صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 09
کد خبر: ۳۵۵۶۱
گزارش راهبرد معاصر از هفتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینمای سیاسی و انقلابی، باز هم جشنواره را گرم کرد

«آتابای» ساخته جدید نیکی کریمی مورد پسند اغلب مخاطب ها قرار نگرفت و نشست پرسش و پاسخ این فیلم، خبرساز شد. در این نشست که در واپسین ساعات هفتمین روز جشنواره در مرکز جشنواره فیلم فجر برگزار شد، هادی حجازی فر، بازیگر «آتابای» با یکی از خبرنگاران درگیری لفظی پیدا کرد و برای دقایقی، فضای نشست، ملتهب شد.

 

به گزارش راهبرد معاصر، هفتمین روز در مرکز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با نمایش دو فیلم سیاسی این دوره از جشنواره و برگزاری نشست پرحاشیه فیلم حاتمی کیا برگزار شد.

هفتمین روز جشنواره فجر، در محل برگزاری این رویداد، میزبان نمایش فیلم های «لباس شخصی»، «خروج»، «آتابای» و مستند «زندگی در میان پرچم های جنگی» بود.

 

استقبال از یک فیلم اولی و انقلابی

یکی از ویژگی های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، حضور درخشان فیلم اولی ها بود. پس از سعید ملکان و محمد کارت که با فیلم های «روز صفر» و «شنای پروانه» تحسین بسیاری را برانگیختند، این بار نوبت به امیرعباس ربیعی، یک کارگردان جوان و فيلم اولی دیگر بود تا با «لباس شخصی» توجه بسیاری را به خود جلب کند. او یک فیلم تاریخی کم نقص را ساخته که ضمن انتقال برخی از اطلاعات تاریخی و سیاسی به ویژه درباره حزب توده، می تواند حدود دو ساعت مخاطب را با خودش حفظ کند. «لباس شخصی» در نظرسنجی مجمع منتقدان انقلاب، میانگین سه و نیم ستاره گرفت که جایگاهی بالاتر از فیلم خروج حاتمی کیا است.

آرش خوشخو، منتقد و روزنامه نگار، درباره این گفت: «لباس‌شخصی» نوری به ماجراهایی که در تاریخ ما مغفول مانده است، می‌تاباند. این فیلم پر زحمت و پر وسواس ساخته شده و در بازگویی زوایای پنهان تاریخ خودش را دچار سانسور نکرده است و از خط قرمزها عبور کرده است.

ربیعی، کارگردان «لباس شخصی» در نشست پرسش و پاسخ این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت:«برای این فیلم زحمت زیادی کشیده شده و سه سال پژوهش آن زمان برد و 6 ماه درگیر تولید بودیم.برای انتخاب سوژه، ابتدا قصه من را جذب می‌کند، نه مضمون. من برای ساخت فیلم تحقیقات فراوانی انجام دادم و در پژوهش‌هایم محدود‌ترین سند، خاطرات آقای ری شهری بود. اگر بخواهم منابع را بیان کنم بسیار است.»

وی همچنین درباره حذفیات «لباس شخصی» نیز بیان کرد: «حدود سه سکانس و 6دیالوگ از فیلم حذف شده است. دلایلش را نمی‌توانم بگویم. فشارهایی از درون برای حذف این سکانس‌ها بود اما این فشارها از طرف سازمان اوج و تهیه‌کننده نبود.»

 

 

چالش دوباره حاتمی کیا با جشنواره

یکی از فیلم هایی که از ابتدا همه در انتظارش بودند «خروج» تازه ترین فیلم ابراهیم حاتمی کیاست. از ابتدای جشنوا ه فجر امسال نیز بیشترین جمعیت برای تماشای این فیلم به جشنواره آمدند. طوری که همه سالن های نمایش دهنده آن، بیش از ظرفیت پر شدند. این فیلم پس از نمایش نیز واکنش های متفاوتی را برانگیخت. برخی از منتقدان معتقدند که «خروج» نشانه خارج شدن حاتمی کیا از اوج است. اما بسیاری نیز همچنان حاتمی کیا را حتی با خروج در اوج می دانند.

اما نشست پرسش و پاسخ این فیلم نیز دچار حاشیه های بسیاری شد. یکی از این حواشی، حضور حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در این نشست بود. جالب این است که یکی از شخصیت های فیلم خروج، نماد آشناست. این شخصیت که در فیلم مشاور رئیس جمهور است، آتشکار نام دارد و نقشش را هم محمدرضا شریفی نیا بازی می کند.

در نشست پرسش و پاسخ فیلم «خروج»، حاتمی کیا به برخی از سوالات پاسخ نمی داد و با سکوت از کنار آن ها می گذشت. اما مثل همیشه، حرف هایی جنجال برانگیز را به زبان آورد. ازجمله اینکه درباره خارج شدن این فیلم از چند فیلم صدر بخش مردمی، اظهار داشت: «من این را یک شوخی بزرگ می‌دانم و واقعیت این است اصلا امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر می‌آید امسال یک مهندسی به ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان می‌سپارم و زمان است که ثابت می‌کند چه فیلمی می‌ماند و چه فیلمی نه. کاش هیاتی برای رسیدگی به کسانی که این هیات را در دست دارند، تشکیل شود اما در هر حال من لذت می‌برم از مشتی که این دوستان زدند.»

همچنین فرامرز قریبیان از نحوه انتخاب برگزیدگان بخش بازیگری در جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد و گفت که کار در «خروج» آخرین نقش آفرینی وی است و با این فیلم از دنیای بازیگری خداحافظی می کند.

 

درگیری لفظی یک بازیگر با خبرنگار

نشست های برخی از فیلم ها از خود این آثار، موج آفرین تر هستند! مثل «آتابای» ساخته جدید نیکی کریمی که مورد پسند اغلب مخاطب ها قرار نگرفت، اما نشست پرسش و پاسخ این فیلم، خبرساز شد. در این نشست که در واپسین ساعات هفتمین روز جشنواره در مرکز جشنواره فیلم فجر برگزار شد، هادی حجازی فر، بازیگر «آتابای» با یکی از خبرنگاران درگیری لفظی پیدا کرد و برای دقایقی، فضای نشست، ملتهب شد.

 

نمایش تنها فیلم درباره جبهه مقاومت

در آخرین سانس در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر امسال، یک فیلم مستند درباره حضور داعش در افغانستان به نمایش درآمد.

این فیلم مستند «زندگی درمیان پرچم های جنگی» نام دارد و تنها نماینده سینمای مقاومت و با موضوع منطقه در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر محسوب می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: