صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۵۲
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 07
کد خبر: ۴۴۹۰۵

هشدار جلیلی درباره وضعیت بورس

عضو مجمع تشحیص با بیان اینکه هدف از هدایت نقدینگی به بازار سرمایه، تامین مالی شرکت‌های تولیدی برای رونق اقتصادی است، گفت: نباید گذاشت سفته‌بازی و دلالی‌های غلطی که در بازار‌هایی نظیر مسکن اتفاق افتاد به این بازار نیز راه پیدا کند.

به گزارش راهبرد معاصر، نشست بررسی تحولات بازار سرمایه در دفتر سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. در این نشست کارشناسان کارگروه‌های اقتصادی دولت سایه به ارائه نقطه نظرات خود درخصوص وضعیت بازار بورس پرداختند.

 

نباید اجازه داد دلالی و سفته‌بازی‌های غلط به بورس هم راه پیدا کند

 

عضو شورایعالی امنیت ملی با اشاره به نکات مطرح شده درباره بررسی بازار بورس خاطرنشان کرد: رونق بازار سرمایه سال‌ها خواستهٔ کشور بود. هدف از هدایت نقدینگی به بازار سرمایه، تامین مالی شرکت‌های تولیدی برای رونق اقتصادی است و نباید گذاشت سفته‌بازی و دلالی‌های غلطی که در بازار‌هایی نظیر مسکن، طلا و ارز اتفاق افتاد به این بازار نیز راه پیدا کند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطر دیگر پیش روی این بازار را بروز ضعف مدیریت در شرکت‌های واگذار شده دولتی خواند و اظهار داشت: فروش سهام شرکت‌های دولتی باید همراه با تدبیر برای ارتقاء مدیریت و کارآمدی آن‌ها باشد. باید تدبیری به کار گرفته شود که روند زیاندهی شرکت‌های دولتی که در گزارش دیوان محاسبات آمده است، متوقف شود و سوددهی آن‌ها به شکل واقعی و با افزایش تولید محقق گردد.

 

فروش سهام شرکت‌های دولتی باید همراه با تدبیر برای ارتقاء مدیریت و کارآمدی آن‌ها باشد. باید تدبیری به کار گرفته شود که روند زیاندهی شرکت‌های دولتی که در گزارش دیوان محاسبات آمده است، متوقف شود و سوددهی آن‌ها به شکل واقعی و با افزایش تولید محقق گردد.

 

وی افزود: با توجه به ضعف‌هایی، چون تغییرات بیش از حد معمول در اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل در برخی از این شرکت‌ها، باید مراقب بود که پس از تامین مالی آن‌ها با فروش سهام در بازار سرمایه، این نقدینگی به دست آمده در جهت خدمت به تولید و اقتصاد کشور باشد و صرفا معطوف به هزینه‌های جاری این شرکت‌ها نگردد. برای جلب اعتماد مردم به بازار سرمایه باید با ناکارآمدی شرکت‌ها و سفته بازی‎های نابجا مقابله کرد.

 

استقبال مردم از بورس آزمونی برای فعالان حوزه تولید است

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که استقبال مردم از بازار سرمایه آزمونی برای فعالان حوزه تولید جهت جلب اعتماد مردم است، گفت: برای جلب اعتماد مردم به بازار سرمایه باید با ناکارآمدی شرکت‌ها و سفته بازی‎های نابجا مقابله کرد.

 

وی افزود: استقبال خوب مردم از بازار سرمایه و خرید سهام شرکت‌های دولتی را باید با مدیریت صحیح به سمت افزایش بهره‌وری این شرکت‌ها هدایت نمود و مجلس شورای اسلامی باید به این امر نظارت کند.

 

سطح اطلاعات عمومی جامعه نسبت به بورس باید ارتقا یابد

 

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیاز به افزایش سواد مالی از طریق بستر‌هایی نظیر فضای مجازی و رسانه ملی، تصریح کرد: آموزش پایه‌ای و ساده بازار سرمایه به مردم یکی از کارویژه‌های مهم رسانه‌ها ــ بویژه صداوسیما ــ است.

 

وی در این رابطه افزود: باید سطح اطلاعات عمومی جامعه نسبت به بازار بورس ارتقاء پیدا کند؛ اگر به جامعه آموزش‌های لازم در عرصه بورس به شکل صحیح و به موقع داده نشود، آنگاه عده‌ای سودجو می‌توانند همانند برخی تجربه‌های تلخ گذشته با تبلیغات غلط و اغواگری، مردم را نسبت به بازار سرمایه بی‌اعتماد و متضرر کنند؛ بنابراین دستگاه‌های مربوطه باید با همکاری صداوسیما و استفاده از فضای مجازی، آموزش‌های لازم در زمینه بورس را برای عموم مردم فراهم نمایند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد: با استفاده از فضای مجلس جدید و نشاط آن، ان شاءالله دو قانون تجارت و قانون بازار اوراق بهادار تصحیح و تکمیل شود. ما نیز با جمع بندی پیشنهاد‌ها در این حوزه، آن‌ها را در اختیار دولت، محترم مجلس و قوه قضائیه قرار خواهیم داد./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: