صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 14
کد خبر: ۴۰۳۶۶
برآیند نشست اوپک پلاس چه بود؟

برندگان اصلی بازار نفت عربستان، روسیه و امریکا هستند

با توجه به نشست اخیر اوپک پلاس که می توان گفت در ان نشست برخی از کشورها پیروز میدان بودند و برخی نیز بازنده این میدان بودند باید گفت در این نشست می توان برنده را دید و آن برنده نیز آمریکا است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ رییس جمهور مکزیک دلیل لجاجت های خود را در نشست اخیر اوپک تماس مرتب با ترامپ عنوان کرد، ترامپ نیز از روسیه و عربستان بابت کاهش عرضه نفت تشکر کرد، مشخص است که آمریکا دست پای زیادی میزند تا بتواند شرکت های نفت شیل خود را نجات دهد، اما برنده بازی کرونایی اخیر در بازار نفت چه گروهی بودند؟

 

آمریکا برنده اصلی بازی است

با توجه به نشست اخیر اوپک پلاس که می توان گفت در ان نشست برخی از کشورها پیروز میدان بودند و برخی نیز بازنده این میدان بودند باید گفت در این نشست می توان برنده را دید و آن برنده نیز آمریکا است. چون اگر قیمت نفت به پنجاه دلار برگردد تولید نفت و گاز شیل به خوبی پیش می رود و تولید ۶ تا ۷ میلیون بشکه در روز آمریکا را در ردیف تولید کنندگان بزرگ نفتی قرار خواهد داد و از بیکاری و ورشکستگی جلوگیری می کند.

وقتی می گوییم برنده اصلی آمریکا ست به این معنی نیست که سایر کشورها بازنده خواهند بود. ولی برنده اصلی آنهایی هستند که می فروشند و سهام آنها پایین نمی آیند ولی عده ای بیشتر و عده ای کمتر سود می کنند. در این نشست که برنده اصلی ایالات متحده امریکا بود بازنده اصلی خریداران نفت هستند کشورهایی که نفت ندارند. و باید از کشورهایی که نفت دارند خرید کنند از بازنده های این نشست بشمار می ایند.

 

ایران؛ در کشاکش تحریم و قیمت نفت

نکته ایی که باید درباره ایران باید اشاره کرد که ایران در حال حاضر صادرات چندانی ندارد و از این مسئله تاثیری نمی پذیرد و اتفاقات شگفت انگیزی در مورد ایران در این نشست اخیر اوپک پلاس رخ نداده است. زمانی می توانیم بگویم که ایران برنده یا بازنده است که باید دید ایران چقدر صادرات دارد و چگونه پول آن را می گیرد. این مساله هم به تحریم ها بستگی دارد. ایران باید سعی کند قیمت نفت بالا بیاید تا هر چقدر فروخته بیشتر گیرش بیاید.

 

مثلث استراتژیک آمریکا، عربستان و روسیه

شاهد بودیم که در نشست قبلی اوپک پلاس مکزیک سنگ اندازی هایی داشت. مکزیک نیز مثل خیلی از کشورهای دیگر منافع ملی خود را در نظر گرفته و از این منظر سعی دارد منافع خود را جبران کند. ترامپ با رییس جمهور این کشور صحبت کرد که در نشست روز گذشته اوپک پلاس شاهد بودیم مکزیک نیز موافق کلیات جلسه است.

با توجه به شرایط حاکم به نظر می آید کشورهای روسیه، عربستان و آمریکا بازیگران اصلی نفت باشند. تولید نفت آمریکا به صورتی است که نمی تواند زیر ۲۵ تا ۳۰ دلار بفروشد. چون نفتی پرهزینه تولید می کند و زیر این قیمت فروش نفت آمریکا را متوقف می کند. تمام هدف آمریکا این است که بخواهد قیمت نفت را بالا ببرد به همین دلیل است که با برخی از کشورها میانجگری می کند.

 

دینامیسم بازی نفتی اخیر چه بود؟

با توجه به شرایط موجود و جوی که در نشست اوپک به چشم می آمد آمریکا اصل قضیه نقش زیادی نداشت و کرونا دلیل اصلی این کمرنگ بودن امریکا بود. چون تقاضا برای نفت پایین آمد و همین موجب پایین آمدن قیمت نفت شد. نفت خام نیز از همین قاعده مشتق است در نتیجه اوپک و غیر اوپک باید با کم کردن تولید موافقت می کردند تا در قیمت نفت تاثیر داشته باشد. در این ماجرا جنگ اقتصادی بین عربستان و روسیه بر سر نفت بالا گرفت و عربستان اعلام کرد از اول آوریل یعنی ده روز گذشته سه میلیون بشکه به بازار اضافه می کنم و مجموع این مسائل باعث کم شدن قیمت نفت شد. و آمریکا سعی کرد قیمت نفت را بالا بیاورد.

ما در وضعیت دینامیکی هستیم. مساله کرونا قابل پیش بینی نیست اینکه چه زمانی و چگونه حل شود و اینکه واکسنی پیدا شود یا خیر. کرونا از چند اجلاس اوپک نیز تاثیرگذارتر خواهد بود. اما اگر مشکلات ادامه پیدا کند و همچنان تقاضا برای نفت کم باشد حتی اگر اوپک و غیر اوپک ده میلیون نیز کم کنند شاید تقاضا کمتر نیز باشد و باید منتظر وضعیت کرونا باشیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: