صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 11
کد خبر: ۳۵۷۷۷
علت انتشار استعفای روحانی

شایعه استعفای حسن روحانی صحت دارد؟

روزهای گذشته شایعه استعفای حسن روحانی رئیس جمهور در برخی کانال ها و صفحات فضای مجازی پیچید و واکنش های زیادی را درباره صحت استعفای روحانی و علت استعفای او به همراه داشت.

به گزارش راهبرد معاصر، شایعه استعفای حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان از دیروز دست به دست می شود و موارد متعددی به عنوان دلیل استعفای روحانی مطرح می شود. برخی گفتند چند روی است حسن روحانی در انظار و رسانه ها ظاهر نشده و این نشانه این است که شایعه استعفای حسن روحانی صحت دارد. برخی نیز به اظهارات اخیر روحانی اشاره کردند مبنی بر اینکه روحانی به دنبال مذاکره با آمریکا است و نظام با او همراه نیست و به همین دلیل به دنبال استعفا است. عده ای نیز آن را فرافکنی برای تحت شعاع قرار دادن وضعیت اقتصادی کشور و مدیریت ضعیف اقتصادی دولت دانسته اند. در کنار اینها ادعاهای دیگری نیز مبنی بر استعفای رئیس جمهور مطرح شده است اما آیا اساسا این شایعه صحت دارد؟ اگر استعفای روحانی غلط است چرا مطرح شده و کار چه کسانی بوده و چه واکنش هایی به همراه داشته است.


شایعه استعفای روحانی درست است؟

بررسی ها و پیگیری های خبرنگار راهبرد معاصر از هیات دولت و وزرای مختلف حاکی از آن است که اساسا چنین بحثی در دولت مطرح نشده است و اطرافیان رئیس جمهور از این پرسش خبرنگار ما تعجب کردند و اعلام کردند هرگز چنین بحثی وجود نداشته و این مطالب شیطنت های رسانه ای است.

 


این شایعه درحالی در آستانه ۲۲ بهمن منتشر شده است که جلسه هیات دولت شب گذشته به ریاست حسن روحانی تشکیل شده است.

 

واکنش ها به شایعه استعفای حسن روحانی

برخی از مقامات نیز به دنبال انتشار خبر استعفای حسن روحانی در رسانه ها و فضای مجازی واکنش نشان داده اند که برخی از آنها به این شرح است:

 

علیرضا معزی معاون ارتباطات نهاد ریاست جمهوری نوشت: استعفا شایعه‌ای تکراری و فاقد خلاقیت شده. از شایعه‌سازانی که چندین صفحه دیالوگ تخیلی و مهیج می‌نوشتند و حتی میزانسن هم می‌چیدند واقعا بعید بود به این سطح تنزل کنند. برای پوشاندن دعوای دولیستی‌ها و مشاجره بی‌لیست‌ها، به شایعات خلاقانه‌تری نیاز است.

 


علی ربیعی سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: در هرسال مرور می کنیم همه ارزشهایی را که یک جامعه برای آنها به پاخاست و انقلاب کرد. چهل و یک سال پیش در حماسه ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به دنیا پیام دادیم که تعیین سرنوشت خود را به دیگران نخواهیم سپرد.آزادی، عدالت و جمهوریت را همراه با اسلامیت و معنویت پاس خواهیم داشت. فردا هم با آرمانهای فداکاری یک ملت بیعت می کنیم و فشار حداکثری برای ستاندن این حق طبیعی را شکست خواهیم داد.

 

 

پیش تر نیز شایعه استعفای رئیس جمهور مطرح شده بود و در واکنش به آن حسن روحانی گفته بود اگر کسی فکر می‌کند که دولت استعفا می‌دهد، کنار می‌کشد یا می‌رود اشتباه فکر می‌کند.تا روز آخر، دولت دوازدهم امانت مردم را حفظ می‌کند.

 

علت شایعه استعفای روحانی در آستانه 22 بهمن

گمانه زنی های مختلفی درباره انتشار شایعه استعفای حسن روحانی وجود دارد. جدی ترین شایعه آن است که برخی به دنبال آن هستند که در آستانه راهپیمایی 22 بهمن حضور پررنگ مردم را با این خبر تحت الشعاع قرار دهند و حواس ها را به سمت دیگری ببرند تا تلاش چند ماه گذشته دشمنان خارجی برای ناامید نشان دادن مردم از حکومت خنثی نشود. فعالیت اکانت های توییتری و سابقه آنها این فرضیه را تقویت می کند.

 


برخی نیز مخالفان دولت را منشا انتشار چنین شایعه ای دانسته اند تا او را تحت فشار قرار دهند و از مواضعش در خصوص مذاکره و آینده کشور کوتاه بیاید. هر چند در میان نظردهندگان درباره این شایعه برخی از افراد ارزشی وجود دارند و از کنار رفتن روحانی ابراز خوشحالی کرده اند و آن را برای کشور مفید دانسته اند اما در مجموع به رصد فضای مجازی نشان می دهد آغاز کنندگان این موج این گروه نبودند و آنها تنها واکنش نشان داده اند.

 


در نهایت نیز عده ای خود دولت را عامل پخش خبر استعفای روحانی می دانند با این مدعا که رئیس جمهور به نوعی با این تهدید به دنبال عقب زدن مخالفان خود بوده است. خصوصا این عده بحث رد صلاحیت ها در انتخابات مجلس یازدهم و مذاکره با آمریکا را دو موضوع مهم مورد اختلاف روحانی و بخش های دیگر حاکمیت دانشته اند.


از آنجایی که حسن روحانی در این مدت به کار خود ادامه داده و شب گذشته جلسه هیات دولت با ریاست او برگزار شده و امروز سخنران راهپیمایی 22 بهمن است بسیار بعید به نظر می رسد دولت خودش پشت انتشار شایعه اتسعفای روحانی باشد و محتمل ترین گزینه همان ارتش سایبری منافقین و حامیان آنها هستند که به دنبال بر هم زدن آرامش فکری جامعه و زمینه چینی برای ایجاد اختشاش در داخلند.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: