صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۴۴
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 14
کد خبر: ۵۰۵۹۷

علائم کم کاری تیروئید در زنان

علائم کم کاری تیروئید در زنان در مراحل نخست بیماری به ندرت خود را نشان می‌دهد اما به مرور ممکن است منجر به چاقی، بیماری قلبی و حتی ناباروری شود.

به گزارش راهبرد معاصر علائم کم کاری تیروئید در زنان متفاوت است  و تشخیص کم کاری تیروئید نیازمند آزمایش های دقیق است. کم کاری تیروئید بیماری است که در آن غده تیروئید بدن انسان قادر به تولید هورمون های مهم به میزان لازم نیست. البته تیروئید وظایف دیگری نیز در بدن دارد، دمای بدن را تنظیم کرده، بر قدرت مغز تاثیر گذاشته و تپش قلب را تنظیم کند. از جمله علائم این بیماری در زنان خستگی، افزایش وزن, عدم تحمل سرما، اختلال حافظه و افسردگی است اما عوارض جدی این بیماری در بدن افزایش کسترول و مشکلات قلبی است. 

اگر کم کاری تیروئید درمان نشود علائم آن به تدریج تشدید شده و همین باعث تحریک بیشتر غده تیرئنید برای تولید هورمون بیشتر می شود و ممکن است باعث گواتر شود. در شرایط بدتر ممکن است حافظه شما تحت تاثیر قرار گرفته و حتی احساس افسردگی کنید.

کم کاری تیروئید پیشرفته اگرچه نادر است اما می تواند جان افراد را به خطر بیاندازد. علائم و نشانه‌های کم کاری تیروئید پیشرفته می‌تواند فشار خون پایین، کاهش تنفس، کاهش دمای بدن، عدم پاسخگویی و حتی کما باشد.

خستگی ممکن است تیروئید ضعیف را نشان دهد:

خستگی بیش از حد یکی دیگر از نشانه‌های کم کاری تیروئید است. بدون توجه به میزان خواب همیشه ممکن است احساس خستگی کنید.

 

عدم تحمل سرما نشانه کم کاری تیروئید است:

 

متابولیسم آهسته ناشی از کم کاری تیروئید ممکن است حرارت بدن شما را کاهش دهد. این مسئله باعث می‌شود تحمل شما به سرما کاهش یابد.

افسردگی و کم کاری تیروئید مرتبط هستند:

فقدان هورمون‌های کافی تیروئید می‌تواند موجب افسردگی غیرطبیعی شود. به غیر از احساس افسردگی، فراموشی نیز در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید رایج است.

تیروئید کم‌کار چه خطراتی دارد؟

در بدن ما غدّه‌ای به نام تیروئید وجود دارد که با تولید هورمون‌های تی3 و تی4، متابولیسم بدن را کنترل می‌کند؛ وقتی عملکرد این قسمت با مشکل مواجه شود، عوارضی پدید می‌آیند که در صورت درمان نشدن، ممکن است سلامتی را به خطر بیندازند. برای اینکه بدانید تیروئید کم‌کار چه خطراتی دارد؟ در این مقاله با ما همراه شوید.

اختلال در سیستم عصبی

هورمون‌های این غدّه تقریبا بر بیشتر اندا‌های داخلی تاثیر می‌گذارند و فعالیت آنها را تنظیم می‌کنند که یکی از آنها سیستم عصبی است. اگر تیروئید کم‌کار را درمان نکنید، فرآیند انتقال پیام‌های عصبی در مغز، نخاع و اندام‌های دیگر را با مشکل مواجه می‌کند که به این بیماری نوروپاتی محیطی گفته می‌شود. این عارضه باعث مخابرة پیام‌های اشتباه عصبی به اندام‌ها می‌شود و علائم آن درد، سوزن‌سوزن شدن و گزگز در اعضای مختلف است.

عوارض دستگاه تنفّسی

اگر کم‌کاری تیروئید درمان نشود، کمبود شدید هورمون‌های آن عضلات تنفسی انسان را ضعیف می‌کنند و در نتیجه ریه‌ها نمی‌توانند به خوبی عملیات دم و بازدم را انجام دهند. بیماران در این عارضه معمولا با تنگی نفس دست و پنجه نرم می‌کنند و یا هنگام ورزش نفسشان بالا نمی‌آید. می‌دانید که حیات انسان وابسته به سیستم تنفسی است و اگر این مشکلات حاد شوند، زندگی فرد به خطر می‌افتد.

عوارض جانبی کم کاری تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید درمان نشده می‌تواند به مشکلات زیر منجر شود:

۱- گواتر

 

تحرک منظم تیروئید برای آزاد سازی هورمون‌های بیشتر باعث بزرگ شدن غده می‌شود - بیماری که به گواتر معروف می‌باشد. تیروئیدیت هشیموتو یکی از شایعترین علل گواتر است. اگر چه به طور کلی این مشکل ناراحت کننده نیست، اما بزرگی گواتر می‌تواند ظاهر شما را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است با قورت دادن یا تنفس تداخل ایجاد کند.

۲- مشکلات قلبی

 

کم کاری تیروئید همچنین ممکن است با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی ارتباط داشته باشد. حتی کم کاری تیروئید می‌تواند موجب افزایش کلسترول و کاهش توان پمپاژ قلب شود. کم کاری تیروئید همچنین می‌تواند به نارسایی قلبی منجر شود.

 

۳- مسائل مربوط به سلامت روان

 

افسردگی ممکن است در اوایل کم کاری تیروئید رخ دهد و در طول زمان ممکن است شدیدتر شود. کم کاری تیروئید همچنین می‌تواند باعث کاهش عملکرد ذهنی شود.

 

۴- نوروپاتی محیطی

 

کم کاری تیروئید کنترل نشده طولانی مدت می‌تواند به اعصاب محیطی شما آسیب برساند - اعصاب که اطلاعات را از مغز و نخاع شما به بقیه بدن شما منتقل می‌کند، به عنوان مثال، دست‌ها و پاها. نشانه‌ها و علائم نوروپاتی محیطی ممکن است شامل درد، بی حسی و احساس سوزش در ناحیه آسیب عصبی باشد. این علائم ممکن است باعث ضعف عضلانی یا از دست دادن کنترل عضلات شود.

۵- میگزدم

 

این بیماری نادر و تهدید کننده زندگی نتیجه کم کاری تیروئید ناشناخته درازمدت است. علائم و نشانه‌های آن شامل عدم تحمل شدید سرما و خواب آلودگی و بی حسی است. اگر علائم یا نشانه‌های میگزدم را داشته باشید، به درمان فوری اورژانسی نیاز دارید.

 

۶- ناباروری

 

سطح پایین هورمون تیروئید می‌تواند به تخمک گذاری (زمان تخمک گذاری | تخمک گذاری چند روز است؟) منجر شود، که باعث کاهش باروری می‌شود. علاوه بر این، برخی از علل کم کاری تیروئید - مانند اختلال خودایمنی - می‌توانند باروری را تحت تاثیر قرار دهند.

 

۷- نقائص تولد

 

نوزادانی که مادارانشان مشکل بیماری تیروئید درمان نشده دارند ممکن است بیشتر تحت تاثیر خطر نقص مادرزادی قرار گیرند. این کودکان بیشتر مستعد به ابتلا به مشکلات جدی و فکری هستند. نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید درمان نشده در هنگام تولد در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی و فیزیکی جدی هستند. اما اگر این مشکلات در چند ماه اول زندگی تشخیص داده شود، شانس رشد طبیعی بسیار زیاد می‌شود.

اگر علائم کم کاری تیروئید دارید، باید نگران باشید؟

 

شایعترین علایم کم کاری تیروئید عبارتند از خستگی، عدم تحمل سرما، یبوست، سوخت و ساز آهسته بدن و پوست خشک، در حالی که علائم شگفت انگیز ممکن است باعث کاهش ضربان قلب، درد مفصل و عضلات و پوست خشک یا پف صورت شود. احتمال دیگر این است که علائم متعددی با علل مختلف داشته باشد. به عنوان مثال، خستگی می‌تواند به یک وضعیت سلامت روان مرتبط باشد، در حالی که ضربان قلب کمتر ممکن است وابسته به کم کاری تیروئید باشد.

 

ارتباط افزایش وزن و کم کاری تیروئید

 

افزایش وزن یکی از نشانه‌های اولیه کم کاری تیروئید است. افزایش وزن، شاید یکی از اولین علائم قابل توجه کم کاری تیروئید باشد. این مسئله به متابولیسم کندتر از حد طبیعی مربوط است. متابولیسم شما مسئول تبدیل کالری به انرژی است - هنگامی که این روند کند می‌شود، بدن شما از کالری اضافی استفاده نمی‌کند و آن‌ها را به عنوان چربی ذخیره می‌کند. افزایش وزن ناشی از کم کاری تیروئید ناگهانی نیست. شما به تدریج متوجه میشوید که افزایش وزن داشته اید. ممکن است متوجه شوید کاهش وزن دشوارتر شده است یا با رژیم غذایی و ورزش باز هم افزایش وزن دارید. همچنین ممکن است در اثر یبوست‌های مربوط به کم کاری تیروئید دچار نفخ شوید.

ارتباط تغییرات باروری و کم کاری تیروئید

 

زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری تیروئید قرار دارند. زنان بعد از حاملگی و یا بعد از یائسگی بیشتر در معرض بیماری تیروئید قرار دارند. اگر عملکرد تیروئید دچار مشکل شود، خانم‌ها ممکن است تغییراتی در چرخه قاعدگی خود تجربه کنند. نه تنها ممکن است بی نظمی در چرخه قاعدگی را تجربه کنید بلکه کم کاری تیروئید ممکن است منجر به پریودی‌های بسیار سنگین‌تر از حد طبیعی شود.

خانم‌هایی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند ممکن است دچار مشکلات حاملگی شوند. بنابراین، خانم‌هایی که سعی در باردار شدن دارند یا در آینده نزدیک سعی در باردار شدن دارند، باید سطح تیروئید خود را بررسی کنند.

زنان یائسه ممکن است نشانه‌های بدتر شدن را تجربه کنند. یائسگی زودهنگام عارضه جانبی کم کاری تیروئید است - این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یائسگی قبل از ۴۰ سالگی شروع می‌شود.

كم‌كاري تيروئيد چگونه درمان مي‌شود؟

با توجه به اين كه در اين بيماري غده تيروئيد قادر به توليد هورمون به اندازه لازم نمي‌باشد, درمان استاندارد, قرص‌هاي حاوي هورمون تيروئيد هستند. اين قرص‌ها هورمون مورد نياز بدن را تامين مي‌كنند. در اكثر موارد از لووتيروكسين استفاده مي‌شود.

بيمار ممكن است ظرف 1-2 هفته پس از شروع درمان پاسخ اندكي را حس كند, اما پاسخ كامل به درمان با هورمون تيروئيد اغلب تاخير دارد و ممكن است چندين هفته طول بكشد.

معمولاً 2-3 ماه پس از شروع درمان آزمايش خون براي اندازه‌گيري هورمون‌ها تكرار مي‌شود تا مقدار لووتيروكسين براساس آن تعديل شود. اين روند ممكن است چندين بار تا رسيدن به سطح طبيعي هورمون در خون تكرار شود. پس از اين كه مقدار مناسب دارو براي هر فرد مشخص شد پزشك شما ممكن است آزمايش‌هاي هورموني را سالي يك بار درخواست نمايد.

لووتيروكسين روزانه يك بار مصرف مي‌شود كه ترجيحاً به هنگام صبح است. خيلي مهم است كه بيمار مقدار صحيح دارو را دريافت كند. گاهي بيماران جهت تسريع در بهبودي و يا سعي در كاهش وزن مقدار بيش از حد نياز از اين قرص‌ها مصرف مي‌كنند, اين كار مي‌تواند منجر به بروز علايم پركاري تيروئيد شود كه در آن بيش از نياز بدن هورمون در خون وجود دارد و در طولاني مدت ممكن است مشكلاتي از قبيل پوكي استخوان يا بيماري قلبي ايجاد شود.

 

بيمار مبتلا به كم‌كاري تيروئيد تا چه مدت بايستي دارو مصرف كند؟

اكثر بيماران مبتلا به كم‌كاري تيروئيد لازم است مصرف دارو را براي باقي عمر ادامه دهند, اما مقدار دارو در سال‌هاي بعدي ممكن است نياز به تعديل داشته باشد.

 

در چه وضعيت‌هايي ممكن است نياز به دارو افزايش يابد؟

اگـــــر وزن بيمار بيشتر شود, در صورتي كه خانم مبتلا به كم‌كاري تيروئيد باردار شـــــود, بعضي بيماري‌هاي گوارشي كه منجر به اختلال جذب لووتيروكسين مي‌شوند, رژيم غذايي پرفيبر و كلستيرامين (داروي پايين آورنده كلسترول خون), آنتي اسيدهاي حاوي كلسيم يا آلومينيوم يا قرص‌هاي آهن مي‌توانند در جذب لووتيروكسين مشكل ايجاد نمايند. لذا مقدار مصرف لووتيروكسين بايستي در موارد فوق افزايش يابد. و يا در مورد داروها لووتيروكسين در زمان‌هاي ديگري از شبانه‌روز مصرف شود. همچنين داروهاي ضدتشنج و ريفامپين با تسريع دفع لووتيروكسين ممكن است نياز به آن را افزايش دهند.

در چه وضعيت‌هايي ممكن است نياز به دارو كاهش يابد؟

 

با بالا رفتن سن, پس از نوزادي, و در صورتي كه وزن بيمار كم شود نياز به دارو ممكن است كاهش يابد.

 

به خاطر داشته باشيد:

- فقط همان مقدار از دارو كه توسط پزشك تجويز شده است را مصرف نماييد و هرگز خودسرانه مصرف دارو را كم يا زياد نكنيد.

- در صورتي كه علامي دال بر كم‌كاري يا پركاري تيروئيد احساس مي‌كنيد با پزشك خود تماس بگيريد.

- جهت حصول اطمينان از اين كه كم‌كاري تيروئيد شما به خوبي تحت كنترل باقي مانده است در فواصل تعيين شده به پزشك خود مراجعه كنيد.

-خوشحال باشيد كه بيماري شما مهم ولي به راحتي قابل درمان است. با مصرف مرتب دارو و مراجعه به هنگام با يك فرد سالم تفاوتي نخواهيد داشت.

نظر شما