صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۲۷
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 16
کد خبر: ۴۹۳۵

پارلمان لبنان به دولت حریری رأی اعتماد داد

پارلمان لبنان بامداد شنبه 27 بهمن ماه با اکثریت قاطع آراء به دولت سعد الحریری، نخست‌وزیر این کشور رأی اعتماد داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دولت جدید لبنان آن هم پس از گذشت 9 ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در  16 اردیبهشت 97 در حالی تشکیل شده است،‌ که سعد الحریری حاضر نبود امتیازی به دیگران به ویژه نمایندگان جریان اهل تسنن مستقل بدهد، این در حالی بود که حریری تلاش می‌کرد در حالی که تنها 17 کرسی از مجموع 27 کرسی اهل‌تسنن را در پارلمان در اختیار دارد، گروه‌های سیاسی را مجاب کند که تمامی سهمیه‌های وزارتی اهل‌تسنن را به جریان متبوع خود اختصاص داده و نمایندگان مستقل اهل‌تسنن را از رسیدن به حتی یک کرسی وزارتی منع کند.

 

سعد الحریری که با وجود شکست در انتخابات پارلمانی به‌عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه انتخاب شد، به دنبال حفظ سهمیه‌های ناعادلانه گذشته برای تیم متبوع خود بود او در حالی که یک‌سوم کرسی‌های پارلمانی خود را از دست داده و تیمی از رقبای داخلی میان اهل‌تسنن برای وی ایجاد شده، تصور می‌‌کرد که لبنان در شرایطی واقع شده که نمی‌تواند فردی غیر از وی را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند، به همین علت بود که سقف مطالبات خود را افزایش داد و بدون توجه به آراء مردمی همچنان سعی داشت سهمیه وزارتی اهل‌تسنن را در انحصار خود داشته باشد.

 

 به هر روی دولت جدید لبنان، 11 بهمن‌ماه سال جاری 9 ماه بعد از برگزاری انتخابات تشکیل شد. سومین دولت تحت رهبری نخست وزیر حریری از یک معاون نخست وزیر و 28 وزیر از جمله هفت وزیر مشاور تشکیل شده و برای نخستین بار در تاریخ این کشور نیز چهار تن از وزرای کابینه شامل دو وزیر و دو وزیر مشاور، زن هستند. در حالی که علاوه بر حریری، چهار وزیر دیگر کابینه دولت ائتلافی جدید لبنان از «جریان مستقبل» به رهبری وی هستند، معاون نخست وزیر و سه وزیر از «حزب نیروهای لبنانی»، هشت وزیر از «جریان ملی آزاد»، سه وزیر از «جنبش امل»، دو وزیر از «حزب‌الله»، دو وزیر از «حزب سوسیالیست ترقی خواه»، یک وزیر از «حزب دمکرات»، یک وزیر از «جنبش عزم»، یک وزیر از «جریان مرده»، یک نماینده از «فدراسیون انقلابی ارمنی» و دو وزیر دیگر نیز مستقل اما هم پیمان «ائتلاف ۸ مارس» می‌باشند.

 

پس از گذشت بیش از 9 ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان، کابینه جدید این کشور در نهایت از نمایندگان پارلمان رأی اعتماد گرفت. نمایندگان پارلمان لبنان در پایان جلسه بررسی بیانیه وزارتی دولت جدید که سه روز به طول انجامید، بامداد شنبه 27 بهمن ماه با اکثریت قاطع آرا به کابینه دولت ائتلافی سعد حریری، نخست وزیر این کشور رای اعتماد دادند.

 

در حالی که در پایان جلسه پارلمان لبنان برای بررسی بیانیه وزارتی دولت جدید 117 نماینده از مجموع 128 نماینده پارلمان حضور داشتند، 111 تن از آنها به کابینه دولت رای مثبت دادند تا دولت ائتلافی تحت رهبری حریری به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند.

 

رأی بالای پارلمان لبنان به کابینه جدید لبنان که محور مقاومت در آن از جایگاه مقتدرانه‌تری برخوردار است بیش از پیش جایگاه ویژه مقاومت را در عرصه سیاسی این کشور نمایان کرده است. این در حالی است که در جلسه هفته گذشته کابینه، بیانیه وزارتی دولت جدید این کشور نیز با محوریت مقاومت تصویب شد و برای تصویب نهایی به پارلمان فرستاده شد.

 

در پایان سعد حریری از نمایندگان به خاطر دادن رأی اعتماد به دولت تشکر کرد و متعهد شد برای جبران دوره‌ای که باید دولت طی آن تشکیل می‌شد و همچنین اجرای نتایج کنفرانس سیدر تلاش خواهد کرد. سعد الحریری گفت که دولت جدید اصلاحات اقتصادی مورد نیاز برای مهار بدهی عمومی دولت لبنان را در اولویت قرار خواهد داد.

 

در بیانیه وزارتی لبنان بر موضع این کشور نسبت به پرونده‌های اصلی تأکید شده است. در این بیانیه آمده است: ما در راه آزادی بقیه اراضی اشغال شده لبنان تلاش خواهیم کرد و شهروندان لبنانی حق دارند در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی مقاومت کنند و به تجاوزاتش پاسخ دهند.

 

درباره بحران آوارگان سوری نیز در این بیانیه تأکید شده که دولت به همکاری با جامعه جهانی برای عمل به تعهداتش درخصوص آوارگان ادامه می‌دهد و بر راهکار اصلی یعنی بازگشت آوارگان به کشورشان تأکید دارد.

 

در این بیانیه بر لزوم پایبندی به حق بازگشت فلسطینی‌ها تأکید شده است. سعد حریری قبل از جلسه پارلمان نیز در سخنانی گفت: وظیفه من و دولت این است که به صحبت‌های تمامی نمایندگان گوش دهیم. ما فرصت تاریخی پیش‌رو داریم و برنامه واضح و طرحی داریم که همگان در آن مشارکت دارند.

 

 

نظر شما