صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 11
کد خبر: ۵۰۰۷۹
ترجمه گزارش روزنامه العربی جدید

ابوظبی چگونه در حال کمک به دمشق است؟

اغتشاشات داخلی سوریه ابتدا توسط ابوظبی به عنوان فرصتی برای جدا کردن سوریه از متحد قدرتمند خود یعنی ایران دیده شد. با شروع تظاهرات در سوریه، ابوظبی از معترضان حمایت و پشتیبانی کرد و هنگامی که انقلاب مسالمت آمیز وارد جنگ مسلحانه شد ، به شورشیان کمک های مالی و نظامی ارائه کرده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در 27 مارس 2020م « محمد بن زاید» با انتشار توئیتی از تماس تلفنی با بشار اسد خبر داد و این نخستین اقدام این کشور از زمان قطع روابط دیپلماتیک با سوریه در سال 2012م می باشد. دو هفته بعد « میدل ایست ای» در گزارشی شرایط توافق بین رهبر امارات و همتای سوری را فاش کرد. بر اساس این گزارش، در ازای از سرگیری جنگ در ادلب و نقض آتش بس توسط بشار اسد، ولیعهد ابوظبی از حمایت و پشتیبانی 3 میلیارد دلاری به سوریه تاکید کرده بود.

 

ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از عادی سازی روابط امارات با سوریه؛ به متحدانش در خلیج فارس و همچنین مصر تکیه کرده است. ایالات متحده آمریکا در اقدامی برای ممانعت از عادی سازی مناسبات ابوظبی با رژیم سوریه تحریم هایی را علیه افراد و نهادهایی که با دمشق تجارت می کنند تحمیل کرده است. این لایحه در تاریخ 1 ژوئن به قانون تبدیل شد. در 3 دسامبر 2019، در حالی که قانون سزار مورد بحث قرار گرفت ، «عبدالحکیم ابراهیم النعیمی» کاردار سفارت امارات در سوریه در جشن روز ملی امارات که در سفارت این کشور در دمشق برگزار می شد اظهار داشت: « روابط سوریه و امارات مستحکم، ویژه و مبتنی بر اصولی روشن و ثابت بوده که اساس آن حفظ وحدت عربی از طریق سیاستی میانه‌رو است. کاردار امارات ابراز امیداوری کرد امنیت و ثبات و آرامش تحت حاکمیت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در سراسر این کشور حکمفرما شود.» امارات متحده عربی از اعلام سفیر در سوریه خودداری کرده و این اقدام را از طریق کاردار سفارت انجام داد تا احتمالا از تحریک و ناراحتی آمریکا ممانعت به عمل آورد. 

 

کمک نظامی و غیرنظامی

در پایان سال 2018م از زمان بازگشایی سفارت این کشور در دمشق، ابوظبی در مناطقی که توسط رژیم سوریه کنترل می شود ، غذا و کمک پزشکی به بیمارستان ارائه کرده است. در پاییز 2017م یک هئیت اماراتی با سفر به سوریه، سعی کردند وضعیت میدانی و بازسازی و نیازهای توسعه در کشور سوریه را مورد ارزیابی قرار دهند. منابع ما همچنین حاکی از آن است که امارات متحده عربی از قبل بازسازی ساختمان های عمومی ، نیازهای نیروگاه ها و شبکه آب پایتخت سوریه را تأمین کرده است.

 

« محمد بن زاید» خلبان جنگنده و دانش آموخته کالج آموزش نظامی « Sandhurst» انگلیس ، اکنون در کنار توسعه صنایع تسلیحات بومی، این کشور را به بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان تبدیل کرده است. امارات متحده عربی میزبان 170 شرکت تولید تسلیحات سبک، موشک های هدایت شونده، هواپیمای بدون سرنشین، وسایل نقلیه زمینی زرهی و کشتی های جنگی می باشد. یک دیپلمات انگلیسی ارتش امارات متحده عربی را « با وجود اندازه کوچک و متمایز از نیروهای عربستان سعودی ( از بعد کارایی) در جنگ یمن بسیار منظم و استراتژیک» در نظر گرفت. بر اساس منابع، هشت افسر ارتش امارات برای تبادل تخصص با شخصیت های عالی رتبه ارتش سوریه دیدار کردند و همچنین 5 خلبان سوری برای بهبود مهارت های خود به آکادمی نظامی کالج هوایی خلیفه بن زاید در العین امارات اعزام شدند.

 

آموزش سرویس های مخفی

ابوظبی همچنین در حال آموزش فنی ، علمی و لجستیکی مدیران سرویس های اطلاعاتی ارتش سوریه اقدام کرده است. دوره های آموزشی ، از 15 ژانویه 2020 توسط ارگان های مختلف امارات انجام شده است و بسته به محتوای آن بین 2 تا 12 ماه طول کشید. 31 افسر غیر مأمور و هشت مهندس عمران کامپیوتر به طور عمده در سیستم های اطلاعات و ارتباطات ، شبکه و امنیت اطلاعات در حال آموزش هستند. این پروژه تحت نظارت چهار افسر سرویس اطلاعاتی سوریه از جمله سرهنگ « ذولفقار واسوف» رئیس آموزش سرویس اطلاعات و سرهنگ «جهاد برکات» پسر دایی بشار اسد انجام شده است.

 

اغتشاشات داخلی سوریه ابتدا توسط ابوظبی به عنوان فرصتی برای جدا کردن سوریه از متحد قدرتمند خود یعنی ایران دیده شد. با شروع تظاهرات در سوریه، ابوظبی از معترضان حمایت و پشتیبانی کرد و هنگامی که انقلاب مسالمت آمیز وارد جنگ مسلحانه شد ، به شورشیان کمک های مالی و نظامی ارائه کرده است. طبق اعلام سازمان دیده بان غیردولتی « Spin Watch» بین سالهای 2012-2014، شرکت روابط عمومی بریتانیایی « Quiller Consultants» قراردادی را برای ترویج و ارتقا جنبش ارتش آزاد سوریه در انگلستان منعقد کرد. هزینه مشاوره توسط سفارت امارات متحده عربی در لندن پرداخت شده است. این پروژه تحت رهبری و نظارت لانا نسیبه دیپلمات عالی رتبه امارات و انور قرقاش وزیر امور خارجه امارات قرار داشته است.

 

با این حال ، در همان دوره ، امارات متحده عربی با نقض تحریم ایالات متحده و اتحادیه اروپا ، به ارتش سوریه سوخت ارائه می داد. سوریه از تابستان سال 2011 به دلیل سرکوب اعتراضات صلح آمیز تحت تحریم آمریکا قرار گرفته است. در سال 2014 وزارت خزانه داری آمریكا شركت نفتی « Pangates International» امارات به دلیل تامین سوخت هواپیمای نظامی سوریه در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفت. این تحریم ها همچنین شامل بلوکه کردن دارایی های مالی افراد نزدیک به رژیم سوریه است. برخی از مقامات و افراد نزدیک به رژیم سوریه، ثروت های خود را به دوبی امارات انتقال داده اند.

 

اگرچه روابط دیپلماتیک بین سوریه و امارات به طور رسمی قطع شده بود ، اما شیخ محمد بن راشد آل مکتوم امیر دوبی با حضور نزدیکان سوری در کشورش هیچ مخالفتی نشان نداد. رامی مخلوف ، ثروتمندترین مرد سوریه ، پسر دایی بشار اسد قبل از قیام در امارات اقامت داشته است. پسران مخلوف در این کشور به زندگی تجملی خود ادامه می دهند.

 

یک بازی پیچیده با مخالفین

این مسئله دارای دو دستورکار قاهره و روسیه می باشد. در دستورکار قاهره واکنش نظامی به مناقشه را رد می کند و از راه حل سیاسی بدون استعفای بشار اسد به عنوان پیش نیاز مذاکرات حمایت می کند و در دستورکار روسیه، مخالفان میانه رو دمشق در ائتلاف سیاسی مذاکرات صلح قرار می گیرند. « احمد جربا» یکی دیگر از چهره های مهم مخالف سوریه با ابوظبی پیوند نزدیکی دارد و در قاهره زندگی می کند. وی نماینده منافع قبیله ای در ائتلاف ملی سوریه و عضو کنفدرانسیون قبیله ای مرزی شمر می باشد که کل شبه جزیره عرب را در بر می گیرد. وی پس از فرار از سوریه در سال 2012م در عربستان سعودی اقامت گزید و در آنجا روابط نزدیک با سرویس های اطلاعاتی سعودی و امارات برقرار کرد. در سال 2016م محمد دحلان با حمایت مصر و محمد بن زاید « جنبش فردا سوریه» تاسیس شد. هدف این سازمان ترویج سوریه تکثرگرا، غیرمتمرکز و سکولار است. نیروی نخبه جناح نظامی آن به عنوان بخشی از ائتلاف علیه گروه تروریستی داعش مشارکت داشت.

 

درک مانورهای دیپلماتیک موجود در منطقه بدون در نظر گرفتن نقش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امکان پذیر نیست. به نظر می رسد رئیس كرملین بیش از هر زمان دیگری به استاد مذاکرات دیپلماتیک تبدیل شده است. « الکساندر افیموو» که در طی سالهای 2013-2018 سفیر مسکو در ابوظبی بود اما در حال حاضر سفیر روسیه در دمشق می باشد و وی میانجی گر محمد بن زاید و همتای سوریه برای بازگشایی سفارت امارات در سوریه می باشد.

 

نسخه استراتژیک برای منطقه

در حاشیه گفتگوی منامه از دسامبر 2017 ، انور قرقاش گفت: « هدف امارات در منطقه بازگشت به ثبات است نه وضع موجود. اینها دو چیز متفاوت است.» جلال هاراخی ، محقق ژئوپلیتیک در دانشگاه لاهه ، اظهارات گرگاش را تأیید می کند و معتقد است: « رهبران عرب به دلیل ضعف در طی بهار عربی در تونس، یمن و مصر سرنگون شده اند. برای سازگاری با مفهوم ثبات، نسلی که جانشین این رهبران شدند باید قدرت خود را از طریق اقتدارگرایی و اجبار مانند عبدالفتاح السیسی نشان دهند». در حالی که سازمان های حقوق بشری میزان سرکوب مردم مصر توسط السیسی را محکوم می کند اما سیاست های وی مورد رضایت رهبر امارات می باشد و بارها در نشست های مختلف، السیسی مورد تقدیر مقامات اماراتی قرار گرفته است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: