صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۲۸
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 07
کد خبر: ۴۴۹۲۸

پاسخ مهمترین سوالات در مورد ارزش سهام عدالت

سوالات رایج در مورد سهام عدالت که این روزها ذهن مردم را درگیر کرده است را در این خبر پاسخ می دهیم.

به گزارش راهبرد معاصر، در شرایط فعلی یکی از مهمترین دغدغه های مردم سهام عدالت است که ما در این خبر به سوالات رایج در مورد سهام عدالت که این روزها ذهن مردم را درگیر کرده است، پاسخ می دهیم.

 

چرا با اینکه روی برگه سهام عدالت من نوشته شده یک میلیون تومان، اما در سامانه سهام عدالت ارزش سهام عدالت من کمتر است؟

 

بر اساس آيين‌نامه اجرايي توزيع سهام عدالت مصوب مورخ: ۱۳۸۸/۱/۲۹
شوراي عالي اجراي سياست هاي كلي اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسي؛

كليه افرادی که تا پايان سال ۱۳۹۴ ثبت نام شده اند، مشمول نهايي سهام عدالت محسوب شده اند.(سهام دارسهام عدالت)

 

در طی 10 دوره (سال) مالی یعنی از ابتدای سال 1385 تا نیمه اول سال 1395، سود حاصل از عملکرد شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت، بعنوان قسط از سوی مشمولان محاسبه شد و به میزان قسط دریافت شده، ارزش سهام عدالت به آنها تعلق گرفته است.

 

بعنوان مثال: برای یک فرد که جزو اقشار عادی جامعه محسوب میشود و تا قبل از سال 1395 هیچ سودی دریافت نکرده، در طول این مدت (از سال 1385 تا 1395) به میزان 532 هزارتومان (از ارزش یک میلیون تومان) از طریق اقساط پرداخت شده و به وی تعلق گرفته است.

 

اگر تا قبل از سال 1395، سود سهام عدالت دریافت کرده اند، از رقم ارزش سهام عدالتشان کسر شده است.

 

مطابق تبصره 2 از ماده 5 آیین نامه اجرایی توزیع سهام عدالت

 افرادی که در زمان ثبت نام، مددجوي كميته امداد امام خميني (ره) يا سازمان بهزيستي كشور و يا جزء روستائيان و عشاير فاقد شغل بوده اند، از پنجاه درصد تخفيف در بهاي سهام مورد واگذاري برخوردار مي شوند. تخفيف موضوع اين تبصره به حساب كمك هاي بلاعوض دولت به اقشار كم درآمد منظور مي شود. یعنی این افراد اکنون، کل ارزش یک میلیون تومان سهام عدالت را در اختیار دارند.

 

مطابق تبصره 4 از ماده 5 همین آیین نامه، هر مشمول (سهام دار) سهام عدالت میتوانست تا قبل از پایان شهریور ماه 1396، در صورت تمایل، مابه التفاوت ارزش سهام عدالت خود را از طریق فیش بانکی که توسط سامانه الکترونیکی سهام عدالت تولید می شد، به میزان دلخواه تا حداکثر ارزش یک میلیون، پرداخت کند و ارزش سهام عدالت خود را تا سقف یک میلیون تومان افزایش دهد.


بعبارت دیگر، به میزان مبلغ بدهی تسویه شده، سهام عدالت به مشمول تعلق گرفته است.

 

از مرداد ماه سال 1397، امکان تقسیم ارث سهام عدالت به وراث در قید حیات از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیکی دولت فراهم شده است. (توضیحات آن در این کانال ارائه شده است)

 

آن دسته از افراد که سهام عدالت داشتند، به میزان تقسیم ارث، به ارزش سهام عدالتشان افزوده میشود و رقم ارزش سهام عدالت آنها تغییر میکند.

 

آن دسته از افراد که تاکنون سهام عدالت نداشتند ولی از طریق ارث، سهام به آنها تعلق گرفته است، از آن به بعد سهام دار سهام عدالت هستند و به میزان تقسیم ارث، ارزش سهام عدالت دارند که مقدار آن طبیعتا با دیگران متفاوت است.

 

منبع:مشرق

نظر شما