صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۰۵
  • سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 02 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 29
کد خبر: ۴۱۵۲۰
یادداشت اختصاصی ابراهیم فیاض؛

بحران فروپاشی خانواده در پسا کرونا را باید جدی گرفت

مساله فروپاشی خانواده یکی از موارد بسیار جدی در دوران پسا کرونا خواهد بود. این ارتباط در ووهان چین نیز رخ داد و درخواست طلاق آنچنان بالا رفت که دادگاه‌ها تا شش ماه وقت می‌دادند. سابق بر این وقتی فردی در خانواده خود مشکلی داشت با رفتن به محل کار و نبود ساعاتی در خانه از مسائل خود دور می‌شد، اما امروز وضعیت فرق کرده و مردم به طور مستقیم با مشکلات و اختلافات درگیر شدند.

 

 به گزارش راهبرد معاصر، وقتی اقتصاد می‌خوابد راه اندازی مجدد آن بسیار سخت است. ولی مساله مساجد و بازگشایی ان در این شرایط چندان ضروری نیست که در حقیقت دولت مجبور به این کار شد. ویروس کرونا همچنان در جامعه ما قربانی می‌گیرد و باید برای زندگی پیشگیرانه آماده باشیم.


مساله دولت، الکترونیک مهم بود و می‌بینیم در این روز‌ها گسترش پیدا می‌کند. مردم نیز رفته رفته باید به سبک جدید زندگی عادت کنند. قرنطینه مردم را دچار فشار‌های روحی روانی کرد. برخی نزدیک به سه ماه از منزل‌های خود خارج نشده اند و بسیاری از کسانی که به این بیماری گرفتار شده اند ابراز می‌کنند که مرگ را به چشم خود دیده اند. یکی از قهرمانان ورزشی می‌گفت با اینکه بسیار جراحی شده ام، ولی زجری که در کرونا کشیدم هرگز در هیچ بیماری و آسیب دیگری تجربه نکرده بودم. شاید این بیماری همچون ایدز در جوامع باقی بماند باید صبر کرد تا بعد از مستقر شدن هوای گرم وضعیت شیوع در جوامع بررسی شود.


به نظر می‌اید اگر مردم نسبت به ویروس کرونا شرطی شده باشند این چنین نخواهد شد. مردم باید احتیاط رعایت کنند. باید وضعیت جهانی بیماری در نظر گرفته شود، چون این بیماری می‌رود و باز می‌آید. از ایران به خارج از کشور می‌رود و از خارج وارد ایران خواهد شد و با داد و ستد و گردشگری باز به کشور بر می‌گردد. همچنین مساله فروپاشی خانواده یکی از موارد بسیار جدی در دوران پسا کرونا خواهد بود. این ارتباط در ووهان چین نیز رخ داد و درخواست طلاق آنچنان بالا رفت که دادگاه‌ها تا شش ماه وقت می‌دادند. سابق بر این وقتی فردی در خانواده خود مشکلی داشت با رفتن به محل کار و نبود ساعاتی در خانه از مسائل خود دور می‌شد، اما امروز وضعیت فرق کرده و مردم به طور مستقیم با مشکلات و اختلافات درگیر شدند. مطالعه کمتری در بین مردم وجود دارد. کرونا بر شوخی‌های مردم نیز تاثیر گذاشته است. قبلا وحشت از کرونا وجود نداشت و مردم امنیت فکری داشتند. ولی امروز ممکن است هر شخصی هر لحظه گرفتار شود.


متاسفانه حتی وضعیت عادی نیز نمی‌تواند ما را از عدم وجود ویروس مطمئن کند هیچ تضمینی وجود ندارد که ویروس از بین رفته باشد و حتی ممکن است مبتلایان و بهبود یافتگان نیز مجددا بیمار شوند. در چنین شرایطی چطور می‌توان با خیال راحت به سفر رفت و در بازار‌ها چرخید و یا به زیارت رفت. همین محدودیت‌ها می‌تواند موجب افسردگی و بیماری‌های روحی و روانی را در پی داشت. در چنین شرایطی احتمال شیوع عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های انحرافی و چنین مکاتب بی سر و تهی بالا می‌رود و به صورت زیرزمینی و در خانه‌ها فعال شود و حتی رنگ و بوی جنسی به خود بگیرد. شبکه‌های اجتماعی نیز به این وضعیت دامن می‌زنند و از این منظر می‌توان گفت پساکرونایی پیچیده‌تر و سختتر پیش رو داریم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: