صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۴۶
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 12
کد خبر: ۴۶۲۷

اقتدار بین المللی جمهوری‌اسلامی در چهل‌سالگی انقلاب

انقلاب اسلامي، نه تنها در تحولات ايران فصل نويني پديد آورد، بلکه به لحاظ تأثيرات و بازتاب‌هاي آن بر نظام بين‌الملل، فراتر از مرزهاي ايران در سطح منطقه و کشورهاي اسلامي و تا ديگر نقاط جهان در غرب و شرق، دگرگوني‌ هاي فکري و سياسي نويني رقم زد و تحولات، روابط و معادلات جهاني را متحول کرد.

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی اختصاصی برای سایت "راهبرد معاصر" به توفیقات جمهوری اسلامی و تداوم این مسیر در آغازین روزهای پنجمین دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پرداخت. متن این یادداشت پیش روی شماست:

 

انقلاب اسلامی با شعارِ «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به پيروزی رسيد و حاصل آن برآیندی از توفیقات متعدد در حوزه های مختلف بود. مهم‌ترين دستاورد اين پيروزی به لحاظ سیاسی، فروپاشی نظام سلطنتی و ديکتاتوری طاغوت و برقراری حاکميت ملی با استقرار نظام مردم‌سالاری دينی با عنوان «جمهوری اسلامی» بود.

 

همچنين قانون اساسی جمهوری اسلامی یکی از بزرگ‌ترين دستاوردهای انقلاب اسلامی است. ساختار حکومتی و قدرت در جمهوری اسلامی، با محوريت ولايت فقيه، حقوق مردم و مباني اسلامي برپايه‌ي آموزه‌های دينی و شرع مقدس شكل گرفت تا مسیر مردم سالاری دینی در کشور شکل مناسب و سازنده ای به خود گیرد.

 

 
انقلاب اسلامي، نه تنها در تحولات ايران فصل نويني پديد آورد، بلکه به لحاظ تأثيرات و بازتاب‌هاي آن بر نظام بين‌الملل، فراتر از مرزهاي ايران در سطح منطقه خليج فارس، خاورميانه و کشورهاي اسلامي و تا ديگر نقاط جهان در غرب و شرق، دگرگوني‌ هاي فکري و سياسي نويني رقم زد و تحولات، روابط و معادلات جهاني را متحول کرد و راهبردهاي منطقه‌اي و جهاني ابرقدرت‌ها را بر هم زد و دچار تغييراتي اساسي کرد. اصول استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت برمبنای اسلام، از اصول اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده و رویکرد آرمانی این نظام، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.


رسیدن به جایگاه قدرت منطقه ای، نیازمند تقویت قدرت نرم بوده و هست. مداقه در سند چشم انداز بیست سالۀ جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که دستیابی به قدرت منطقه ای و جایگاه برتر منطقه ای، مستلزم توانمندی در سطح داخلی است و جامعۀ ایرانی در افق ترسیم شده، باید از قدرت و اقتدار ملی برخوردار باشد و در پرتو ایمان به قدرت لایزال الهی، زمینه های قدرت نرم افزاری در عرصه های منطقه ای و جهان اسلام را فراهم آورد.

 

در این میان برای رسیدن به شاخصه های مطلوب ناظر به نسخه انقلاب اسلامی باید یک فرآیند چند مرحله ای طی شود که اکنون ما در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در میانه ی این فرآیند قرار داریم. گام اول تغییر رژیم شاهنشاهی به دست مردم بود، در گام بعد تدوین قانون اساسی و تثبیت نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت. سپس نیز دولت سازی اسلامی در دستور کار قرار گرفت و نهادینه شد.


مراحل بعدی جامعه سازی اسلامی و رسیدن به قله پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه عرصه سیاسی ست که آن تمدن نوین اسلامی با الگوها و گزاره های اثربخش برای تمام دولت و ملت های دیگر. با تثبیت سه گام اول، اکنون جمهوری اسلامی در آغاز پنجمین دهه از عمر پربرکت خود، در مسیر دستیابی به مراحل آخرِ گفته شده، می باشد تا به گزاره های مطلوب عرصه سیاسی ناظر به خطوط ترسیم شده مدنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری نائل شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: