صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 16
کد خبر: ۴۳۰۱۰

درگذشت حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در اوپک

به گزارش راهبرد معاصر،

کاظم پور اردبیلی نماینده  باسابقه ایران در اوپک در سن 68 سالگی به دلیل خونریزی مغزی درگذشت. در ادامه نگاهی مختصر به بیوگرافی و فعالیت های سیاسی این دیپلمات با تجربه کشورمان خواهیم داشت. لازم به ذکر است که وی پر سابقه ترین مقام ایرانی در اوپک و معروف به آقای اوپک ایران بود.

 

 حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک که دو هفته گذشته به دلیل خونریزی مغزی در بیمارستانی در تهران به کما رفته بود، دار فانی را وداع گفت.

 

 کاظم‌پور اردبیلی از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیرماه بود.

 

 

وی در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ وزیر بازرگانی بود. کاظم پور اردبیلی در دولت جنگ از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در جایگاه معاونت اقتصادی وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ نیز معاونت امور بین‌الملل وزیر نفت و عضویت هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران را برعهده داشت.

 

وی در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴ سفیر ایران در ژاپن بود و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ نیز نمایندگی ایران در اوپک را به‌عهده داشت. کاظم‌پور اردبیلی از سال ۱۳۹۲ تاکنون نیز در جایگاه نماینده ایران در اوپک فعالیت می‌کرد.

 

او در کسوت نماینده ایران در هیئت عامل اوپک در تمام طول خدمتش همواره مدافع منافع ملی کشور بود.

 

بیوگرافی حسین کاظم پور اردبیلی

 

 

حسین کاظم‌پور اردبیلی متولد زاده ۲۲ مهر ۱۳۳۱تهران – درگذشته ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ سیاستمدار، دیپلمات و مدیر اجرایی ایرانی بود، که به عنوان نماینده ایران در هیئت عامل اوپک فعالیت می‌کرد. وی از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۳۶۰ بود.

 

 وی دوران ابتدایی و متوسطه تا دریافت دیپلم را در تهران گذراند و در سال ۱۳۴۹ برای تحصیلات دانشگاهی وارد مدرسه عالی بازرگانی شد و در سال ۱۳۵۳ مدرک کارشناسی بازرگانی را از مدرسه عالی بازرگانی (دانشگاه علامه طباطبایی فعلی) دریافت نمود. وی پس از چندی، برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا رفت و در سال ۱۳۵۷ تحصیلات خود را در رشته مدیریت بازرگانی (ام‌بی‌ای) در مقطع کارشناسی ارشد، به پایان رساند. او در مدت اقامت در ایالات متحده آمریکا، با انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور، همکاری داشت و اندکی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، به ایران بازگشت و فعالیت خود را ابتدا در بخش خصوصی، در زمینه واردات و تجارت خارجی آغاز کرد. حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک صبح ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در یکی از بیمارستان‌های تهران پس از تحمل دوره‌ای از بیماری، درگذشت.

 

فعالیت سیاسی حسین کاظم پور اردبیلی

 

 

کاظم‌پور اردبیلی فعالیت سیاسی خود را از مهرماه ۱۳۵۸ در وزارت بازرگانی، در جایگاه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت گسترش خدمات بازرگانی ایران آغاز نمود. وی در دولت محمدعلی رجایی در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ وزیر بازرگانی بود.

 

کاظم‌پور از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی، در تاریخ ۷ تیر ۱۳۶۰ است. پس از این واقعه، وی به وزارت امور خارجه نقل مکان کرد و در دوره نخست‌وزیری میرحسین موسوی، به عنوان معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، فعالیت کرد. در سال ۱۳۶۴ معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت را برعهده گرفت و از اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران بود.

 

او در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۳ عهده‌دار سفارت ایران در ژاپن بود. وی در سال ۱۳۷۳ بار دیگر به وزارت نفت بازگشت و برای یک دوره ۱۵ ساله، تا ۱۳۸۷ نمایندهٔ ایران در سازمان اوپک بود، ولی در انتهای فعالیت دولت نهم، از این سمت برکنار و بازنشسته شد. کاظم‌پور اردبیلی از سال ۱۳۹۲ تاکنون، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همچنان نمایندگی ایران در اوپک را برعهده داشت.

 

وی تا زمان مرگ (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹) و در دولت دوازدهم نیز، نمایندگی ایران در اوپک را برعهده داشت.

 

او همچنین از سهامداران شرکت صنایع غذایی دلپذیر نیز بوده است.

 

پیام تسلیت زنگنه در پی درگذشت نماینده ایران در اوپک

 

 وزیر نفت در پیامی درگذشت «حسین کاظم‌پور اردبیلی» را تسلیت گفت و نوشت: او، انسانی متدین، فرهیخته، متواضع، بسیار شرافتمند و خدمتگزاری راستین و بی‌ادعا برای ملت ایران، وفادار جمهوری اسلامی و عاشق کشور بود و سربلندی و پیشرفت ایران، دغدغه همیشگی‌اش بود.

 

«بیژن زنگنه» در پیام تسلیت خود در پی درگذشت حسین کاظم پور اردبیلی، نوشت: باورم نمی‌شود که دوست شفیقم، حسین کاظم پوراردبیلی، ناگهان این جهان فانی را به سوی سرنوشت ابدی ترک گفته باشد و من در سوگ او نشسته باشم. اما مرگ، هم واقعیت و هم حقیقتی است که دیر یا زود، گریزی از آن نیست و جز تسلیم چاره‌ای در برابر آن نیست.

 

وی در ادامه آورده که قریب ۲۳ سال همکاری نزدیک با حسین کاظم‌پور، مرا در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توانم شهادت بدهم او، انسانی متدین، فرهیخته، متواضع، بسیار شرافتمند و خدمتگزاری راستین و بی‌ادعا برای ملت ایران، وفادار جمهوری اسلامی و عاشق ایران بود و سربلندی و پیشرفت ایران، دغدغه همیشگی‌اش بود.

 

زنگنه با تاکید بر اینکه از بارزترین وجوه شخصیتی او، صراحتش در بیان عقایدش بود، نوشت: او دیپلماتی برجسته بود که بیش از سه دهه از منافع ملی ما در اوپک، در سخت‌ترین شرایط و به‌رغم همه ناملایمات، هوشمندانه و جانانه دفاع کرد.

 

وزیر نفت ‌ادامه داد: او در دولت شهید رجایی، وزیر بازرگانی بود و جانباز انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰ بود، ولی هرگز از جانبازی خود و یا از خدماتش در دوران جنگ با کسی سخن نگفت. او برای خدماتش از کسی اجر و مزدی نمی‌طلبید. امروز او با ره توشه‌ای پر بار از خدمت صادقانه به مردم و کشورش، در برابر داور نهایی هستی ایستاده است.

 

زنگنه در پایان این پیام این مصیبت را به خانواده ایشان، به ملت ایران و به رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) تسلیت گفت و نوشت: از خداوند قادر متعال برای آن عزیز، غفران و رحمت واسعه طلب می‌کنم. خداوند او را با اولیای خود محشور و به بازماندگان محترمش صبر و اجر عطا فرماید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: