صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 14
کد خبر: ۴۶

ترکیه در مسئله قدس به دنبال چیست؟

نشست شورای همکاری های اسلامی در استانبول، با هدایت اردوغان، در بیانیه پایانی خود، قدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین اعلام کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در بیانیه پایانی نشست فوق العاده شورای همکاری های اسلامی در استانبول، "قدس شرقی" به عنوان پایتخت فلسطین اعلام شد. چنین بیانیه ای که تحت تاثیر اردوغان صادر شده، نشان می دهد ترکیه به عنوان یکی از مخالف ترین طرف ها با تصمیم ترامپ، خواهان تقسیم قدس به دو قسمت شرقی و غربی است. وزیر خارجه ترکیه، پیش از این اعلام کرده بود که مواضع ترکیه در مورد قدس، نزدیک به مواضع روسیه است؛ روسیه هیچ مخالفت جدی با تصمیم ترامپ در مورد قدس ابراز نداشته و تاکید دارد که موضوع فلسطین باید با مذاکره میان فلسطینیان و اسرائیل حل و فصل شود.

گفتنی است، فدریکا موگرینی هم طی سخنانی اظهار داشت که بهتر است طرحی را اجرا کرد که قدس پایتخت هر دو کشور (رژیم صهیونیستی و فلسطین) باشد.

کاربرد لفظ "شرقی" پس از کلمه قدس توسط ترکیه نشان می دهد که این دولت، همسو با بسیاری از دولت های غیر مسلمان، قصد حفظ تمام قدس برای فلسطین را ندارد بلکه به دنبال آن است با تقسیم این شهر، دو طرف را به مصالحه برساند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: