صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۵۷ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 07
کد خبر: ۴۹۶۱۰

تولید کمباین برنج در داخل کشور امکانپذیر است

مدیرعامل شرکت کمباین سازی ”ایران“ گفت: با حمایت دولت, توان تولید کمباین برنج مورد نیاز کشور را داریم.

آقای علی اصغر حمیدی فر در ارتباط تصویری با بخش خبری 21 شبکه یک سیما افزود: این شرکت کمباین سازی تقریباً بیش از نیم قرن تجربه تولید ماشین آلات کشاورزی از جمله کمباین را دارد و اکنون حدود 90 درصد کمباین های برداشت گندم کشور, محصول این شرکت است.

وی ادامه داد: وارد کننده کمباین بودیم اما در سال 1397 به علت مشکلات ناشی از تحریم و ارز، با کمک متخصصان شرکت در کمتر از یک سال, ساخت کمباین برنج را داخلی سازی کردیم.

آقای حمیدی فر با بیان اینکه قیمت کمباین برنج وارداتی، با نرخ ارز آزاد حدود 300 میلیون تومان است, اضافه کرد: تقریباً 37 درصد قیمت ارز کمباین وارداتی را وارد می کنیم که شامل 37 قطعه از 2200 قطعه کمباین می شود.

وی اضافه کرد: تا پایان سال 1400 عدد 37 درصد به کمتر از 20 درصد خواهد رسید به شرط اینکه دولت حمایت کند.

آقای حمیدی فر گفت: برای تولید کمباین برنج، هیچ محدودیتی نداریم و اکنون در یک شیفت کاری روزانه یک کمباین تولید می کنیم اما اگر واقعاً به 2500 دستگاه کمباین در سال نیاز داریم, دولت با ما قرارداد ببندد تا بتوانیم تولید کنیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی هم با حضور در تحریریه این بخش خبری با اشاره به اینکه 620 هزار هکتار برنج کاری در کشور داریم, افزود: در بخش برنج در سال 1392 حدود 10 درصد از زمین های شالیزاری کشورمان, مکانیزه بود که در این شش سال، این مکانیزاسیون به حدود 85 درصد رسید.

آقای کامبیز عباسی اضافه کرد: در سال های 92 تاکنون دستگاه های نشاکار و کمباین برنج جزء ماشین هایی بوده که تولید داخل نداشته است.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت، مقرر شد این دو کالا در سال های 97 و 98 به علت نبود تولید داخل، همچنان بتوانند ارز دولتی بگیرند و وارد شوند.

آقای عباسی ادامه داد: شرکت کمباین سازی ”ایران“ هم یکی از بزرگترین وارد کننده های کمباین بود و ارز 4 هزار و 200 تومانی می گرفت و در سال 1397 حدود 300 دستگاه و در سال 1398 حدود 100 دستگاه وارد کرد و در نیمه دوم سال 1398، این شرکت, مدعی تولید شد و ما از کارخانه بازدید و حمایت کردیم اما حدود 70 درصد این کالا همچنان وارداتی بود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه نیاز داخلی کشور به کمباین, سالی 2 هزار و 500 دستگاه است, گفت: در سال جهش تولید هستیم و شالیکاران کشورمان شامل یک میلیون و 200 هزار بهره بردار هستند و باید محصول مزارع خود را با ماشین کمباین برداشت کنند.

آقای عباسی افزود: شرکت کمباین سازی ”ایران“ 12 تا 13 دستگاه کمباین برنج تولید کرد در حالی که کشورمان به سالانه 2 هزار و 500 دستگاه کمباین نیاز دارد.

 

خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: