صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 22
کد خبر: ۴۷۱۶۸

قانون مالیات بر خانه‌های خالی بازدارنده نیست/ مالیات بر عایدی سرمایه مهم‌تر است

دکتر فرهاد بیضایی، مدیر گروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم‌وصنعت: سال ۹۳ قرار بود قانون مالیات بر خانه‌های خالی به صورت آزمایشی اجرا شود تا در یك بازه پنج‌ساله ایرادات آن مشخص و نسبت به رفع آن اقدام شود. قانون مالیات بر خانه‌های خالی بازدارنده نیست.

به گزارش راهبرد معاصر، قانون مالیات بر خانه‌های خالی زیرمجموعه قانون مالیات بر اجاره است و از آنجا كه میزان درآمد مالیاتی براساس دفترچه‌های منطقه‌ای تعیین می‌شود و هنوز قیمت این بخش به‌روز نشده، درآمد اندكی از اجرای این قانون نصیب دولت می‌شود.

 

 در قانون مالیات بر اجاره، واحدهای زیر ۱۵۰ متر از پرداخت مالیات معاف هستند و بیشتر واحدهای مسكونی احتكار شده و عرضه‌نشده در این بخش کمتر از این متراژ هستند، در نتیجه باید نسبت به اصلاح قوانین اقدام شود.این قانون نیاز به اصلاح دارد تا ضمانت اجرایی داشته باشد.

 

 در كشورهای دیگر دولت‌های منطقه‌ای وظیفه كنترل و اجرای این قوانین را دارند اما در ایران از ظرفیت شهرداری‌ها در این زمینه استفاده نشده كه به نظر می‎‌رسد حتما باید یك بازبینی جدی در این زمینه اتفاق بیفتد.

 

 اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به دلیل این‌كه بازدارنده نیست ضمانت اجرایی هم ندارد، ضمن این‌كه هنوز ساز و كار و جزئیات آن نیز منتشر نشده است. مالیات بر عایدی سرمایه و مسكن مهم‌تر از مالیات برخانه‌های خالی است.

 

 برای كنترل قیمت و افزایش عرضه باید قانون مالیات بر خانه‌های لوكس اجرا شود. افرادی هم كه دارای دو واحد مسكونی با ارزش بالا هستند، باید در فهرست پرداخت مالیات بر عایدی مسكن قرار بگیرند و توجه به قانون مالیات بر خانه‌های خالی در درجه دوم اهمیت و اولویت قرار دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: