صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 13
کد خبر: ۳۵۹۲۶

ثروتمندترین کشور‌ها در سال ۲۰۱۹ بر پایه درآمد سرانه

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول، لوکزامبورگ با درآمد سرانه ۱۱۳ هزار و ۱۹۶ در جایگاه نخست فهرست ثروتمندترین کشور‌های جهان قرار دارد.

به گزارش راهبرد معاصر نقل از تجارت نیوز، سرانه تولید ناخالص داخلی یا درآمد سرانه به‌معنای میزان سهم هر شهروند از تولید ناخالص داخلی کشور است که از تقسیم ارزش کل بازار (مجموع کالا‌ها و خدمات یک کشور) بر جمعیت آن کشور به‌دست می‌آید.

 

بر اساس این گزارش که از سوی صندوق بین‌المللی پول تهیه شده، در ۱۴ اقتصاد جهان درآمد سرانه بیش از ۵۰ هزار دلار، در ۴۳ کشور بیش از ۲۰ هزار دلار و در ۷۰ کشور بیشتر از ۱۰ هزار دلار است.

 

در سال ۲۰۱۹، درآمد سرانه دو کشور ایالات متحده آمریکا و ژاپن بیش از هزار دلار افزایش یافته است. بالاترین میزان بهبود، اما به دو کشور مالدیو و مجارستان مربوط می‌شود.

 

در میان ۱۹۲ کشور، درآمد سرانه ۹۱ کشور در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. بیشترین میزان کاهش در کشور ایسلند رخ داده که در آن سرانه تولید ناخالص داخلی هفت هزار و ۴۷۸ دلار کاهش یافته است.

 

درآمد سرانه در دو کشور نروژ و سوئد هم بیش از سه هزار دلار کاهش یافته است.

 

جدول زیر ۱۰ کشور برتر از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد:

ایران در این فهرست با درآمد سرانه ۵۴۱۶٫۶ دلار، در جایگاه صدم قرار گرفته است. عراق و پاراگوئه در جایگاه ۹۸ و ۹۹ قبل از ایران قرار دارند. جامائیکا و آلبانی هم به‌ترتیب رتبه ۱۰۱ و ۱۰۲ را به خود اختصاص داده‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: