صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 01
کد خبر: ۳۷۲۲۵

آیا فریز کردن کرونا را از بین می‌برد؟

استاد ویروس‌شناسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس گفت: «نگهداری نان در فریزر نه تنها منجر به از بین رفتن ویروس کرونا نمی‌شود، بلکه به پایداری احتمالی آن می‌انجامد».

به گزارش راهبرد معاصر، دکتر مهرداد روانشاد روز یکشنبه (۱۱ اسفند) درباره‌ی چگونگی تهیه‌ی نان از نانوایی‌ها و نگهداری آن توضیح داد: «پیشنهاد می‌شود که در شرایط بهداشتی و بدون تماس نان با سطوح میز‌های آلوده و با استفاده از کیسه‌های بهداشتی نان را حمل و از تماس دست آلوده با نان جلوگیری شود».


وی بیان کرد: «نگهداری نان در فریزر نه تنها منجر به از بین رفتن ویروس کرونا نمی‌شود، بلکه منجر به پایداری احتمالی آن خواهد شد. هرچند که حرارت دادن نان قبل از مصرف می‌تواند منجر به از بین رفتن آلودگی احتمالی شود».


عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص احتمال شیوع ویروس کرونا توسط کاغذ و روزنامه نیز گفت: «از آنجا که این ویروس با گرما از بین می‌رود، می‌توان در بعضی از موارد از سشوار که از گرمای بالای ۷۰ درجه برخوردار است برای از بین بردن ویروس احتمالی استفاده کرد. این روش هنوز از نظر علمی اثبات نشده است. اما بهترین روش که پیش از این هم توصیه شده بود، شستن دست‌ها با آب و صابون و استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند الکل ۷۰ درجه است».
وی درباره‌ی این‌که پایداری ویروس کرونا بر روی اجسام، میوه و سبزیجات چقدر است؟ افزود: «پایداری ویروس کرونا بر روی سطوح، میز، کاغذ، سبزیجات و میوه‌جات حدود ۴۸ ساعت است، البته قبلا تصور بر عدم پایداری ویروس به کمتر از ۸ ساعت بود، اما تحقیقات اخیر نشان داد این پایداری در محیط اتاق و دمای ۲۰ درجه سانتیگراد، ۴۸ ساعت خواهد بود».


روانشاد توضیح داد: «برای این‌که فرد به این ویروس مبتلا نشود باید از محیطی که احتمال آلودگی در آن وجود دارد، دوری و یا موازین بهداشتی را کاملا رعایت کند. این در حالی است که ویروس در دمای یخچال تا چندین روز و در محیط فریزر تا ۲ سال عفونت‌زایی خود را حفظ خواهد کرد؛ البته باید در نظر داشت که دمای ۷۰ درجه سانتیگراد بلافاصله منجر به تخریب ویروس و غیر فعال شدن آن می‌شود؛ بنابراین پخت و یا حرارت دادن غذا منجر به از بین رفتن کامل ویروس خواهد شد».


به گزارش ایرنا، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره‌ی این‌که چگونه می‌توان میوه‌ها و سبزجات را این ویروس پاک کرد؟ گفت: «ویروس کرونا به نحوی است که از طریق قطرات تنفسی از راه سرفه و یا عطسه از فرد آلوده به فضای بیرون منتشر می‌شود و از آنجا که این ویروس با ترشحات و قطرات بسیار ریز دستگاه تنفس همراه است، سنگین و بر سطوح مختلف می‌نشیند. اما ویروس کرونا با شستن اصولی کامل سبزیجات و میوه‌ها و ضدعفونی کردن آن‌ها از بین می‌رود. البته لازم است افرادی که به علائم سرماخوردگی، آلرژی فصلی، عطسه و سرفه دارند، حتما از ماسک استفاده کنند تا از انتشار احتمالی ویروس جلوگیری شود».

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: