صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۴۶
  • يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 11 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 20
کد خبر: ۴۳۳۶۸

دافعه مسئولین بیشتر از جذب حداکثری آحاد جامعه است

جذب حداکثری و دفع حداقلی یکی از کلید واژه‌ها و تاکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب است. معظم‌له همواره خطاب به مسوولین به این موضوع تاکید داشته و دارند که اصولا مرز بندی جبهه انقلاب اسلامی ایران باید با کسانی باشد که با اصل اسلام و نظام اسلامی مخالف و در تقابل هستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ جذب حداکثری و دفع حداقلی یکی از کلید واژه‌ها و تاکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب است. معظم‌له همواره خطاب به مسوولین به این موضوع تاکید داشته و دارند که اصولا مرز بندی جبهه انقلاب اسلامی ایران باید با کسانی باشد که با اصل اسلام و نظام اسلامی مخالف و در تقابل هستند، یعنی کسانی که همواره برای براندازی جمهوری اسلامی تلاش کرده یا به دنبال ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

جامعه‌پذیری سیاسی دستور کار مسوولان نظام باشد

 منظور از دفع حداقلی اشاره شده از سوی رهبر معظم انقلاب ناظر بر افراد یا آحادی از مردم جامعه است که در روش‌های اجرایی یا کارشناسی با مسوولین نظام جمهوری اسلامی اختلاف نظر دارند، طبیعتا این افراد به هیچ وجه نباید طرد و دفع شوند، بلکه بر مسوولین نظام جمهوری اسلامی لازم و واجب است با استدلال های روشن و مناسب و پاسخگویی مطلوب و علمی در جهت جذب و اقناع سازی این گروه‌ها حاضر شوند. رهبر فرزانه انقلاب براین اساس به جذب حداکثری و دفع حداقلی توصیه کردند چرا که مسوولان باید تلاش بیشتری برای جامعه‌پذیری سیاسی و دینی در میان مردم جامعه در دستور کار خود قرار دهند.

 

جامعهسازی اسلامی بعد از دولت سازی حائز اهمیت است

بعد از پیروزی هر انقلابی، اصولا اگر آن نظام در جهت جامعه‌پذیری سیاسی و دینی که مبتنی بر ایدئولوژی حاکم بر انقلاب است حرکت نکند و جامعه سازی را از طریق تربیت و رشد انسان ها و آموزش آحاد جامعه دنبال نکند در بقا و دوام با تهدیدات و خطراتی مواجه می‌شود. روش پیامبر اکرم (ص) در تشکیل حکومت بهترین الگو برای جوامع اسلامی است. پیامبر اکرم (ص) در حین دعوت مردم به اسلام، تشکیل حکومت و جامعه سازی را نیز در اولویت قرار دادند، ضمن اینکه نظام‌سازی را با جامعه‌سازی همراه نمودند، ایشان در تربیت انسان‌ها آنقدر موفق بودند که توانستند در دوران حکومت دینی خود پایه گذار تمدن اسلامی باشند، لذا رهبر معظم انقلاب به دنبال تبیین این موضوع هستند که همواره باید در مسیر انقلاب اسلامی به سمت جامعه‌سازی و جامعه‌پذیری سیاسی حرکت کنیم، فرآیندی که مقام معظم رهبری بیش از دو دهه بر آن تاکید داشته‌اند؛ چرا که بعد از دولت‌سازی، جامعه‌سازی اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

 

نهادهای فرهنگی و آموزشی مسوول جذب حداکثری هستند

زمانی جامعه‌ای اسلامی می‌شود که مردم به عنوان یک ملت، نظام سیاسی را پذیرفته باشند؛ باورها و مبانی دینی آن نظام را قبول کنند، طبیعتا چنین پذیرشی براساس ایمان و اعتقاد است نه زور و تحمیل، مبرهن است برای اعتقاد قلبی راسخ، نیازمند به اقناع سازی و کار فرهنگی وسیع و گسترده‌ای در درون همه‌ی دستگاه‌های فرهنگی هستیم؛ دستگاه های متولی، باید در جامعه پذیری دینی و سیاسی آحاد جامعه تلاش وسیع وگسترده ای صورت دهند و نقش خود را به شکل موثر ایفا کنند. دانشگاه ها، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی مهمترین ارکان آموزش‌دهی به شمار می روند. صدا و سیما و حوزه های علمیه کشور با نوآوری و حرف زدن به زبان‌روز مردم باید مسوولیت فرهنگ سازی و اقناع دینی مردم را به دوش  بکشند تا جامعه پذیری سیاسی و دینی هر چه بهتر محقق شود. تحقق این مسیر، روند جذب را به سرعت افزایش می دهد. لذا دفع به حداقل ممکن می‌رسد و بلکه تلاش می‌شود همه‌ی آحاد جامعه به عنوان کسانی که می‌توانند براساس فطرت خود پذیرای اسلام، آرمان‌ها و مبانی انقلاب باشند صرفا به خاطر بینش سیاسی و درک سیاسی مغایر آرمان‌های اسلامی عمل نکنند و به تبع آن دفع نشوند.

 

دافعه مسوولین بیشتر از توان جذب نیرو است

متاسفانه عملکرد مسوولان نشان داده دفع بیشتر از جذب بوده است، دفع هایی که بعضا به دلیل رفتارهای متعصبانه و تند مزاجی‌های برخی که به صورت سلیقه ای با دین و با مردم برخورد می‌کنند، رخ داده است. برخی رفتارهای متعصبانه بنحوی است که از خط قرمز عبور کرده و حتی بعضی از مردم را تا حد کفر می‌رساند. در حالی که این نوع رفتار، برخورد منطقی و منطبق با آموزه های اسلامی نیست. همانگونه که مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره کردند تعداد زیادی از این افراد به صورت دلخواه از قطار انقلاب پیاده شدند یعنی به باور جدیدی تحت تاثیر تبلیغات بیگانگان رسیدند یا برخی از افراد بدون تاثیر پذیری از دشمنان با مشاهده عملکرد روحانیونی که زیست اشرافی را برگزیده و یا مدافعان اسلام که ارزشها را زیر پا می گذارند یا مسوولانی که به نام مسوول نظام اسلامی در راس امور هستند اما فساد اقتصادی در کارنامه مسوولیت آنها ثبت شده است، موجب دفع افراد از نظام اسلامی می شوند.

 

عملکرد صحیح مسوولین عامل جذب حداکثری است

 عملکرد این دسته از مسوولین و نیروهای به ظاهر ارزشی که پیش از این اشاره شد، اسلام را لکه‌دار کرده و نگاه بخشی از جامعه را نسبت به اسلام بدبین و ناامید می‌سازد، عواملی از این دست موجب دفع مردم از نظام اسلامی می‌شود، لذا به نظر می رسد جذب حداکثری و دفع حداقلی بسته به مولفه‌های مهمی است که مهمترین آنها عملکرد درست مسوولین و پایبندی آنها به آرمان‌های انقلاب است. اگر مسوولین در صحنه عمل، خود عامل به آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی نباشند ضربه‌ی سنگینی به گرایش مردم به آرمان های انقلابی و اسلامی نظام وارد خواهد آمد، ضربه بسیار سنگینی که جبران آن متاسفانه بسیار سخت خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: