صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 16
کد خبر: ۴۶۲۷۷
غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

آیا افزایش قیمت ارز بازارها را بی ثبات کرده است؟

غلامرضا مصباحی مقدم : بهترین کار بانک مرکزی جلوگیری از پیدایش جهش در قیمت دلار است اگر شرایط اقتصادی و مقدار موجودی ارز برای عرضه به بازار و صادرات و واردات و تقاضا اقتضا کند افزایش تدریجی و اندک بهتر از سرکوب کردن قیمت ارز است تا در بازه زمانی کم و بیشی شاهد جهش در قیمت ارز نباشیم. جهش در قیمت ارز می تواند تمام بازارها را بهم بریزد. ولی به نظر من شیوه مدیریت فعلی بانک مرکزی مناسب است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ دوسالی هست که بازار ارز قیمت ثابتی را به خود ندیده است و هر چند روزی تغییر در قیمت ها به چشم می آید. در روزهای ابتدایین سال 98، دلار از 5 هزار تومان شروع و به اوج گرفتن ادامه داد و تا به امروز به مرز 19 هزار تومان نیز رسید، که همین افزایش قیمت ها هرج و مرج هایی را وارد بازارهای دیگر نیز کرد و مهمترین نکته ای که به چشم می آید، نبود تعادل بین بازارها است. همین عدم تعادل و مدیریت باعث بهم ریختگی های زیادی شده که مدیریت را سخت کرده و یا حتی می توان گفت مدیریت از دست خارج شده است خیلی ها براین باور هستند افزایش این سری قیمت ارز حباب نیست و واقعی است و احتمال افزایش ارز کماکان پیش بینی می شود.

 

عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی براین باور است: بهترین کار بانک مرکزی جلوگیری از پیدایش جهش در قیمت دلار است اگر شرایط اقتصادی و مقدار موجودی ارز برای عرضه به بازار و صادرات و واردات و تقاضا اقتضا کند افزایش تدریجی و اندک بهتر از سرکوب کردن قیمت ارز است تا در بازه زمانی کم و بیشی شاهد جهش در قیمت ارز نباشیم. جهش در قیمت ارز می تواند تمام بازارها را بهم بریزد. ولی به نظر من شیوه مدیریت فعلی بانک مرکزی مناسب است.

 

حجت السلام غلامرضا مصباحی مقدم تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره افزایش قیمت دلار تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد و آیا راهکاری کنترلی وجود دارد؟ گفت: قیمت دلار تا بالای 17 هزار تومان رفت و مجددا برگشت امروز روند قیمت رو به رشد نیست و در شرایط حاضر می توان گفت در شرایط تثبیت قیمت دلار هستیم و من فکر می کنم این شرایط تا حدودی استمرار پیدا خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: بهترین کار بانک مرکزی جلوگیری از پیدایش جهش در قیمت دلار است اگر شرایط اقتصادی و مقدار موجودی ارز برای عرضه به بازار و صادرات و واردات و تقاضا اقتضا کند افزایش تدریجی و اندک بهتر از سرکوب کردن قیمت ارز است تا در بازه زمانی کم و بیشی شاهد جهش در قیمت ارز نباشیم. جهش در قیمت ارز می تواند تمام بازارها را بهم بریزد. ولی به نظر من شیوه مدیریت فعلی بانک مرکزی مناسب است.

 

وی در پاسخ به این سوال، آیا این اظهار نظر که دولت کسری بودجه خود را با نوسان قیمت ارز جبران می کند صحیح است؟ تصریح کرد: خیر. در حال حاضر دولت چنین تصمیمی ندارد و راه های دیگری را دنبال می کند. افزایش قیمت در آن بازارها ارتباطی با بازار سرمایه ندارد. بالا رفتن قیمت در آن بازارها ناشی از نوعی دلالی و سوداگری و سو استفاده کردن از شرایط است. عده ای منابع مالی دارند و می خواهند این منابع را به سرمایه تبدیل کنند و به بازار مسکن و خودرو و امثالهم ورود می کنند. ورود منابع به بازار سرمایه به خودی خود کنترل کننده ورود نقدینگی به سایر بازارها است. آنچه ما شاهد آن هستیم استقبال خوبی است که امروز از بازار سرمایه شده است.

 

این اقتصاددان درباره افزایش قیمت ارز گفت: قیمت دلار در حدود دو سال است که جهش تازه ای پیدا نکرده است. به رشد قیمت دلار از 14 تا 18 هزار تومان جهش گفته نمی شود چون این حرکت در طی دو سال به صورت تدریجی و به آرامی صورت گرفته است این جهش نیست و افزایش آرام قیمت دلار در شرایط حاضر است. این روش در افزایش قیمت دلار پذیرفته تر از این است که احیانا بانک مرکزی تصمیم به کنترل قیمت در بازار بگیرد و در نتیجه سرکوب قیمت ارز رخ بدهد و نتیجه این باشد که بعد از شش ماه با جهش هایی 50 درصدی و یا 100 درصدی روبرو شویم. چشم اندازی که می بینیم از این موضوع حکایت نمی کند و به نظر نمی رسد قیمت ارز در یک سال آینده افزایش قیمت چندانی داشته باشد.

 

وی در پایان تاکید کرد: کاری که بانک مرکزی امروز انجام می دهد و به قیمت روز خرید می کند و به قیمت روز می فروشد این کار بسیار مناسب است و در شرایطی که با کمبود منابع ارزی روبرو هستیم به صورت به روز به تقاضا پاسخ می دهد و از جهش قیمت ارز جلوگیری می شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: