صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 May 22
کد خبر: ۳۶۴

کلید زدن آمیای دیگر برای حزب الله

خوان کارلوس، رئیس جمهور پاناما، پس از بازگشت از تل آویو، در کنفرانس خبری، اظهاراتی را مطرح کرد که نشان دهنده گام های اولیه برای باز کردن یک پرونده دیگر علیه حزب الله در امریکای جنوبی است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رژیم صهیونیستی، حداقل یک دهه است که روی کشورهای به ظاهر فروپاشیده و ذره سرمایه گذاری کرده تا با همراه کردن آن ها، در مدیریت عرف های بین المللی به سود خود، موفقیتی کسب کند. این دولت ها عمدتا در آفریقا و امریکا جنوبی مستقر هستند. به عنوان مثال، اتیوپی در آفریقا، یکی از کشورهای هدف رژیم صهیونیستی است. وزیر دادگستری تل آویو، اخیرا سفری به این کشور آفریقایی داشته و قراردادهایی را با این کشور ترتیب داده است. نمونه دیگر، پاراگوئه در امریکای جنوبی است که اخیرا سفارت خود را به قدس انتقال داده؛ گواتمالا هم مشی مشابهی را در پیش گرفته است. در این بین آرژانتین، کشوری بزرگ است که همراه کردن آن، می تواند دستاوردهای بزرگی برای نتانیاهو در پی بیاورد. یکی از مهم ترین این دستاوردها، باز کردن پرونده "آمیا" و وارد آوردن اتهام اقدام تروریستی به حزب الله لبنان است. به دلیل مهاجرت موج گسترده ای از لبنانی ها به امریکای جنوبی در سده های گذشته، امریکا و رژیم صهیونیستی، همواره تاکید داشته اند که حزب الله در این قاره نفوذ دارد و از همین رو، بهانه ای برای وسعت بخشیدن به اتهامات تروریستی دارند. پرونده آمیا، اهرم فشاری بوده که سال ها علیه حزب الله در امریکای جنوبی به کار رفته اما اخیرا، در نتیجه دیدار نتانیاهو با خوان کارلوس وارلا، رئیس جمهور پاناما، در فلسطین اشغالی، اظهاراتی از پاناما منتشر شده که نشان دهنده گام های اولیه برای ساختن پرونده ای دیگر، علیه حزب الله است.

 

خوان کارلوس وارلا، پس از بازگشت از تل آویو، در کنفرانس خبری، ادعا کرد: «طبق اطلاعات بدست آمده از سرویس های اسرائیل، سقوط هواپیمایی در 1991 در پاناما که 21 کشته داشت، یک حمله تروریستی بوده و من مامور شدم این پرونده را مجددا باز کنم». او افزود: « اکثر مسافران این پرواز، تاجران یهودی بودند که در پاناما مشغول کار بودند.»

 

چیدن پازل این پرونده چندان سخت نیست. در سال های نزدیک به بمبگذاری آمیا، در مکانی نزدیک به آرژانتین، در یک هواپیمای حامل یهودیان، بمبگذاری انجام شده پس احتمالا، متهمین ادعایی، از یک طیف بوده اند. بنابراین قطعا چندی دیگر، پاناما مدعی خواهد شد که حزب الله، همچون آمیا، در این کشور هم عملیاتی تروریستی انجام داده است. طرح این ادعا، گام دیگری است همسو با مظلوم نمایی رژیم صهیونیستی و تروریست معرفی کردن حزب الله و محور مقاومت.

نظر شما