صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 06
کد خبر: ۴۴۶۹۵
پایداری موج دوم کرونا تا چه حد صحت دارد؟

روزهایی بدون کرونا؛ از رویا تا واقعیت/ خیز کرونا در غفلت مردم و مسئولان

حقیقت این است که ویروس کرونا نه تنها از بین نرفته و با گرمای هوا هم از بین نمی‌رود بلکه ممکن است همیشگی شود و امروز هم با شدت بیشتری در حال جولان در کشور است؛ در این میان بازشدن مدارس و فصل امتحانات و ادامه کلاس‌های حضوری برخی دانشگاه‌ها در کنار بازگشایی اصناف، رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و حتی فست‌فودهایی که کمتر رعایت نکات بهداشتی را دارند مزید بر علت شده تا مسئولان نسبت به شروع موج دوم کرونا در کشور هشدار دهند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ خیلی‌ها از خود می ‌پرسند «آیا روزی می‌رسد که بدون ویروس کووید 19 سر کنیم؟» این سوالی است که این روزها ذهن تمام مردم دنیا را پر کرده است؛ ویروسی که از زمان شیوعش از ووهان چین که حدود 5 ماه و اندی از آن می‌گذرد تاکنون چندین بار به اذعان دانشمندان و محققان مختلف دنیا تغییر کرده و هر بار علائمی به آن افزوده شده است. تا جایی که اخیرا در ایران پرستاری بدون هیچگونه علائمی از دنیا رفت و در تست‌های به عمل آمده از وی مشخص شد مبتلا به کرونا بوده است!

 

 کووید 19 تاکنون بیش از  393 هزار قربانی در جهان گرفته است . براساس آخرین آمار جهانی تاکنون 6 میلیون و 702 هزار و 699 نفر در دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند که بیشترین مبتلایان با آمار بیش از 2 میلیون نفر متعلق به آمریکا است و ایران با دارا بودن رتبه یازدهم در جدول جهانی مبتلایان به کووید 19 اکنون آماری 164 هزار و 270 نفری از مبتلایان و 8 هزار و 71 نفری از جان باختگان آن را به خود اختصاص داده است. هر چند در این میان آمار بالایی از بهبودیافتگان هم وجود دارد اما آنچه بیش از آمار بهبود یافتگان در دنیا مهم جلوه می‌نماید اینکه تا کی قرار است این ویروس، دنیایی را به خود درگیر کند؟ آیا مطابق آنچه پیش از این دانشمندان و برخی محققان گفته بودند این ویروس با گرم شدن هوا و در تابستان نابود می‌شود؟ یا حالا حالا ها جزو لاینفکی از زندگی بشر به شمار خواهد رفت؟

 

گرما کرونا را نابود خواهد کرد؟

واقعیت این است که کووید 19 ویروسی جدید و ناشناخته بوده و هر کدام از اظهار نظراتی هم که پیرامون آن می‌شود و تحت شرایط خاص آزمایشگاهی ویژه‌ای به آن نظر منتج شده، خیلی قابل استناد نیست؛ چرا که همانطور که عنوان شد کرونا ویروس تاکنون چندین بار تغییر کرده هم از نظر ماندگاری و زنده ماندنش روی سطوح و هم از نظر علائم بالینی که در مبتلایان به خود نشان داده است و در نهایت خیلی نمی‌توان روی اینگونه اظهار نظرات با قطعیت نظری داد. چنانچه «ترودی لنگ» از دانشگاه آکسفورد در این خصوص که آیا کرونا با گرم شدن هوا از بین می‌رود یا نه؟ گفته است:«ما مطمئنا نمی‌دانیم. من همیشه از همکاران ویروس‌شناس دراین مورد سؤال می‌کنم و کسی نمی‌داند. بنابراین اینکه مردم می‌گویند هوا گرم خواهد شد و ویروس ناپدید می‌شود، تعمیم بیهوده‌ای است.»

 

باید اذعان داشت که که کرونا ویروس از خانواده گسترده‌ای از ویروس‌هاست؛ ویروس‌هایی که موجب آنفلوانزا یا سرماخوردگی‌های کرونا ویروسی خفیف‌تر می‌شوند، معمولا در ماه‌های گرم‌تر فروکش می‌کنند اما اینکه آیا کووید 19 هم مانند آنها رفتار خواهد کرد یا نه هنوز مشخص نیست! «استوارت وستون» از دانشکده‌ پزشکی مریلند گفته است:« من امیدوارم این ویروس نیز حالت فصلی داشته باشد اما دانستن این موضوع سخت است.» با این حال «دیوید هیمان» از دانشکده‌ بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن نظر قاطع‌تر و البته صحیح‌تری در این خصوص داشته و گفته است:« ویروس کرونا در ماه اوت و زمانی‌که هوا بسیار گرم بود در عربستان سعودی با آن گرما منتشر شد لذا این ویروس‌ها قطعا می‌توانند در جریان فصول گرم هم گسترش یابند.»  و همانطور که دکتر مصطفوی اپیدمیولوژیست گفته  که«براساس دانسته های امروز انتظار نداریم کرونا از جامعه جهانی پاک شود»،  کرونا شاید همیشگی باشد! «مینو محرز» عضو کمیته کشوری ستاد مبارزه با کرونا هم به تاکید گفته است:«با شروع گرما ویروس کرونا از بین نمی‌رود.»

 

بی‌خیالی مردم و موج جدیدی از شیوع بیماری

پس اینکه برخی مردم تصور می‌کنند اگر هوا گرم شده دیگر خبری از کرونا نیست و دیگر کاری با پروتکل‌های بهداشت جهانی و شرایط لازم جهت فاصله‌گذاری اجتماعی ندارند کاملا اشتباه است و برعکس آنچه بسیاری از مردم این روزها تصور می‌کنند که کرونا در ایران فروکش کرده است این ویروس با موج شدیدتری در حال انتشار است و هر چند جهانپور بگوید هنوز شاهد موج دوم انتشار کرونا در ایران نیستیم اما آمارهای روزهای اخیر خصوصا با بازگشایی برخی مشاغل پرخطر در این زمینه گویای واقعیت‌های دیگری است.

 

 چنانچه «زالی» رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران از افزایش 1.5 درصدی مبتلایان به کرونا در تهران خبر داده است و «مینو محرز» عضو کمیته کشوری ستاد مبارزه با کرونا هم گفته است:« آمار مراجعان نسبت به گذشته بیشتر شده و باز شدن اماکن عمومی ، رستوران‌ها، و ... انتظار افزایش تعداد مبتلایان را داریم.» رئیس پلیس راهور هم از کاهش تنها 14 درصدی سفرها در مقایسه با سال گذشته خبر داده و گفته است:«هموطنان به مسئله فاصله گذاری اجتماعی توجه نکرده اند.» اکنون برخی از شهرها همچون بوشهر و خوزستان، هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی و غربی در وضعیت بحرانی و هشدار در خصوص کرونا قرار دارند  و این بدان معناست که بی‌خیالی مردم در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی  نقش مهمی در خیز جدید ویروس کرونا داشته است!

 

کاهش حساسیت‌ها و افزایش مراجعان

با این حال این نکته حائز اهمیت است که خصوصا در یک هفته اخیر میزان شناسایی روزانه بیماران مبتلا به کرونا شیبی صعودی داشته و در 15 خرداد آمار بی‌سابقه 3 هزار و 574 بیمار در کشور شناسایی شدند آماری که از زمان ورود کرونا به کشور تاکنون بی‌سابقه بوده و یک رکورد محسوب می‌شود این آمار در روزهای قبل تر هم خیلی از آمار 15 خرداد کمتر نبوده است اما دکتر«حریرچی»، معاون وزارت بهداشت علت این افزایش آمار را در سه امر خلاصه می‌کند و مهمترین عامل آن را در کاهش حساسیت مردم نسبت به رعایت موارد بهداشتی می‌داند. وی در گفتگویی رسانه‌ای این سه عامل را اینگونه عنوان کرد:« 1- بیماریابی فعال تر و تعقیب افرادی که تماس نزدیک با بیماران داشته اند. 2- شروع دیرتر اپیدمی در برخی استان‌ها و تاثیر آن بر آمارها 3- کاهش معنادار فاصله‌گذاری اجتماعی و رفتارهای بهداشت فردی نسبت به گذشته که این مورد  بسیار تاسف انگیز است .»

 

«مینو محرز» هم با اشاره به تصور غلط مردم مبنی بر اتمام کرونا  گفته است:«مردم در این چند وقت فاصله گذاری های فیزیکی را کاملا رعایت کردند و آمار مبتلایان پایین تر آمده بود اما در حال حاضر برخی مردم فکر می کنند کرونا تمام شده و به زندگی عادی خود برگشتند  اما می توان گفت موج جدیدی از شیوع کرونا آغاز شده است.»این همان امری است که «یونسیان» استاد دانشگاه علوم پزشکی هم نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و گفته است:« از نیمه دوم اردیبهشت فاصله‌گذاری‌ها جدی گرفته نشد و آمارها روند رو به رشدی به خود گرفت و بازگشایی اصناف و مسافرت  هم در این روند بی‌تاثیر نبوده است.» وی تاکید کرده است:« بهتر است در مورد بازگشایی‌ها تجدید نظر شود و مردم هم بیشتر رعایت کنند.»

 

بهره سخن

مردم حساسیت‌های خود را نسبت به بیماری کرونا از دست داده‌اند و به عبارتی خود را به بی‌خیالی زده‌اند و مطابق آن مثال معروف که می‌گوید « مرگ برای همسایه است» شاید باور ندارند ممکن است خودشان هم  به ویروس کشنده و خطرناک کرونا مبتلا شده و خانواده و اطرافیانشان را به خطر بیاندازند؛ برخی هم با تصور نابودی ویروس کووید 19 در تابستان در پی گرمای شدید هوا به خیال خود دیگر بیمار نمی‌شوند و ماسک و دستکش‌ها و الکل‌ها و ژل‌های ضد عفونی را کناری گذاشته‌اند!

 

 اما حقیقت این است که ویروس کرونا نه تنها از بین نرفته و با گرمای هوا هم از بین نمی‌رود بلکه ممکن است همیشگی شود و  امروز هم با شدت بیشتری در حال جولان در کشور است؛ در این میان بازشدن مدارس و فصل امتحانات و ادامه کلاس‌های حضوری برخی دانشگاه‌ها در کنار بازگشایی اصناف، رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و حتی فست‌فودهایی که کمتر رعایت نکات بهداشتی را دارند مزید بر علت شده تا مسئولان نسبت به شروع موج دوم کرونا در کشور هشدار دهند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: