صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۰۵ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 11
کد خبر: ۴۵۵۸۹

هدف محرمانه واشنگتن از گفت و گو با عراق؟

هدف واشنگتن از گفت وگوی استراتژیک با عراق در واقع تثبیت حضور نظامی اش در این کشور است.

به گزارش راهبرد معاصر، این در حالی است که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با فشارهای سیاسی و اقتصادی گسترده ای از سوی سفارت آمریکا در بغداد و سازمان سیا برای انجام این گفت وگو مواجه است.

 

کارشناسان معتقدند در این گفت و گو موضوع احداث پایگاههای ثابت و دائمی آمریکا در عراق به بهانه مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت منطقه، موضوع ایران و سوریه و نقش الحشد الشعبی در آینده عراق بررسی خواهد شد.

 

در واقع واشنگتن می خواهد قبل از انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا این گفت و گو انجام شود تا به عنوان یکی از دستاوردهای دونالد ترامپ به تصویر کشیده شود به ویژه که آمریکا می خواهد از موقعیت ضعیف عراق برای تحقق اهدافش به بهترین شکل بهره برداری کند.

 

هدف دیگر آمریکا اجرای بندهای توافقنامه استراتژیک دو کشور در سال 2008 برای ادامه بقا در عراق است به ویژه که پس از پیروزی عراق بر گروه تروریستی وهابی داعش، بسیاری معتقدند دیگر نیازی به حضور آمریکا در عراق نیست.

 

در همین حال، نمایندگان مجلس عراق معتقدند که دولت الکاظمی پس از موافقت مجلس با طرح خروج نیروهای خارجی از عراق، با چالشهای گسترده ای در گفت وگوی استراتژیک با آمریکا مواجه خواهد شد.

 

آنان افزودند که همزمان، سفارت آمریکا در بغداد و سازمان سیا، همچنان به دولت و مجلس عراق برای اجرا نکردن این طرح فشار می آورند چرا که آمریکا می داند، طرح خروج نیروهای خارجی از عراق به نفع بغداد و به ضرر واشنگتن خواهد بود.

 

کارشناسان معتقدند که رابطه عراق با آمریکا در آینده با چالشهای فراوانی مواجه خواهد شد، چرا که از یک سو آمریکا می کوشد حضور نظامی اش در عراق را تثبیت کند و از سوی دیگر بغداد دارای برگهای برنده زیادی در گفت و گوی استراتژیکش با آمریکا است مانند طرح خروج نیروهای خارجی از عراق، موقعیت ژئوسیاسی عراق در منطقه و قدرت نظامی گروههای مقاومت که آمریکا را به زانو درآورده است، به همین دلیل، موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق حتمی بوده و نیازی نیست که طرفین درباره آن گفت وگو کنند./ العالم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: