صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 11
کد خبر: ۴۵۵۶۸

فیلم| جزییات آتش سوزی در اصفهان امروز ۲۲ خرداد

آتش سوزی‌های سریالی در جنگل‌های اصفهان همچنان ادامه دارد به طوری که  در دو هفته اخیر ۴۱ مورد آتش‌سوزی مراتع، باغات و زمین‌های زراعی در مناطق شهر نطنز به واحد آتش‌نشانی شهرداری نطنز اطلاع داده شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، در چند هفته اخیرآمار آتش سوزی ها در جنگل های زاگرس و سوختن درختان بلوط بالا رفته و سالانه 15 هزار هکتار از جنگل های کشور در آتش می سوزد و خاکستر می شود.

 

آتش سوزی های سریالی در جنگل های اصفهان همچنان ادامه دارد به طوری که  در دو هفته اخیر ۴۱ مورد آتش‌سوزی مراتع، باغات و زمین‌های زراعی در مناطق شهر نطنز به واحد آتش‌نشانی شهرداری نطنز اطلاع داده شده است.

 

اینکه چه میزان عوامل انسانی سبب این آتش سوزی ها بوده اند و چه میزان تغییرات آب و هوایی در سوختن جنگل های بلوط نقش داشته اند باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان برای رفع آن چاره ای اندیشید.

 

عوامل انسانی در حوادث اخیر نقش عمده‌ای داشتند، حضور شکارچیان و یا افرادی که در طی گشت و گذار در طبیعت دست به روشن کردن آتش زده و سپس آن را رها می‌کنند. برخی از آتش‌سوزی ها نیز در کنار معابر و مسیر راه‌های ارتباطی اتفاق داده که با یک ته سیگار آغاز شده و خاموش کردن آن بسیار مشکل است. اما عوامل طبیعی همچون گرم شدن هوا و خشک شدن پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌ها هم می‌تواند مزید علت شوند. عواملی که با گرم شدن هوا بیش از پیش زنگ خطر را به صدا در می‌آورند تا مراقب این سرمایه‌های طبیعی که همچنان به خاطر بی تدبیری انسان‌ها می سوزد باشیم.

 

مسئول واحد خدمات شهری شهرداری نطنز درباره آتش سوزی های اخیر اصفهان گفت: علی رغم تلاش‌های شبانه روزی آتش نشانان برای مهار و اطفای حریق، تاکنون حدود دو هکتار از مراتع شهر نطنز و بخش مرکزی دچار حریق شده است.

 

بیش از 250 مورد حریق باغات در سال 98

 

وی اضافه کرد: در سال ۹۸ بیش از ۲۵۰ مورد حریق باغات، زمین‌های زراعی، مراتع، منازل مسکونی، شهرک‌های صنعتی، حادثه ورود حیوانات موذی به منازل مسکونی، تصادفات جاده‌ای، محبوس شدن افراد در آسانسور، نجات حیوانات در پل‌ها و بالای درختان، گرفتگی دهانه پل‌ها و آبگرفتگی معابر به واحد خدمات شهری شهرداری نطنز اعلام شده است.

 

مسئول واحد خدمات شهری شهرداری نطنز با بیان اینکه مراتع و منابع طبیعی به عنوان سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود، تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه حریق در ابتدا با حفظ خونسردی کامل با شماره تلفن سه رقمی ۱۲۵ تماس گرفته و گزارش کنند و سپس تا جایی که امکان دارد تا رسیدن نیروهای آتش نشانی از شیوع و گسترش حریق جلوگیری کنند.

 

 

شناسایی 50 نقطه در معرض خطر حریق

 

محمد حسین شاملی با بیان اینکه ۵۰ نقطه در معرض خطر حریق در استان شناسایی شده افزود: برای حفاظت از اراضی طبیعی در معرض خطر آتش سوزی با بهره برداران تفاهم نامه حفاظتی امضا شده و مدیریت دو هزار و ۳۰۰ هزار هکتار از این رویشگاه‌ها نیز در قالب طرح‌های مرتع داری به عهده‌ی اهالی ساکن در این مناطق گذاشته شده است.

 

۸۰ تیم اطفای حریق مسئول گشت و مراقبت از مراتع استان

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۰ تیم اطفای حریق و گشت مراقبت حفاظت از مراتع در استان فعال هستند، گفت: این اداره کل با کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق در مواقع بحرانی مواجه است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: