صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 18
کد خبر: ۴۶۶۲۳
مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

آیا اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی بازار مسکن را آرام می کند؟

اکثر کشورهای پیشرفته مالیات بر خانه های خالی را اخذ می کنند. چرا خانه ها باید احتکار شوند؟ زمین و مصالح امکانات ملی هستند که نباید احتکار شوند. بنابراین باید مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدات مسکن اجرا شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ نه تنها بازار ارز بلکه بازار مسکن نیز روزهای ناآرامی را طی می کند روزهایی که نمی توان مدیریت خوبی را در آن مشاهده کرد و خیلی از تحلیل گران براین باور هستند وقتی بازار دلار به هم بریزد اولین بازار نیز بازار مسکن است که متاسفانه تا به امروز این دو بازار را نتوانستند هماهنگ کنند و باعث بهم ریختگی شدیدی شده است. امسال بود که بالاخره دولت طرح مالیات برای خانه های خالی را اعلام کرد که خیلی از تحلیل گران مسکن براین باور هستند این طرح اقدام خوبی بشمار می آید و یکی از راه هایی است که جلوی افزایش قیمت گرفته می شود.

 

در همین باره  رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید: اکثر کشورهای پیشرفته مالیات بر خانه های خالی را اخذ می کنند. چرا خانه ها باید احتکار شوند؟ زمین و مصالح امکانات ملی هستند که نباید احتکار شوند. بنابراین باید مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدات مسکن حتما اجرا شود.

 

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره علت اصلی افزایش قیمت مسکن گفت:  چهار مولفه همیشه عامل است. بورس، ارز، طلا و حامل های انرژی و هر زمان قیمت این 4 مولفه بالا برود همه چیز گران می شود. ما برای صنف بازرسی داریم اتاق نیز بازرسی های جداگانه ای دارد. وزارت صمت نیز بازرسی دارد. بازرسی از تخلف صنفی است. مالک اعلام می کند که من می خواهم بفروشم قیمت توسط مردم تعیین می شوند و عرضه و تقاضا می تواند نرخ را پایین بیاورد با حرف و یا دستور نرخ ها پایین نمی آیند باید اعمال قانون کرد و ساخت و ساز داشت و تسهیلاتی داشت. وگرنه کسی نمی تواند نظارتی بر اموال مردم داشته باشد.

 

وی ادامه داد: مالکیت محترم است و در اسلام محترم تر. بنابراین هر کسی به مال خود تسلط دارد. اگر دولت کارهایی کند از جمله مسکن مهر و مسکن ملی و دیگر طرح ها و یا تسهیلات زمین 99 ساله که در اختیار عده ای سازنده قرار می گیرد و یا اینکه دولت بر ساختمان های نیمه کار دست بگذارد و بگوید من برای شما می سازم و سود کمتری می گیرم و یا انواع وام های مسکن همه می تواند تسهیلاتی باشد و قیمت پایین بیاید.

 

خسروی افزود: در کجای دنیا می توان روی مال مردم نرخ گذاشت. حرفهایی روی هوا زده می شود که پایه و اساس ندارد. رییس بنیاد مسکن گفته است کارشناسی از این پس بر عهده قوه قضاییه است. این درست نیست چنین چیزی امکان پذیر نیست. مجلس مصوبه مربوط به 1320 را عملی می کند 80 سال از این قانون گذشته و باز زیر خاک خواهد رفت. این کارها چاره نیست بلکه باید کاری کرد تا مردم به سهولت خانه بخرند. خانه از نظر مصالح متری سه و نیم میلیون تومان تمام می شود بحث زمین هم هست چه انتظاری است که این فرد خانه اش را به دو سه تومان بفروشد؟

 

وی در پاسخ به این پرسش، آیا کمبود زمین بر افزایش نرخ مسکن تاثیر گذاشته است؟ تاکید کرد: اقتصاددانان عقیده دارند باید تسهیلاتی فراهم کرد وبلند مرتبه سازی و کوچک سازی باب شود و به کسانی که کوچک می سازند سوبسید بدهیم تا بسازند و بازار رفته رفته آرام شود. ما صنعت اجاره را فعال نکرده ایم و هنوز قانون مالک و مستاجر ما اشکالات فراوانی دارد. باید نگرشی بر قانون مالک و مستاجر داشته باشیم و همچنین به قانون نظام صنفی و قانون وام و تسهیلات نگاهی داشته باشیم.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به طرح مالیات از خانه های خالی گفت: کاملا موافقم. اکثر کشورهای پیشرفته مالیات خانه های خالی را اخذ می کنند. چرا خانه ها باید احتکار شوند؟ زمین و مصالح امکانات ملی هستند که نباید احتکار شوند. بنابراین باید مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدات مسکن حتما و حتما اجرا شود. 5 سال از مصوب شدن این قانون می گذرد ولی هنوز این قانون اجرا نشده است. چرا اجرا نمی شود؟! این اقدام می تواند باعث شود تا تمام این خانه ها به بازار بیایند و قیمت ها بشکند. وای به حال مشاور املاکی که تبانی کند و معامله ای سوری انجام دهد.

 

وی در پاسخ به این سوال، نقش مشاورین املاک و دلالین بازار ملکی در افزایش قیمت ها چیست؟ تصریح کرد: مشاورین املاک همیشه قیمت ها را پایین می آورند ولی چون بخش خصوصی هستیم همیشه همه چیز را به گردن ما می اندازند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: