صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۱۰
  • چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 16 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 25
کد خبر: ۴۱۲۷۷

رد توافق برای تشکیل کابینه الکاظمی

یکی از نمایندگان عراقی عضو فراکسیون سائرون هرگونه توافق بر سر تشکیل کابینه جدید را رد کرد و گفت که دلیل تعویق جلسه رأی اعتماد، عدم تکمیل اسامی وزرای پیشنهادی است.

به گزارش راهبرد معاصر، فراکسیون سائرون در پارلمان عراق هرگونه توافق بر سر تشکیل کابینه را رد کرد و گفت که تا به این لحظه در این خصوص بین احزاب توافقی صورت نگرفته است.

 

غایب العُمیری، نماینده عضو این فراکسیون امروز شنبه به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که گفت‌وگوها و نشست‌ها بین فراکسیون‌های سیاسی احزاب و نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه همچنان ادامه دارد و هنوز به توافقی در خصوص تشکیل کابینه نرسیده‌اند.

 

نماینده عضو ائتلاف سائرون که رهبری آن برعهده مقتدی الصدر، رهبر جریان الصدر عراق است، در ادامه گفت که برخی از احزاب و فراکسیون‌ها می‌خواهند در وزارتخانه‌ها یا کابینه دولت نماینده‌ای داشته باشند و حق انتخاباتی خود را به دست بیاورند.

 

این نماینده پارلمان عراق گفت که برخی از فراکسیون‌ها به اسامی وزرای پیشنهادی اعتراض‌هایی دارند و علت اینکه برگزاری جلسه رأی اعتماد به کابینه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف به تعویق افتاده به این دلیل است که او هنوز کابینه خود را تکمیل نکرده است و رسماً اسامی وزرا را به پارلمان نفرستاده است.

 

مصطفی الکاظمی، رئیس فعلی اطلاعات عراق ۲۱ فروردین بعد از آنکه دو نامزد سلف نخست‌وزیری (محمد توفیق علّاوی و عدنان الزُرفی) موفق به کسب موافقت احزاب سیاسی برای تشکیل کابینه نشدند، از سوی رئیس جمهور عراق مأمور به تشکیل کابینه شد. او باید تا ۲۱ اردیبهشت کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان ارائه کرده و از قانونگذاران عراقی رأی اعتماد بگیرد.

 

یکی از موانع تشکیل کابینه جدید در عراق، رقابت احزاب سیاسی این کشور بر سر تقسیم وزراتخانه‌ها بین خود و به اصطلاح سهم‌خواهی است. در همین ارتباط، روزنامه عراقی «الصباح» امروز به نقل از منابع پارلمانی نوشت که اسامی برخی وزرای پیشنهادی الکاظمی با مخالفت برخی فراکسیون‌های شیعه مواجه شد و آن‌ها ۴۸ ساعت به الکاظمی مهلت دادند تا به اعتراضات آن‌ها پاسخ دهد.

 

منبع: فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: