صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 24
کد خبر: ۴۷۶۲۱

جزییات انتقال سهام عدالت به بورس

بسیاری از دارندگان سهام عدالت پس از آزادسازی درخواست انتقال سهام عدالت به بورس را دارند اما آیا انتقال سهام عدالت به پرتفوی بورسی امکانپذیر است؟

به گزارش راهبرد معاصر، پس از آزادسازی و فروش سهام عدالت، بسیاری از سهامدارانی که کد بورسی دارند درخواست انتقال سهام عدالت به بورس را مطرح کردند اما فعلا امکان انتقال سهام عدالت به بورس وجود ندارد.

 

 

فروش سهام عدالت در بورس تنها از سوی کارگزاری ها صورت میگیرد و درخواست فروش از طریق سایت و سامانه هایی ک کارگزاری ها تعیین کردند، انجام میگیرد و زمانیکه کارگزاری ها اقدام به فروش سهام عدالت در بورس می کند و مبلغ حاصل از فروش ظرف دو هفته واریز می شود و پس از آن امکان انتقال سهام عدالت به بورس فراهم می شود.

 

چگونه سهام عدالت را به پرتفوی بورسی انتقال دهیم؟

 سهام عدالت سهام مربوط به 49 شرکت سرمایه پذیر می باشد که از 35 شرکت بورسی و 14 شرکت غیر بورسی تشکیل شده است که از سال 1385 به مشمولین سهام عدالت که جزو افراد کم درآمد کشور بودند واگذار شده است.

 

در حال حاضر بیش از 49 میلیون ایرانی دارای سهام عدالت هستند تاکنون مدیریت سهام عدالت در اختیار سازمان خصوصی سازی بوده و امکان خرید و فروش آن وجود نداشته است بر اساس موافقت رهبر جمهوری اسلامی ایران در نهم اردیبهشت 1399 سهام عدالت بیش از 49 میلیون ایرانی آزادسازی شد و مشمولان سهام عدالت می توانند نسبت به انتقال سهام عدالت به بورس اقدام کنند.

 

انتقال سهام عدالت به کد بورسی

در حال حاضر برای تمام افرادی که مشمول سهام عدالت بوده‌اند، کد بورسی صادر شده است و افرادی که سهام عدالت خود را به صورت مستقیم آزاد سازی کرده‌اند می‌توانند سهام عدالت خود را به روش ارائه شده در مقاله “ارزش سهام عدالت شما چقدر است” ببینند و ارزش آن را بررسی کنند.


اما توجه داشته باشید که در حال حاضر این سهام قابلیت انتقال به پورتفوی بورسی شما را ندارد و برای مدیریت آن باید از همین سامانه استفاده کنید. در مورد اینکه چه زمانی این سهام قابل انتقال به پورتفوهای بورسی خواهد شد هنوز خبری در دسترس نیست.

 

 

البته با توجه به اینکه دسترسی مستقیم برای فروش این سهام وجود ندارد، انتقال آن به پورتفو هم اهمیت زیادی پیدا نمی‌کند و همین روش موجود برای مدیریت کارایی مناسبی دارد. هرچند که برای افرادی که قصد نگهداری طولانی مدت این سهام را دارند قطعا امکان انتقال سهام مهم خواهد شد.

 

انتقال سهام عدالت به شخص دیگر

در زمینه انتقال سهام عدالت بین اشخاص باید به این نکته اشاره کنیم که بدلیل بورسی بودن سهام این شرکت‌ها تنها راه انتقال سهام بین افراد، استفاده از بازار بورس و خرید و فروش سهام در آن است. در نتیجه هیچ کس نمی‌تواند سهام عدالت خود را از طریق وکالت یا سایر قراردادهای رسمی و غیر رسمی به بقیه منتقل کند. این موضوع حتی بین افراد خانواده ( مثلا از فرزندان به والدین) هم صدق می‌کند و هیچ استثنایی به جز احکام قضائی یا فوت مالک سهام و به ارث رسیدن سهام وی وجود ندارد.

 

انتقال سهام عدالت به کارگزاری

در زمینه فروش سهام عدالت بعضی از مشمولان این سوال را می‌پرسند که آیا برای فروش سهام عدالت باید سهام خود را به کارگزاری فروشنده منتقل کنیم یا خود کارگزاری این کار را می‌کند؟ توجه کنید که برای فروش سهام عدالت نیازی به منتقل کردن آن ندارید و خود کارگزاری‌ها با توجه به کد بورسی شما، بعد از ثبت درخواست فروش؛ سهام مورد نظر شما را از کد بورسیتان برداشت و برای شما می‌فروشند.

 

 

آموزش دریافت سود نقدی سهام عدالت

چنانچه شما مشمول سهام عدالت باشید و در سال های گذشته، سود نقدی این سهام را به صورت سالانه دریافت نکرده باشید، این سود برای شما محفوظ بوده و با درج شماره شبا در سایت سازمان خصوصی سازی، به حساب شما واریز خواهد شد.

 

برای اطلاع از میزان سود نقدی که به حساب شما تعلق گرفته، وارد سایت سازمان خصوصی سازی به آدرس Samanese.ir شوید. در این سایت با وارد کردن مشخصات، به صفحه اصلی هدایت خواهید شد. در این صفحه باید روش آزاد سازی را انتخاب کنید و شماره حساب و شماره تلفن همراه را نیز ثبت و تایید کنید.

 

در منوی سمت راست سایت، در قسمت “صورت وضعیت سهام” می توانید وضعیت سود نقدی هایی که قبلا به شما تعلق گرفته را مشاهده کنید.

 

این سود متعلق به سال های گذشته است و روش آزاد سازی شما هیچ تاثیری بر دریافت این سود نخواهد داشت. تنها چیزی که مهم است این است که اگر قبلا سال به سال این سودها را دریافت می کرده اید، الان باقیمانده ای در حساب شما وجود ندارد در غیر این صورت می توانید باقیمانده سود نقدی را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت سود نقدی حتما باید شماره شبا را در سایت ثبت کنید و این شماره شبا حتما باید به اسم خود افراد باشد.

 

 

 

برچسب ها
نظر شما