صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۵ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 16
کد خبر: ۴۴۵
عضو شورای عالی انقلاب یمن:

قطر و کویت، شریک جرم آل سعود در جنگ علیه یمن هستند

صادق ابوشوارب، عضو شورای عالی انقلاب یمن، در گفتگوی اختصاصی با راهبرد معاصر، تصریح کرد که ایران می تواند با برسمیت شناختن دولت مستقر در صنعا، به حل بحران یمن کمک کند.

 چند درصد از مردم یمن از منصور هادی دفاع می کنند، چند درصدی از آن ها از حزب الاصلاح و چه تعداد از آن ها طرفدار علی عبدالله صالح هستند؟


در ابتدا از شما تشکر می کند که تا این حد به اوضاع یمن و ملت آن اهتمام دارید. این مردم، از سوی حریص ترین دشمنان تا دندان مسلح هدف قرار گرفته که مشابه آن در تاریخ سابقه ندارد. رژیم سعودی، امارات، با حمایت های امریکا، بریتانیا و فرانسه یمن را زیر آتش خود گرفته اند.

 

اما در مورد سوال شما باید یادآور شوم که تمامی طیف هایی که از آن ها نام برده اید، تمثیل اجزای نظام سابق هستند. آن نظام در انقلاب مردمی 21 سپتامبر 2014، به پایان رسید. این انقلاب توسط حرکت انصارالله و با حمایت جمعی مکفی از انقلابیون دیگر پیروز شد. یکی از علل این پیروزی، از دست رفتن پایگاه مردمی نظام سابق بوده که غرق در فساد و تباهی شده بود و از خاندان سعودی پیروی می کرد. این خصیصه ها تنها در علی عبدالله صالح وجود نداشته بلکه در دوره منصور هادی و حزب الاصلاح هم وجود داشته است.

 

اگر دخالت نظامی ائتلاف عربی که متشکل از 18 دولت است و تحت رهبری امارات و عربستان، از حمایت های مالی، نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک اسرائیل، امریکا، بریتانیا و فرانسه برخوردار است، نبود، منصور هادی، طرفداران عبدالله صالح و حزب الاصلاح، به تنهایی یا متحدا، نمی توانستند هیچ اقدامی علیه انقلاب انجام دهند. اما به واسطه این دخالت های خارجی که برای جلوگیری از استکبار ستیزی یمن به راه افتاده، شاهد آن هستیم که حصاری شدید ضد ملت یمن اعمال شده هرچند به نتیجه نرسیده است.

 

بزرگترین شاهد این مدعا، این است که پس از سه سال تجاوز 18 دولت ضد یمن، که اکثر آن ها جزو غنی ترین و قوی ترین دولت های منطقه و جهان هستند، همچنان اراده ملت یمن پابرجاست و هادی نتوانسته به صنعا باز گردد. جنگ با وجود اختلاف شدید توانمندی میان دو طرف، همچنان ادامه دارد و انصارلله شکست نخورده است.

 

 

اگر الحدیده سقوط کند چه؟ آنگاه انصارالله چطور می تواند دوام بیاورد؟

باید بگویم که انصارالله جزئی از ملت یمن است که جدایی میان آن ها با ملتشان ممکن نیست. نیروهای اشغالگر، هرگز نخواهند توانستند سرزمین ملت ما را اشغال کنند. الحدیده به همت مردم یمن، سقوط نخواهد کرد.

 

 

دیدگاه مردم یمن در قبال ایران چیست؟ آیا آن ها ایران را عنصری مداخله گر در امور داخلی کشورشان می بینند؟

مردم یمن همگی متوجه هستند که عناصر مداخله گر، امارات و عربستان، حامیان داخلی و خارجی آن ها هستند. اکثر ملت یمن متوجهند که ایران به شکلی که رسانه های سعودی، امریکایی و اسرائیلی پروپاگاندا می کنند، در امور داخلی کشورشان مداخله نمی کنند. اتفاقا این ملت، قدردان کمک مردم و ملت ایران از یمن در مبارزه با دشمنانش است.

 

 

ایران چگونه می تواند به حل بحران یمن کمک کند؟

اولین کاری که ایران می تواند بکند این است که دولت مستقر در صنعا را برسمیت شناخته و تبدل سفیر را کلید بزند. پس از آن، از نفوذ خود استفاده کند تا کشورهای منطقه هم رویه مشابهی در پیش گیرند. در ضمن، رسانه های ایران هم می توانند به کمک یمن بیایند و روشنگری بیشتری در مورد این جنگ داشته باشند.

 

نقش قطر و کویت در جنگ یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش آن ها مسلما منفی است و هیچ فرقی با نقش عربستان، امارات و سودان ندارد جز این که حجم مشارکت آن ها در دشمنی با یمن تا این لحظه، کمتر بوده است. علی رغم اختلافاتی که میان قطر و عربستان بروز پیدا کرده ولی آن ها همگی در کشتن زنان و کودکان یمن و نابودسازی زیرساخت های این کشور شریکند هرچند که شاید به نسبت کمتری از قطر چنین چیزی دیده شده باشد. با این وجود امیدواریم که تحولی مثبت در موضع قطر و کویتی در قبال جنگ یمن رخ دهد.

 

 

در پایان لطفا بفرمایید که نظرتان در مورد آینده یمن چیست؟ آیا این کشور دوباره به شمالی و جنوبی تقسیم شد؟

این را با تاکید می گویم، یمن کشوری واحد باقی خواهد ماند و تمام سناریوهای مد نظر امارات برای تقسیم آن، بی نتیجه باقی می ماند.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: