صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 28
کد خبر: ۳۶۵۲
احمد توکلی در گفت و گو با راهبرد معاصر:

دولتی ها روش غلط دستیابی به برجام را در قبال FATF  هم به کار گرفته اند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: من این روش دولتی ها رادر قبال FATF قبول ندارم، روشی که در مورد برجام نیز مصداق عینی پیدا کرده بود. اینکه برخی از دولتی ها می گفتند در صورت تصویب برجام ایران بهشت می شود و اگر برجام حاصل نشود ایران به جهنم تبدیل می گردد.

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه ای فوق العاده در روز شنبه (6بهمن) بررسی لایحه پالرمو را در دستور کار خود قرار داد. جلسه ای که بی نتیجه ماند و بررسی بیشتر این لایحه نیز به جلسه بعدی مجمع موکول شد.

 

در این میان بحث ها و نظرهای بسیاری پیرامون اساس پیوستن جمهوری اسلامی به FATF و میزان اهمیت پذیرش لایحه پالرمو در رسانه ها مطرح شد.

 

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با "راهبرد معاصر" در خصوص مزیت ها و مضرات پیوستن ایران به FATF  گفت: «آنچه مسلم است اینکه مضرات و اسیب های پیوستن به FATF و پذیرش  پالرمو بر محاسن و مزیت های آن می چربد. اگر مزیت های آن می چربید که اساسا با قانون اساسی و شرع مساله ای پیدا نمی کرد.» وی ادامه داد: «اکنون تنها بحث مصلحت بودن یا نبودن در میان است. ناظر به پذیرش یا عدم پذیرش آن،ممکن است در بلند مدت مسائلی پیش بیاید که همه اینها باید در بررسی این طرح لحاظ شود.»

 

نماینده ادوار مجلس در خصوص شائبه هایی که پیرامون تحت فشار قرارگرفتن پیامکی اعضای مجمع از سوی جریان منتقد FATF  تاکید کرد:«من چنین اعتقادی ندارم که اعضا از طریق پیامک و تماس تحت فشار قرار گرفته یا خواهند گرفت. مجمع به شکل آزادانه ای در حال بررسی است. این امکان وجود دارد که مجمع رای ندهد و یا رای مشروط صادر کند. برخی افراد از فشاری حرف می زنند که من شخصا آنها را به عنوان فشار قبول ندارم. اگر هم فشاری باشد مطلوب است.»

 

توکلی ادامه داد: «تعداد کثیری از هموطنان ما بر این مساله حساسیت دارند و این مهم را باید به فال نیک گرفتو و هر کسی وظیفه دینی و ملی خود می داند که نظر خود را به تصمیم گیران برساند و این ابراز عقیده روش های مختلفی دارد. تماس تلفنی می گیرند و نامه می نویسند و تجمع می کنند. این جزو حقوق مردم است. ما که تصمیم گیرنده هستیم باید از این نظرات استقبال کنیم. حرفهای مختلفی را می شنویم و تکلیف خود را راحتتر مشخص می کنیم.اگر جامعه به صورتی باشد که هیچ کسی حرفی نزند جامعه دیگر یک جامعه انقلابی نخواهد بود.»

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فشارهایی که توسط برخی رسانه ها با هدف فشار به مجمع برای تصویب لایجه پالرمو و پیوستن ایران به  FATF انتقاد نمود و خاطرنشان کرد: «برخی افراد بعضا با نیت های مغرضانه اهداف خاصی را دنبال کنند و این مساله همیشه وجود داشته و دارد. ولی افرادی که در مجمع تشخیص مصلحت حضور دارند افرادی باسابقه و اشخاصی پخته هستند و به راحتی تحت تاثیر قرار نمی گیرند. من این حرفها را قبول ندارم  که در صورت عدم تصویب این موضوع در مجمع تشخیص مردم با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم خواهند کرد و یا معیشت مردم با مشکلات بیشتری مواججه خواهد شد. من این روش دولتی ها را قبول ندارم،»

 

وی افزود: «روشی که در مورد برجام نیز مصداق عینی پیدا کرده بود. اینکه برخی از دولتی ها می گفتند در صورت تصویب برجام ایران بهشت می شود و اگر برجام حاصل نشود ایران به جهنم تبدیل می گردد. ولی واقعیت این است که هر تصمیمی که در خصوص پالرمو در مجمع تشخیص گرفته شود نه ایران بهشت می شود و نه جهنم. مساله مهم این است که ما باید حرف درست بزنیم و می بایست چه در رد و چه در تصویب این کنوانسیون تصمیم درست را بگیریم و به درستی عمل کنیم.»

نظر شما