه نیز در واکنش به این اتفاق، گفتند و نوشتند که تماشای شهرآورد نسبت به اکثریت فیلم های جشنواره، جذابیت بیشتری دارد.

 

تحسین فیلم جدید مجیدی

اما رونمایی از فیلم «خورشید» در سینماهای مردمی جشنواره، با استقبال و تحسین مواجه شد. فیلم جدید مجید مجیدی که تا واپسین لحظات، حضورش در جشنواره فجر امسال در هاله ای از ابهام قرار داشت، روز پنجشنبه برای اولین بار اکران شد و بار دیگر ذوق و توانمندی این کارگردان را برملا کرد.

محمدتقی فهیم، منتقد برنامه هفت درباره فیلم «خورشید» نوشت: «مجید مجیدی از چند فیلم اخیرش فاصله گرفته ، ولی هنوز در یک قدمی بچه های آسمان می ایستد ، پخته تر در دکوپاژ و دقت در میزانسن های سخت ، اما در ایجاد حس کم می آورد .فیلم خورشید را باید دید ، حتی اگر در گرایش اجتماعی چیزی فراتر از فضاها و مضامین این سال های سینمای ما نباشد ، ولی در عبور از این تکرار ، بی تردید با تازگی هایی همراه است .مجیدی قهرمان نوجوانش را وارد تونلی می کند که خروجش منتهی به تعالی روح و فکرش می شود...»

 

حضور دوباره یک بازیگر تحریمی

یکی از بازیگران جنجالی و پرحاشیه که از هر فرصتی برای خودنمایی استفاده می کند، اخیرا نیز از موج تحریم جشنواره فیلم فجر استفاده کرده و گفته بود که به نشانه اعتراض به این جشنواره نمی آید. باران کوثری اما نه تنها در جشنواره شرکت کرد بلکه در نشست پرسش و پاسخ هر دو فیلمش نیز حضور یافت تا مشخص شود کلیدواژه تحریم، فقط یک شعار و ژست برای جوسازی و خودنمایی گروهی از سینمایی ها بود و در عمل، اتفاقی رخ نداد.

باران کوثری البته در نشست فیلم اخیرش «کشتارگاه» در اظهار نظری متنافض گفت: «تنها جایی که من در جشنواره حضور داشته ام نشست های مطبوعاتی فیلم هایم بوده چرا که معتقد هستم حضور خبرنگاران و منتقدان موثر است اما فیلم ها را در جشنواره روی پرده ندیده ام چون دل و دماغش را نداشته ام و این مسئله ای کاملا شخصی است»

این اظهار نظر دوپهلو هم اشاره ای برای توجیه تناقض در تحریم جشنواره و آمدن به این رویداد است و هم اعترافی است به ضعف و افسردگی اغلب فیلم های جشنواره فجر که باران کوثری هم بازیگر همین فیلم هاست.

 

نمایش یک فیلم ضدایرانی!؟

فیلم جدید برادران محمودی نیز جنجال برانگیز شد. فیلم «مردن در آب مطهر» ساخته جدید نوید محمودی که با تهیه کنندگی برادرش جمشید محمودی تولید شده، با انتقادات فراوانی در جشنواره روبرو شد. برادران محمودی، فیلمسازانی افغانستانی هستند که در سینما و تلویزیون ایران رسد کردند و شناخته شدند. یکی از سریال های صداوسیما در ماه مبارک امسال نیز توسط آن ها ساخته شده بود. با این حال، برخی از منتقدان معتقدند که کار جدید برادران محمودی، فیلمی ضدایرانی است و این فیلم حکم نمک خوری و نمکدان شکنی را دارد.

به طور مثال، کیوان کثیریان، از منتقدان سینمایی رسانه های اصلاح طلب در بخش هایی از یادداشتی درباره «مردن در آب مطهر» خطاب به سازندگان این فیلم، نوشته : «بی‌مقدمه خدمت‌تان عرض کنم همانطور که خودتان بهتر می‌دانید ما به اندازه‌ای که شما در فیلمتان نشان می‌دهید و احتمالا فکر می‌کنید، مردم درب و داغان و وحشی و نامرد و بی‌صفت و کلاهبردار و ظالم و اینهایی نیستیم. ما مردم جایی هستیم که شما همانجا درس خواندید و رشد کردید و در تلویزیون و سینمای همین کشور، تهیه‌کننده و کارگردان شدید. ما همانهایی هستیم که وقتی شما در کشور ما یک فیلم کاملا متوسط می‌سازید ذوق زده می‌شویم و خانه سینمایمان ده دوازده تا جایزه به همان فیلم متوسط تان می‌دهد. ما مردم همان کشوری هستیم که شما لاینقطع با بودجه دولتی و کمک فارابی فیلم ضعیف و کم‌فروش می‌سازید و بعد، بازهم امکانش را دارید که بلافاصله یک فیلم کم فروش ضعیف دیگر بسازید. کدام فیلمساز ایرانی را سراغ دارید که در یک سال دوتا فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی ساخته باشد؟ما مردم همان کشوری هستیم که شما وقتی یک فیلم کاملا ضدایرانی می‌سازید که اتفاقاً فیلمی سطحی، تاریخ گذشته، کلیشه‌ای و ضعیف هم هست، سازمان سینمایی‌مان با دست و دلبازی به فیلمنامه و فیلمتان مجوز می‌دهد و جشنواره‌مان همان فیلم را در بخش مسابقه‌اش می‌پذیرد و تازه با همین فیلم هم به‌زودی تشریف می‌برید به جشنواره‌های بین‌المللی و احتمالا به دلیل انعکاس دردهای مهاجران مظلوم توسط فیلمسازان مظلوم، جایزه هم می‌برید‌...»

البته کارگردان فیلم نیز در نشست پرسش و پاسخ فیلم «مردن در آب مطهر» به این انتقادات پاسخ داد و گفت: «منطق مهاجرت همین است و ما قبلا در فیلم‌های دیگری مانند چند متر مکعب عشق نکات مثبتی از ایران را نشان دادیم.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: