صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۱۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 04
کد خبر: ۴۹۰۱۳

ماجرای کاریکاتور روزنامه سعودی از آیت الله سیستانی و واکنش ها

انتشار کاریکاتور روزنامه سعودی از آیت الله سیستانی در روز جمعه واکنش های تند زادی را در بر داشت و خشم مردم عراق علیه سعودی ها برانگیخت.

به گزارش راهبرد معاصر، خشم مردم عراق از انتشار کاریکاتور روزنامه سعودی از آیت الله سیستانی در روز جمعه به فضای مجازی کشیده شد و بسیاری از کاربران این کاریکاتور موهن را محکوم کردند.

 

 

این روزنامه با انتشار کاریکاتور توهین آمیز از آیت الله سیستانی در شماره ۱۵۱۹۳ در تاریخ جمعه ۳/۷/۲۰۲۰ در بالای صفحه ۱۳ مرتکب این اهانت شد که البته بر خلاف قانون آزادی نشر و توهینی آشکار به بزرگان دینی و حاکمیت عراق به شمار می رود.

 

این نخستین بار نیست که رسانه‌های سعودی با گستاخی تمام، به نمادهای دینی و ملی عراق توهین می‌کنند؛ چندی پیش شبکه mbc (ام بی سی) سعودی، شهید ابومهدی المهندس را تروریست خوانده بود. جایگاه و احترام والای مرجعیت شیعه نزد مردم عراق همواره مورد خشم و عقده گشایی سعودی‌ها بوده است.

 

کاربران فضای مجازی در واکنش به این اهانت روزنامه سعودی خواستار واکنش و موضع گیری صریح مسئولان عالی رتبه عراق و اقدام قانونی و بازدارنده آنها در زمینه اهانت به بزرگان دینی شدند.

 

کاربران فضای مجازی تاکید کردند: البته برخی مدعی شده اند که این تصویر مربوط به امام خمینی است، اما حتی در این صورت هم ایشان یکی از علمای درگذشته و از مراجع بزرگ شیعه است و اهانت به ایشان هم جایز نیست؛ گرچه بسیار بعید است که تصویر کاریکاتور متعلق به ایشان باشد و از این رو این کاریکاتور اهانت به عراق و حاکمیت و مرجعیت و عمامه شیعه است که همواره نماد محبت و صلح و همزیستی مسالمت آمیز بوده است.

 

کاربران عراقی از رئیس جمهور و وزرا و وزیر امور خارجه و فرهنگ و شورای رسانه و ارتباطات و اتحادیه کشورهای عربی و اتحادیه روزنامه نگاران عرب و صنف روزنامه نگاتران عراق و اداره اوقاف شیعیان و اهل سنت عراق و اتحادیه رادیو و تلویزیون های عراق و اسلامی خواستند موضع صریح در این زمینه اتخاذ کنند.

 

لازم به ذکر است روزنامه الشرق الاوسط پس از آنکه با واکنش تند کاربران عراقی در توهین به مرجعیت شیعه مواجه شد، در خبری مدعی شد که این کاریکاتور ارتباطی با حضرت آیت‌الله سیستانی نداشته و منظور آنها، دخالت ایران در عراق است!! این توجیه در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها سابقه بسیار طولانی در توهین به عراقی‌ها و مراجع این کشور دارند.

 

واکنش‌‌ها

تسنیم نیز نوشته است: در پی اهانت روزنامه الشرق الاوسط به آیت الله العظمی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق، شخصیت های سیاسی عراق واکنش خشمگینانه ای به آن نشان دادند.

 

هادی العامری رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح با محکوم کردن جسارت وقیحانه الشرق الاوسط گفت بار دیگر نظام آل سعود از خطوط قرمز و ارزش های عالیه ملت عراق تجاوز کرده و از طریق رسانه زرد خود، الشرق الاوسط، به مقام مرجعیت عالی شیعه، آیت الله سیستانی، بی احترامی کردند.‎

 

احمد الاسدی نماینده پارلمان عراق هم خاطر نشان کرد: ما از توده های مردمی و فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری می خواهیم که این اقدام توهین آمیز نسبت به آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان را محکوم کنند.

 

 

برخی گروه های هنری مانند فنانون العراق(هنرمندان عراق) و برخی شخصیت های سیاسی و رسانه ای مانند احمد اسدی و غزوان جاسم انتشار این کاریکاتور از سوی رسانه هتاک سعودی را محکوم کردند .‎

 

در پی خشم عراقی ها از اهانت وقیحانه به ساحت مرجعیت بزرگ خود و اعتراضات گسترده جریانهای سیاسی و مردمی، الشرق الاوسط سعودی با صدور بیانیه ای با توجیه اقدام توهین آمیز خود مدعی شد که قصدش توهین به مرجعیت نبود بلکه قصد آن دخالت های ایران در امور داخلی عراق بوده است.

 


رئیس شورای عالی اسلامی شیعیان لبنان:
«آیت‌الله سیستانی» همواره حافظ حاکمیت ملی عراق بوده است

رئیس شورای عالی اسلامی شیعیان لبنان ضمن محکومیت اهانت روزنامه سعودی به مرجعیت عراق، گفت: «آیت‌الله سیستانی» همواره حافظ حاکمیت ملی عراق بوده است.

 

شکایت کانون وکلای «نجف اشرف» علیه روزنامه «الشرق الاوسط»

کانون وکلای «نجف اشرف» در عراق در پی اهانت روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به آیت الله سیستانی از این روزنامه شکایت کرد.

 

رئیس هیأت دینی حزب الله لبنان:
«آیت‌‎الله سیستانی» نماد ملی است

رئیس هیأت دینی حزب الله لبنان در سخنانی با بیان اینکه «آیت الله سیستانی» یک نماد ملی و دینی محسوب می شود، گفت: اهانت به مرجعیت عراق مردود است.

 

 

واکنش نوری المالکی به اهانت روزنامه سعودی به آیت الله سیستانی

دبیر کل حزب الدعوه عراق به اهانت روزنامه سعودی به آیت الله سیستانی واکنش نشان داد و خواستار واکنش بغداد به این اقدام موهن شد.

 


رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع):
توهین رسانه سعودی به آیت الله سیستانی اقدامی خبیثانه است

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) اقدام موهن و خبیثانه رسانه وابسته به رژیم آل سعود در مخدوش کردن چهره معنوی و درخشان مرجعیت عالیه عراق را یک اقدام تلافی جویانه و کینه ورزانه خواند.

 


رئیس جمعیت علمای عراق:
اهانت روزنامه سعودی به «آیت الله سیستانی» مردود است

رئیس جمعیت علمای عراق در واکنش به اهانت روزنامه سعودی به مرجعیت عالیقدر عراق، اعلام کرد: اهانت به مرجعیت عراق از دیدگاه ما مردود است.

 

لزوم بسته شدن دفتر الشرق الاوسط در عراق به دلیل اهانت به مرجعیت

عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق و نماینده سابق پارلمان این کشور ضمن محکوم کردن اهانت اخیر روزنامه سعودی به آیت الله سیستانی، گفت: لازم است دولت بغداد سفیر عربستان را احضار کند.

 

روزنامه «الشرق الاوسط» محاکمه شود

رئیس شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق ضمن محکومیت توهین روزنامه سعودی الشرق الاوسط به مرجعیت عراق، گفت: دفتر نمایندگی این روزنامه در عراق باید تعطیل شود.

 

توهین سعودی‌ها به مرجعیت عراق دلیل واضحی بر احساس شکست‌ آنها است

معاون سخنگوی جنبش «نجباء» عراق در واکنش به کاریکاتور اهانت آمیز روزنامه سعودی درباره «آیت الله سیستانی» اعلام کرد: توهین سعودی‌ها به مرجعیت عراق دلیل واضحی بر احساس شکست‌ آنها است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: