صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۰۰
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۲۵ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 15
کد خبر: ۵۰۶۹۰
وحید محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

تمهیدات حمایتی دولت در حین شیوع کرونا مطلوب نیست

دولت در شرایط فعلی برای عبور دادن خانوارهاي ضعیف جامعه از بحران کنونی تا زمان در دسترس قرار گرفتن همگانی واکسن باید چاره ای معقول و منطقی بیاندیشد، در این زمینه حتماً بسته ی معیشتی که بسته ی سلامت هم در آن لحاظ شده باید به خانواده های آسیب پذیر جامعه داده شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مسأله فقر موضوعی نیست که امکان عبور یا بی اعتنایی به آن وجود داشته باشد چرا که فقر جامعه را از زوایای مختلف تحت تبعات گوناگون منفی قرار می دهد که آثار آن در کوتاه و بلند مدت به صورت ناخوشایندی دامن همه ی جامعه را می گیرد، لذا حل مساله فقر و زدودن فقر از چهره جامعه هر چند سخت است، اما یک ضرورت به شمار می رود. متاسفانه مساله فقر در ایران روند رو به رشدی گرفته است این موضوع که پیش از حادث شدن بیماری کرونا هم سایه سنگينی بر زندگی و معیشت مردم انداخته بود بعد از شیوع ویروس کرونا بسیاری از نیازهای جامعه که در زمره نیازهای اصلی و ضروری جامعه چون اقلام خوراکی و مصرفی مردم به شمار می‌رود را به دلیل افزایش بیکاری و کاهش درآمدها برای پر کردن سبد نیازمندی های خانواده به شدت تحت تاثیر قرار داده است، لذا منجر به ایجاد تغییر در الگوی مصرف جامعه نیز شده، قطعا در تورم و گرانی های افسار گسیخته تنها کسانی بازنده وضعیتی هستند که با کرونا شدت بیشتری به خود گرفته که جزء گروه های پائین درآمدی یا دهک های ضعیف و کم برخوردار و آسیب پذیر جامعه به شمار می روند. براساس مطالعات انجام شده پیش از همه گیری بیماری کرونا، گروه های پایین درآمدی و دهک های ضعیف جامعه از سوء تغذیه ومشکلات معیشتی بسیاری رنج می بردند، لذا شیوع کرونا و تحمیل فشار چند برابری دوران قرنطینه و تعطیلی واحدهای تولیدی و افزایش بیکاری منجر به افزایش مشکلات این گروه یا به عبارتی ایجاد تغییرات منفی تری از قبل در زندگی روزمره و معیشت آنها شده است، لذا از اسفند ماه سال گذشته تا کنون دامنه مشکلات این بخش از مردم جامعه افزایش یافته است.

 

بی شک مدیریت ارتباط با مشتری و نحوه ی عرضه ی کالا و خدمات در دوران کرونا تفاوت های خاصی نسبت به دوران گذشته دارد. ارائه سرویس های آنلاین بهتر، به روز تر و دقیق تر در اسرع وقت، و ارتباط بیشتر با مشتریان و رساندن کالا به وسیله پست به دست مشتریان از جمله مواردی است که جزء ملاحضات پزشکی در این ایام به شمار می رود، لذا دولت در زمینه حمایت از نیازمندان جامعه می تواند با استفاده از کالا برگ های الکترونیک و رساندن مواد غذایی مورد نیاز و ضروری خانواده های نیازمند، با رعایت حفظ سلامتی آنها کمک شایان توجهی به این قشر شریف از جامعه نموده باشد. نه تنها دولت در این شرایط باید از نیازمندان جامعه حمایت های خاصی به عمل آورد بلکه لازم است همه ی گروه های برخوردار جامعه و همه تولید کنندگانی که امکان حمایت از ضعفای جامعه را در اشکال مختلف دارند از مشتریان آسیب پذیر خود که گرفتار مسائل درآمدی هستند با رعایت حال آنها، یاری رسان همنوعان و همشهریان یا هموطنان خود باشند، گرچه به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم هزینه های زیادی به کسب و کارها وارد شده و آنها نیز در این شرایط با سختی های خاص خود دست و پنجه نرم می‌کنند اما کمک و مساعدت به فقرا بخشی از زندگی سالم اجتماعی و همزیستی جامعه با کرامت و با عزت نفس به شمار می رود.


قطعا افزایش همدلی، همراهی، و همکاری بین کسب و کارها با مشتریان ضعیف درآمدی منجر به عبور سالم جامعه از بحران موقتی کرونا تا ارائه راهکارهای درمانی موثر خواهد بود.  در این شرایط انتظار می رود دولت گروه های آسیب پذیر جامعه را تحت حمایت های همه جانبه خود قرار دهد و از این گروه نسبت به سایر دهک های جامعه حمایت بیشتری به عمل آورد. با قاطعیت می توان گفت تمهيدات حمایتی دولت از زمان شیوع بیماری کرونا تا کنون از اقشار ضعیف جامعه به هیچ وجه مطلوب و کافی نبوده، لذا می توان گفت دولت در این خصوص کار برجسته ای انجام نداده است، چرا که سایر کشورهای دنیا حمایت های همه جانبه ای از اقشار مختلف جامعه بخصوص قشرهای ضعیف به عمل آورده اند. از سوی دیگر انتظار می رود در شرایط کنونی که مردم با بیماری خطرناک و ناشناخته ای دست و پنجه نرم می‌کنند خود نیز با افزایش دانش تغذیه ای توان خانواده را در برابر بیماری و تبعات احتمالی آن ارتقا دهند و بتوانند ترکیب بهینه ای از مصرف مواد غذایی را ضمن صرفه جویی و مصرف درست داشته باشند که با درآمدهای کم و با سقف کم تری از مخارج با افزایش دانش تغذیه ای بتواند کیفیت متفاوتی در راستای افزایش سلامتی در سبد تغذیه ای خود قرار دهند.

 

به هر صورت دولت در شرایط فعلی برای عبور دادن خانوارهاي ضعیف جامعه از بحران کنونی تا زمان در دسترس قرار گرفتن همگانی واکسن باید چاره ای معقول و منطقی بیاندیشد، در این زمینه حتماً بسته ی معیشتی که بسته ی سلامت هم در آن لحاظ شده باید به خانواده های آسیب پذیر جامعه داده شود. ارایه ماسک رایگان به گروه های پایین درآمدی برای عبور از این مسیر سخت الزامی است،لذا دولت باید به قرار دادن اقلام بهداشتی در سبد معیشتی توجه کند چرا که ما در حال حاضر در شرایط اضطراری به سر می بریم و تمام کشورها و حکمرانان باید در این زمینه به مردم خود کمک کنند، قطعا هر حاکمیتی که در این زمینه خوش بدرخشد تبعات کمتر و چالش های به مراتب کمرنگ تری خواهد داشت و قطعا از این مسیر سخت به سلامت عبور می کند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: