صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 27
کد خبر: ۴۱۴۲۶
ریسک دوباره‌گیری کرونا با شتابزدگی در بازگشایی برخی مراکز

از توهم شکست کرونا تا تعجیل در بازگرداندن حالت عادی به کشور

خدا می‌داند با عملکرد نادرست دولت و بازگشایی شتابزده مراکز تجاری، آموزشی و رفاهی در کنار عدم رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم در پی افزایش ترددهای غیر ضرور و عدم فاصله گذاری های اجتماعی چه برسر کشور خواهد آورد و سایه این بیماری منحوس تا کی برسر ملت سنگینی خواهد کرد!

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ این روزها کرونا بلای جان آدم‌های این کره‌خاکی شده است؛ بیماری که به سبب درصد بالای شیوع آن در میان مردم، تقریبا تمام کشورهای دنیا را از حالت عادی خارج کرده و برنامه‌های زندگی را مختل کرده است. این بیماری طبق آخرین آمارهای سازمان بهداشت جهانی تاکنون بیش از 2 میلیون و 900 هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و بیش از 200 هزار نفر کشته داشته است هر چند نزدیک به 837 هزار نفر هم جزو آمار بهبودیافتگان به شمار می‌روند اما کووید 19 همچنان در حال مبتلا کردن افراد بیشتری است و آمار مبتلایان روزانه در حال افزایش است.

 

 

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران هم درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفته است: «تاکنون 421.313 آزمایش تشخیص کووید-19 در 126 آزمایشگاه کشور انجام شده است که نتیجه تست 90.481 نفر مثبت اعلام شده است. بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی 1153 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در ایران شناسایی شده اند و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید-19 در کشور به 90.481 نفر رسیده است. همچنین با فوت 60 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به 5710 نفر و تعداد بهبود یافتگان هم به 69.657 نفر رسیده است.»

 

از قرنطینه خانگی تا تعطیلی مراکز دولتی و غیر دولتی

سوای از آمار و ارقام مبتلایان به کرونا باید گفت  یکی از راهکارهای مقابله با این بیماری که ابتدا از کشور چین یعنی کشور مبدا تولید و شیوع کرونا در جهان، آغاز شد قرنطینه خانگی یا به عبارتی فاصله‌ گذاری ‌اجتماعی است. عبارتی که هر چند مسئولان کشورما دیر به سراغش رفتند اما با آغاز تعطیلات نوروزی شدت یافت و خروج مردم از منازل، بازگشایی مراکز تجاری، پارک‌ها، سینماها و تفرج‌گاه‌ها، مدارس و مهدها و مراکز آموزشی و باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها را با محدودیت مواجه کرد و حتی درب مراکز مذهبی مانند مساجد و امامزاده‌ها و حتی حرم مطهر حضرت معصومه در قم و حرم مطهر امام رضا در مشهد را به روی مردم بست تا از انتشار بیشتر این بیماری جلوگیری به عمل بیاید. چرا که براساس تحقیقات اثبات شده کووید 19 روی سطوح از چند ساعت تا چند روز زنده می‌ماند و با تماس دست به آن میزبان جدیدی برای ادامه حیات خود پیدا می‌کند.

طرح فاصله گذاری اجتماعی در ایران هر چند با مشکلات و نواقص بسیاری از جمله ضربه به اقتصاد، مشکلات اقتصادی بسیار برای کارگاه‌ها، کارخانجات و بازاریان همچنین عدم حمایت‌های لازم از جانب دولت برای صنوف و بازاریان و دیگر مشاغل همراه بود و کمک معیشتی کرونایی در قالب وام هم هنوز به حساب مردم واریز نشده است اما باز هم توانست تا حدودی شدت شیوع این بیماری را کاهش داده و آمار مبتلایان را پایین بیاورد. اما این روزها بعد از آنکه دولت دستور شروع کسب و کار«کم ریسک» و بازگشایی مجدد بانک‌ها و مراکز دولتی و دیگر مراکز را داده است کم کم زمزمه‌های بازگشایی مراکزپر ریسک مانند سینماها و پارک‌ها و حتی پاساژهایی که پیش از این حتی در شب عید هم تعطیلی‌های سراسری را به خود دید، به گوش می‌رسد. بازگشایی‌هایی عموما شتابزده که ریسک طغیان دوباره کرونا را بالا می برد و ممکن است وضعیتی به مراتب بدتر از قبل برای کشور ایجاد کند.

 

بازگشایی شتابزده و خطر طغیان «کووید 19»

هنوز خبرهای رسمی از بازگشایی کامل نرسیده بسیاری از پاساژها و مراکز باز شده اند، پارک ها هم که خیلی عادی باز هستند و خبری هم از جلوگیری از عبور و مرور و سخت گیری های نوروز در پارک ها به چشم نمی خورد. در این میان مردم هم به خیال آنکه خطر رد شده و دیگر خبری از بیماری نیست تردد خود را حتی بدون رعایت های این چند وقت اخیر افزایش داده اند و دیگر حتی خبری از ماسک و دستکش نیست هر چند عده ای هنوز مراقبت های بالای خود را ادامه می دهند اما درصد آنها در برابر درصد بالای شیوع کرونا بسیار اندک است. شدت فاصله گذاری اجتماعی در دوهفته اخیر منتهی به آخر فروردین ماه سبب شده بود که دخل نانوایی ها و سوپر مارکت ها و حتی برخی داروخانه ها که جزو مراکز ضروری بوده و بازگشایی شان هم محدودیتی نداشت جابجا شده و به نزدیک درب خروجی بیاید و حتی از نایلون های محافظ استفاده شود تا تماس کمتری میان مراجعات رخ دهد اما این روزها انگار دیگر خبری نیست و همه چیز خیلی عادی شده است؛ اگر گذری در شهر داشته باشید به این مهم پی می برید!

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران پیش از این نسبت به شیوع گسترده "ویروس کرونا" و افزایش تعداد مبتلایان و درگذشتگان در سراسر ایران هشدار داده و طی سخنانی از بازگشایی بانکها و ادارات شدیداً انتقاد کرده بود. وی عنوان کرده بود:« مطابق هشدارها چنانچه اصول بهداشتی و ایمنی از جانب دولت و مردم رعایت نشود قطعاً بحران کرونا روز به روز گسترش خواهد یافت و چه بسا کووید 19 این میهمان منحوس و ناخوانده، سال‌جاری در ایران جا خشک کرده و علیرغم میل مان سایه به سایه دنبال مان باشد.»

 

بازگشایی کامل شهرهای سفید با فشار افکار عمومی!

هر چند عنوان می‌شود دولت در برخی شهرهایی که به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت سفید هستند با فشار افکار عمومی اقدام به بازگشایی‌ها کرده و دیگر سخت گیری‌های لازم را به خرج نمی‌دهد اما این امر سبب نمی‌شود که صورت مسئله یعنی خطر طغیان مجدد بیماری با افزایش ترددهای بدون مراعات موارد بهداشتی پاک شود. حالا در هیاهوی بازگشایی برخی مراکز مانند سینماها و پارک‌ها و حتی فعالیت زیرزمینی باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها در نقاط مختلف کشور این سوال ذهن را مشغول می‌سازد که چرا تلاشی برای بازگشایی مراکز مذهبی و مساجد نمی‌شود؟ البته این یک بخش از ماجرای عجله دولت در بازگشایی شتابزده کشور است و نمی‌توان کم کاری‌ها و عملکرد نادرست دولت را صرفا پای فشار افکار عمومی گذاشت!

علیرضا زالی،  فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم هفته گذشته با بیان اینکه هم اکنون در شرایط خاموشی و طغیان بیماری قرار داریم، به آمار نگران کننده و قابل توجه تعداد مراجعین به بخش های درمانی در تهران اشاره کرده و گفته بود:« آمار جدید دارای شیب ملایم رو به افزایش است و با حضور متراکم در شهر و ترددهای فراوان‌تر مسئله نگران کننده تر هم خواهد شد.» زالی افزوده بود: «مهم‌ترین نکته ترددهای غیر ضروری است و نباید این باور در مردم شکل بگیرد که کرونا کنترل شده است چرا که آمارها حاکی از عدم کنترل قطعی است و در چنین شرایطی هر گونه بازگشت شتاب زده و عجولانه در اجتماع منجر به تشدید مراجعات بیمارستانی و تشدید مرگ و میر و موارد بدحال می‌شود.» حالا گوش کدام مسئول و قانونگذار و مجری قانونی باید به این حرفها بدهکار بوده و نگران این موج جدید از شیوع بیماری در پی بی توجهی دولت در بازگشایی های شتابزده و عدم کنترل ترددها باشد خدا می داند!

 

بهره سخن

آمار مبتلایان به بیماری کرونا در پی افزایش کنترل ترددها در مبادی شهرها و کنترل عبور و مرورها با تعطیلی مراکز مختلف در کشور رو به کاهش گذاشت اما خدا می‌داند با عملکرد نادرست دولت و بازگشایی شتابزده مراکز تجاری، آموزشی  و رفاهی در کنار عدم رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم در پی افزایش ترددهای غیر ضرور و عدم فاصله گذاری های اجتماعی چه برسر کشور خواهد آورد و سایه این بیماری منحوس تا کی برسر ملت سنگینی خواهد کرد!

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: