صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۵۳
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 30
کد خبر: ۴۳۹۱۰
محمدکاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

مجلس دهم فراز و فرود فراوانی داشت

محمد کاظم انبارلویی: دولت جز برجام برگ برنده دیگری در دست نداشت درحالیکه می توانست با اتحاد و انسجام ملی و با جنبشی همگانی به شرایطی که آمریکا پدید آورده است پاسخ بدهد. ولی ما به این سمت نرفتیم. ما دیدیم که در ماجرای کنترل کرونا دولت موفق بود چون با همکاری سپاه و ملت و روحانیت توانستند این بلا را از ملت دور کنند. در برجام نیز به چنین بسیج عمومی نیاز داشتیم تا با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور را از آسیب تحریم ها دور کنیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سردبیر روزنامه رسالت براین باور است که مجلس دهم؛. اختیارات فوق العاده ای داشت ولی نتوانست از ابزار نظارتی خود استفاده کند. مجلس با تذکر و نطق و دستور می تواند برگی از نظارت خود را به نمایش بگذارد. مجلس دهم تلاش های خود را داشت ولی در این مورد نتوانست از بعد نظارتی بهره ببرد.

 

محمدکاظم  انبارلویی درباره عملکرد مجلس دهم گفت: مجلس  دهم فراز و فرودهای بسیاری داشت. از جمله واکنش مجلس در برابر اعلام تروریست بودن سپاه بود که مجلس به شکل یک رنگی لباس سپاه را بر تن کرد و پاسخ دندان شکنی به آمریکایی ها دادند. در سفر موگرینی به تهران برخی از نمایندگان در تلاش برای سلفی گرفتن با او بودند که این صحنه ها برای حیثیت مجلس جلوه خوبی نداشت. بخصوص در شرایطی که اتحادیه اروپا بارها همراه با آمریکا در مقابل ایران قرار گرفته بود و در خصوص تحریم ها با آمریکا همراهی داشت.

 

وی در ادامه افزود: در زمینه اقتصادی دولت و مجلس وعده هایی به مردم دادند که این وعده ها محقق نشد. بخش اعظمی از مطالبات معیشتی مردم بر زمین ماند و همین باعث شد در انتخابات مجلس یازدهم نمایندگان بسیاری از این مجلس رای نیاورند. در حوزه های فرهنگی نیز به همین شکل بود. در سایر حوزه ها نیز مسائلی وجود دارد که در این گفتگو فرصت بررسی آن نیست.

 

انبارلویی در پاسخ به این پرسش، با توجه به انتقاداتی که به مجلس دهم وارد است آیا دولت در ضعیف این مجلس نقش داشت؟ تصریح کرد: این مجلس و دولت و دستگاه قضایی سه بازوی مهم نظام هستند و باید با همگرایی و هم صدایی پاسخ حق نمایندگی مردم را به بهترین شکل ادا کنند. دولت و مجلس در بسیاری از موارد همکاری داشتند و در موارد زیادی اینچنین نبود.

 

سردبیر روزنامه رسالت ادامه داد: دولت محاسباتی در برجام داشت و گمان می کرد می تواند با حل مشکلات سیاست خارجی ایران و آمریکا رکوردی داشته باشد ولی برداشت دولت در این خصوص غلط بود و هر دو حزب آمریکا بر ادامه تحریم ها پافشاری کردند و علی رغم تعهداتی که در برجام داشتند به تعهدات خود عمل نکردند و هدف پایبند کردن ایران به شکلی یک سویه بود و برجام کارنامه کاری تلخی از دولت و مجلس بر جای گذاشت.

 

وی گفت: دولت جز برجام برگ برنده دیگری در دست نداشت درحالیکه می توانست با اتحاد و انسجام ملی و با جنبشی همگانی به شرایطی که آمریکا پدید آورده است پاسخ بدهد. ولی ما به این سمت نرفتیم. ما دیدیم که در ماجرای کنترل کرونا دولت موفق بود چون با همکاری سپاه و ملت و روحانیت توانستند این بلا را از ملت دور کنند. در برجام نیز به چنین بسیج عمومی نیاز داشتیم تا با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور را از آسیب تحریم ها دور کنیم.

 

انبارلویی با اشاره به انتظارات مجلس یازدهم گفت: امروز ما وضعیت جالبی نداریم و نمایندگان مجلس یازدهم با شعار نجات اقتصاد ایران از مردم رای گرفته اند. بنابراین نمایندگان این مجلس باید بر همین تئوری متمرکز شوند. آنها باید نظریه ای در این باب داشته باشند و از ابزارهای مجلس برای نجات اقتصاد ایران استفاده کنند تا هر روز یک بحران در حوزه ارز و مسکن و خودرو پدید نیاید. با توانایی هایی که در نمایندگان مجلس یازدهم سراغ داریم بخصوص اقتصاددانان راه یافته به مجلس امید داریم آنان در این مهم موفق شوند.

 

این تحلیلگر اصولگرا در پاسخ به این پرسش، دلیل ضعف مجلس دهم ایا بحث نظارتی بود؟ گفت: دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس است این دیوان در آذر ماه هر سال باید تفریق بودجه را اعلام کند امسال که سال پایانی مجلس بود این بودجه در اسفند ماه اعلام شد و حتی بخشی از ان به صورت محرمانه اعلام شد درحالیکه قانون اساسی این شیوه را قبول ندارد. این مجلس اختیارات فوق العاده ای داشت ولی نتوانست از ابزار نظارتی خود استفاده کند. مجلس با تذکر و نطق و دستور می تواند برگی از نظارت خود را به نمایش بگذارد. مجلس دهم تلاش های خود را داشت ولی در این مورد نتوانست از بعد نظارتی بهره ببرد.

 

وی در پایان به اشاره به ریاست چند ساله لاریجانی در مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان یکی از رجال بزرگ سیاسی و مذهبی کشور است که توانسته است سه دوره با اقتدار مجلس را اداره کند. کارنامه او مشمول توفیقات و عدم توفیقات است ولی من در مجموع عملکرد وی را مثبت ارزیابی می کنم. بی شک نظام پس از این نیز از وی بهره بسیاری می برد. او در اداره سه دوره مجلس توفیقات بسیاری کسب کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: