صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 04
کد خبر: ۴۲۰۸۰

پشت پرده تخریب مداحان چیست؟

حواشی اخیر پیرامون دو مداح مشهور باعث شده است تا شخصیت ها و رسانه های مختلف داخلی و خارجی اظهارنظرهای فراوانی را علیه آنها انجام دهند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شیوع ویروس کرونا مراسم های مذهبی و مساجد را به حالت تعلیق درآورد و این اتفاق منجر شد تا شبکه های رسانه ای و فضای مجازی جای خالی این دست از مراسمات را تا حدودی برای مردم پر کنند. ماه مبارک رمضان فرصتی شد تا مداحان با حضور در اماکن مقدسه به مناجات خوانی بپردازند و این مراسم ها نیز به صورت زنده ازشبکه های تلویزیونی  پخش شود. محمود کریمی یکی ار مداحانی است که به همین دلیل امسال از حرم امام رضا (ع) مراسم خود را به صورت تلویزیونی برگزار می کند. حاشیه ی ایجاد شده پیرامون یکی از این مراسم ها باعث شد تا بسیاری از رسانه های جهت دار داخلی و حتی معاند خارج نشین به صورت گسترده به مداحان و مبلغین معارف دینی حمله ور شوند. پیش از این نیز برگزاری مراسم مسجد ارگ تهران و تعطیلی آن پس از نظر ستاد ملی کرونا زمینه شایعات زیادی را به وجود آورده بود. همزمانی تعطیلی این مراسم با فوت یکی از بستگان منصور ارضی دلیلی بود تا چهره های سیاسی و رسانه ای بر ضد این مداح و مراسم قدیمی آن هجمه سنگینی به راه بیاندازند. عقده گشایی این رسانه ها و شخصیت های سیاسی تا جایی پیش رفت که این مداحان را به وهن مذهب و ترویج خرافات در جامعه متهم کردند. اینکه چه اتفاقی افتاده است که رسانه ها و جریان هایی که سال به سال سراغ این افراد نمی روند، حالا اینگونه به تب و تاب افتادند و پیاپی اظهارنظر می کنند، خود نشان دهنده اهداف مغرضانه در پس این ماجرا است.

 

متخصصین اظهارنظرهای غیر کارشناسی در همه امور

شخصیت ها و جریان هایی که در این مورد اظهار نظر کردند غالبا همان دسته و گروه هایی هستند که در همه امور خود را کارشناس فرض می کنند و به خودشان اجازه می دهند تا در مورد تخصصی ترین بحث ها حکم قطعی صادر کنند.

 

اظهارنظر درباره مباحث فقهی و روایت های منتصب به خاندان رسول خدا (ص) نیاز به نظر کارشناسان دینی دارد و جزو مباحث پیچیده در میان علوم دینی به حساب می آید. همانطور که در مورد صنف های تخصصی مانند پزشکی فقط افراد متخصص می توانند اظهار نظر کنند، در امور دینی نیز فقط عالمان دینی اجازه تایید یا رد این قبیل مباحث را دارند.

 

این برخورد جهت دار و غرض ورزانه نشان می دهد کارکرد این مراسم ها در میان جامعه ایرانی اسلامی بیش از آن چیزی است که تصور می شود. ترویج معارف اسلامی و تبیین علوم دینی دقیقا یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی در مقابله و مواجهه با  هجمه های گسترده ضد دینی غرب به شمار می رود که یکی از نمونه های بارز آن مجالس مذهبی هستند. دشمنان و معاندین جمهوری اسلامی همیشه به دنبال آن هستند تا پایه های قدرت و صلابت انقلاب را با ابزار قرار دادن اتفاقات و شخصیت های مختلف تضعیف کنند. از همین جهت یکی از اهداف جنگ رسانه ای سال های اخیر معطوف به آسیب رساندن و مخدوش کردن همین فرهنگ رایج دینی در جامعه ایرانی است. این حجم از تخریب و هماهنگی در پرداخت به موضوعاتی از این دست نشان می دهد که این اقدامات با برنامه ریزی قبلی صورت می گیرد و به دنبال فرصت می گردند تا موضوعی را بهانه و اصل پرداخت و ترویج معنویت در جامعه را زیر سوال ببرند.

 

تسویه حساب های سیاسی هدف اصلی تخریب ها

هجمه و تخریب مداحان و مراسمات مذهبی معمولا محدود به اشخاص نیست و در پس آن ها تسویه حساب های سیاسی نقش پررنگی دارند. در سنوات گذشته نیز جریان های سیاسی مختلف با هدف تسویه حساب از جریان رقیب دست به تخریب مداحان و محافل مذهبی زده اند. مهمترین هدف چهره ها و رسانه های داخلی و یا حتی خارجی معاند که از اساس با جوامع دینی سر ستیز دارند، این است که این شخصیت ها در برابر کنش ها و اتفاقات سیاسی سکوت نمی کنند و یا باب میل آن ها عمل نمی کنند. تاریخ این حمله ها و ترور شخصیت ها علیه مداحان و مبلغان دینی نشان می دهد که بیشتر کسانی مورد هدف قرار گرفته اند که شخصیت های خنثایی در برابر مسائل روز ندارند و مجالس آن ها رنگ و بوی دین سیاسی دارد. در جریان تخریب اخیر مداحان سرشناس تهران انتصاب آنها به حکومت از یک طرف و منحرف دانستن آنها از طرفی دیگر در آخر به نظام اسلامی باز میگردد که هدف اصلی آن دین زدایی از بطن حاکمیت است. پیش قدم بودن جریان های مذهبی در ماجرای شیوع ویروس کرونا در تعطیلی اماکن مقدسه در جهت حفظ جان مردم و اقدامات جهادگرانه مساجد و حسینیه ها در کمک و یاری رساندن به مردم رسانه های خارجی را بیش از پیش در حالت انفعال و سانسور خبری قرار داده است. برخی رسانه های داخلی نیز فرصت را غنیمت شمرده اند و به فکر تسویه حساب های شخصی رفته اند تا با سیاسی کردن این موضوع منافع خود را از آن بدست آورند.

 

رصد شبانه روزی دشمنان بر روی نقاط قوت جامعه ایرانی

اما نکته مثبت اتفاقات اخیر و همسویی جریان داخلی با خارجی برای تخریب وجهه شخصیت های دینی-مذهبی این است که بار دیگر این موضوع بر همگان روشن و مبرهن شد که دستگاه رسانه ای و تبلیغاتی بددلان و بدخواهان نظام اسلامی با وسواس و دقت فراوان به دنبال روزنه هایی است تا از آن برای ضربه زدن به باورها و اعتقادات مردم وارد شود و به اعتماد افکار عمومی جامعه لطمه بزند. یکی از مهمترین ویژگی های جامعه ایرانی خانواده محور بودن و اعتقادات و باورهای دینی در میان آحاد مردم است که بیش از هر چیز دیگری توسط شبکه های ضد انقلاب و عناصر وابسته داخلی در حال تخریب و آسیب رساندن است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: