صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۰۸
  • چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 17 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 07
کد خبر: ۴۲۳۲۹

محورهای مهم بیانات رهبر انقلاب در دیدار مجازی با کارگران و کارفرمایان

رهبر معظم انقلاب دیروز به مناسبت هفته کار و کارگر، در ارتباط تصویری با هفت مجموعه تولیدی بر نقش و اهمیت جایگاه کارگر، وظایف متقابل کارگر و کارفرما تاکید کردند.

به گزارش راهبرد معاصر، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز به مناسبت هفته کار و کارگر،  در ارتباط تصویری مستقیم و ۳ ساعته با هفت مجموعه تولیدی بر نقش و اهمیت جایگاه کارگر، وظایف متقابل کارگر و کارفرما در افزایش کمّی و کیفی تولید و ایجاد ثروت در یک اقتصاد سالم تاکید کردند، محورهای مهم بیانات در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی به شرح ذیل است:

 

برنامه شیرین و جذّاب

برنامه دیروز، بسیار شیرین و جذّاب بود. گزارشها بسیار خوب بود و من اصرار دارم این گزارشها منتشر شود. خواهش می‌کنم فقط به انتشار عرایض ما اکتفا نشود و آنچه را دوستان، مدیران محترم، کارگران محترم، مسئولان دستگاه‌های اجرائی و مجریان بیان کردند، همه پخش بشود.

 

اهمیت کار و تمام کردن آن

امیرالمؤمنین فرمود: العَمَلَ العَمَلَ ثُمَ‌ النِّهایَةَ النِّهایَة. کار، کار؛ و آنگاه «اَلنِّهایَة»؛ یعنی به سرانجام رساندن کار. یکی از مشکلات ما این است که کار را گاهی شروع میکنیم ولی نیمه‌کاره میماند. امروز در کشور، یکی از مسائل ما، مشکلات ما، طرحهای نیمه‌تمام ما است؛ کار را به نهایت نرساندن، یکی از عیوب کار ماست.

 

تولید ثروت و تقسیم عادلانه

هدف اقتصاد کشور، تولید ثروت و تقسیم عادلانه آن است. برای رسیدن به این اقتصاد سالم دو سه ستون اصلی وجود دارد؛ یک ستون اصلی کارگر است. البتّه کارگر هر چه ماهر باشد، نوآور باشد، خلّاق باشد، نتیجه‌ی کار برتر و بالاتر است. یکی از وظایف ما در مسائل کارگری این است که بتوانیم دانش و مهارت نیروی انسانی را ارتقا بدهیم.

 

معجزه همدلی کارگر و کارفرما

همکاری دوجانبه‌ی واقعی میان کارگر و کارفرما میتواند تولید و ارزش افزوده را افزایش بدهد. کارگر مهارتش را، احساس مسئولیّتش را افزایش بدهد، دقّتش را افزایش بدهد و با مسئولیّت بیشتر کار بکند، کارفرما [هم سهم نیروی کار را از عواید بنگاه اقتصادی افزایش بدهد.

 

اهمیت امنیت شغلی کارگران

حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت بشود؛ یعنی دستمزد عادلانه، پرداخت منظّم و بدون تأخیر، ثبات اشتغال یعنی امنیّت شغلی که یکی از مسائل بسیار مهم است. بیمه، آموزش، خدمات رفاهی، بهداشت و درمان، اینها جزء حقوق کارگران است. البتّه اگر اهتمام بیشتری نسبت به کارگر انجام بگیرد مثل توجه به نیازهای خانواده، آموزش فرزندان یا ازدواج و امثال اینها، طبعاً تأثیر بیشتری در ارتباط و التیام بین کارگر و کارفرما خواهد داشت.

 

پیوند دائمی نظام و کارگران

کارگران در پیروزی انقلاب تأثیرگذار بودند به معنای واقعی کلمه. یکی از برترین قشرها در همراهی با اهداف جمهوری اسلامی هم کارگرها بودند؛ چه در دوران دفاع مقدّس، چه در دورانهای بعد و در حوادث گوناگون همواره کارگرها جلو بودند. این البتّه وظایف مسئولان نظام را نسبت به کارگران افزایش می‌دهد. از مسئولان در سه قوّه تا کارفرمایان و صاحبان صنایع.

 

تولید؛ سامانه دفاعی اقتصاد

اگر ما اقتصاد را به بدن انسان تشبیه کنیم، سیستم دفاعی و امنیّت‌ّبخشِ اقتصاد، تولید است. اگر ما همواره تولید خوب و رو به ‌رشد داشته باشیم، در مقابل این ویروس‌هایی که طبیعتاً وجود دارند - که البتّه اقتصاد ما متأسّفانه دچار میکروب‌ها و ویروس‌های طبیعیِ متعدّدی است؛ ویروس‌های دست‌ساز هم هستند، مثل تحریم- میتوانیم مقاومت بکنیم.

 

مشارکت مردم، موتور اقتصاد کشور

قوی‌ترین دولتها هم قادر نیست بدون مشارکت مردم موتور اقتصاد جامعه را به راه بیندازد؛ هیچ دولتی بدون مشارکت مردم نمیتواند اقتصاد کشور را سامان بدهد. بنابراین یکی از مسائل مهمّ ما باید این باشد که استعدادهای مردم، ابتکارهای مردم، ظرفیّتهای گوناگون مردم را وارد میدان اقتصاد کشور بکنیم.

وظایف دولت در جهش تولید:
۱. حمایت، رفع موانع، ایجاد فرصت
2. مبارزه با قاچاق
۳. جلوگیری جدّی از واردات بی‌رویه
۴. مبارزه با فساد اداری و مالی
۵. رعایت حقوق مالکیّت
۶. پرهیز از سوداگری‌های زیان‌بخش
۷. معافیت یا وضع مالیات

 

بهبود فضای کسب و کار

کارشناسان وزارت اقتصاد می‎گویند اگر دو اقدام در زمینه‌ی مسائل اقتصادی انجام بگیرد، جایگاه کشور از لحاظ شاخص کسب و کار چهل رتبه تا پنجاه رتبه ارتقا پیدا خواهد کرد. یکی «ایجاد پنجره‌ی واحد صدور مجوّز»؛ است. دوّم، «تشکیل دادگاههای تجاری برای رفع اختلافات اقتصادی»

 

جهش کمّی و کیفی تولید

اگر جهش کیفی در تولید وجود نداشته باشد، در بحث مصرف داخلی هم درمیمانیم؛ یعنی مصرف‌کننده‌ی داخلی وقتی دید محصول داخلی کیفیّت ندارد، به ‌طور طبیعی کشانده میشود به سمت محصول خارجی؛ وقتی مصرف‌کننده وجود داشت، واردکننده هم بدون تردید وجود خواهد داشت و دولت هم معلوم نیست بتواند جلوگیری کند.

 

اکسیر امید به پیشرفت

ما وقتی میتوانیم یک ماهواره‌ّبر با این کیفیّت درست کنیم. وقتی میتوانیم ماهواره‌ی خودمان را در مدار مورد نظرمان قرار بدهیم، پس باید بتوانیم خیلی از کارهای دیگر را هم انجام بدهیم. من میگویم وقتی میتوانیم در پرتاب ماهواره‌ی فضائی یک چنین حرکت بزرگی را انجام بدهیم، چرا نتوانیم خودرویی تولید کنیم که در صد کیلومتر مثلاً پنج لیتر بنزین لازم داشته باشد؟ حرف ما این است.

 

اولویّت دادن به بخشهای پیشرو

زنجیره‌ی پوشاک و کفش و لوازم خانگی هم جزو مسائل پیشرو هست و کشور در این زمینه البتّه خوشبختانه توانایی‌های زیادی دارد. ما زمانی احتیاج پیدا کردیم به یک تعدادی کاپشن پسرانه، دخترانه، بچه‌گانه؛ من گفتم اصلاً از بازار نخرید، بدهید درست کنند، تولید کنند، بدوزند. قطعاً از انواع خارجی‌اش بهتر بود؛ یعنی زیباتر، محکم‌تر و بهتر. خود من دو تا کاپشن داشتم که گاهی کوه که میرفتیم استفاده میکردم، اینها خارجی بود و سوغاتی برای من آورده بودند؛ اینها را دادم رد شد و گفتم از این داخلی‌ها تهیّه بشود.

 

یک گلایه

متأسفانه تولید پوشاک داخلیِ ما که یک تولید سابقه‌دار و قدیمی و ریشه‌داری، این عیب بزرگ را دارد که رویش بدروغ مارک‌های خارجی را میزنند؛ این کار غلط است. همین کاپشنی که گفتم برای من خریده بودند، من دیدم که روی آن یک چیزی زده‌اند که این تولید خارجی است که دروغ بود؛ خیّاطش را میشناختیم، می‎دانستیم چه کسی درست کرده و کِی درست کرده، و گفتیم کندند آن را.

 

جهش تولید با ابتکار و خلاقیت

با حرکت معمولی به جایی نمیرسیم، جهش لازم است، حرکت مضاعف لازم است؛ و زمینه‌ی این حرکت مضاعف خوشبختانه در کشور وجود دارد. عناصر بسیار خوبِ مبتکر، جوانهای آماده‌ی به کار، جوانها‌ی تشنه‌ی کار در کشور وجود دارند، میتوانیم از وجود اینها استفاده کنیم و تولید را به معنای واقعی کلمه جهش بدهیم، و جهش تولید خواهد توانست اقتصاد کشور را احیا کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: