صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 22
کد خبر: ۵۱۶۳۳

ماجرای فرار داماد نعمت زاده متهم پتروشیمی/ علی اشرف ریاحی کیست؟

علی اشرف ریاحی داماد نعمت زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت که از متهمان کلان پتروشیمی است روز گذشته از کشور گریخت.

به گزارش راهبرد معاصر؛  فرار علی اشرف ریاحی داماد نعمت زاده وزیر سابق صمت که از متهمان اصلی پرونده پتروشیمی روز گذشته در فضای مجازی جنجال به راه انداخت. علی اشرف ریاحی دومین عضو از خانواده نعمت زاده است که قوه قضائیه در فسادهای مالی و پولشویی مشغول رسیدگی به پرونده وی است.

 

علی اشرف ریاحی داماد نعمت زاده همسر زینب نعمت زاده است که به دلیل اینکه متهم 6.6 میلیارد یورویی پرونده پتروشیمی است ممنوع الخروج بوده و نمی توانسته از کشور خارج شود، بنابراین داماد فراری نعمت زاده متواری شده است و اطلاعاتی از مکان وی در دست نیست.

 

بنا بر اعلام دادستانی، علی اشرف ریاحی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع. متهمان این پرونده به عنوان مدیران شرکت و خریداران آن‌ها که از خریداران خارجی بودند پول‌های کلان دریافت می‌کردند و تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها، ‌ شرکت‌هایی را در خارج تأسیس می‌کردند و اگر چه متهمان با بهانه قرار دادن تحریم‌ها به دفاع از خود پرداختند، اما حق نداشتند مابه‌التفاوت منشأ ارز داخلی را به نفع خود تصاحب کنند.

 

 

متهمان پرونده فساد پتروشیمی، عواید حاصل از مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را بعلاوه پورسانت‌هایی به جیب زده‌اند.

 

 گفته می‌شود علی اشرف ریاحی داماد محمدرضا نعمت‌زاده و یکی از متهمان پرونده فساد مالی شرکت بازرگانی، همسرش زینب نعمت زاده را به همراه فرزندش روانه یک کشور خارجی کرده است و خودش نیز با توجه به ممنوع‌الخروج بودن، در داخل کشور متواری شده و از دید ضابطان قضایی مخفی شده است.

 

وی که از متهمان فساد پرونده بازرگانی پتروشیمی با ۶.۶ میلیارد یورو گردش مالی است، همدست و شریک مرجان شیخ‌الاسلام آل آقا یکی دیگر از متهمان فراری این پرونده است.

 

 

 

 

بر اساس این گزارش، پرونده فساد شرکت بازرگانی پتروشیمی با ۱۴ متهم هم اکنون در شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام در حال رسیدگی است. در عین حال علی اشرف ریاحی پس از بازداشت با تودیع وثیقه آزاد شد و اکنون متواری شده است.

 

متهمان پرونده فساد پتروشیمی، عواید حاصل از مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را به علاوه پورسانت‌هایی به جیب زده اند.

 

اتهامات داماد نعمت زاده

 

علی اشرف ریاحی، داماد وزیر صنعت دولت یازدهم و یکی از متهمان فساد ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی، متواری شده است.

 

علی اشرف ریاحی متهم به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع است.

 

 

متهمان پرونده فساد پتروشیمی، عواید حاصل از مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را به علاوه پورسانت‌هایی به جیب زده اند.

 

بنا بر اعلام دادستانی، علی اشرف ریاحی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع. متهمان این پرونده به عنوان مدیران شرکت و خریداران آن‌ها که از خریداران خارجی بودند پول‌های کلان دریافت می‌کردند و تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها، ‌شرکت‌هایی را در خارج تأسیس می‌کردند و اگر چه متهمان با بهانه قرار دادن تحریم‌ها به دفاع از خود پرداختند، اما حق نداشتند مابه‌التفاوت منشأ ارز داخلی را به نفع خود تصاحب کنند.

 

رضا حمزه لو اولین مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی بعد از خصوصی سازی این شرکت در سال ۸۸ است که با همدستی خانم مرجان شیخ الاسلام در تشکیل شرکت های دنیز و پلیکان ضوابط قانونی را رعایت نکرده است.

 

تایید متواری شدن علی اشرف ریاحی

 

رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی از متواری شدن علی اشرف ریاحی از متهمان پرونده تخلفات در شرکت بازرگانی پتروشیمی خبر داد.

 

نماینده دادستان از مرجان شیخ الاسلام به عنوان شریک اصلی متهم ردیف اول یعنی حمزه لو یاد کرد که هم اکنون متواری و خارج از کشور است و هفت میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ یور و هشت میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار تحصیل مال غیر مشروع کرده است.

 

قاضی مسعودی مقام گفت: متهم علی اشرف ریاحی در جریان رسیدگی به پرونده تخلفات در شرکت بازرگانی پتروشیمی محاکمه شد.

 

وی گفت: این متهم از مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی در دوره مدیرعاملی متهم رضا حمزه لو بوده که در نهمین جلسه دادگاه شرکت بازرگانی پتروشیمی، که ۱۰ اردیبهشت سال گذشته برگزار شد، دفاعیات خود را ارائه کرد.

 

این مقام قضایی ادامه داد: این متهم ممنوع الخروج بوده، برای برگزاری دهمین جلسه دادگاه به متهم ریاحی ابلاغ داده بودیم که مطلع شدیم متواری است.

 

علی اشرف ریاحی کیست؟

 

علی اشرف ریاحی کیست؟

علی اشرف ریاحی متولد ۱۳۵۷ در تهران، فرزند عبدالامیر، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، یکی از متهمان اخلال کلان در نظام اقتصادی و معاونت در تحصیل مال نامشروع است که نامش در کنار رضا حمزه لو، محسن احمدیان، ‌عباس صمیمی و مرجان شیح الاسلامی آل آقا در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی مربوط به تخلفات کلان در پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی در اسفند ۹۷ مطرح شد.

 

علی اشرف ریاحی مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی دفتر دبی یکی از متهمان اصلی پرونده ارز‌های دولتی پتروشیمی داماد محمدرضا نعمت‌زاده و همسر زینب نعمت‌زاده دختر وزیر سابق است.

 

اشرف ریاحی از همکاران اصلی مرجان شیخ‌الاسلام و محسن احمدیان بوده که نقش قابل توجهی در سوءاستفاده از پول‌های پتروشیمی داشته است.

 

او از تیر ماه سال ۱۳۹۵، داماد مهندس محمد رضا نعمت زاده است و همسر زینب خانم. خاندان نعمت زاده از زمانی که پای دکتر شبنم نعمت زاده (مالک شرکت دارویی رسا)، دختر بزرگ آقای وزیر سابق صمت به دادگاه تخلفات دارویی در سال ۹۸ باز شد، در کانون توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفتند.

 

نام همسر آقای علی اشرف ریاحی در کیفر خواست صادره علیه شبنم نعمت زاده مطرح شده است که خواهرش از امضاء او سوء استفاده و اقدامات کلاهبردارانه را هدایت می کرد.

 

علی اشرف ریاحی در شرکت هایی چون: آی اس تهران، مدیریت کنترل پروژه ساخت پردیس، مهندسی نفت کوپال اروند، توسعه صادرات مهر نیک، کیمیا صنایع دالاهو، پیشگامان ایده های نوین،‌ عضو هیات مدیره است.

 

علی اشرف ریاحی که همسر زینب نعمت زاده یکی از دختران وزیر سابق صمت دولت تدبیر و امید است، در شرکت های خاندان نعمت زاده مثل شرکت توسعه تجارت نعمت، حضور دارد و نماینده این شرکت در شرکت کیمیا صنایع دالاهو می باشد. شرکت توسعه تجارت نعمت، شرکتی است که شاهد حضور مریم بختیار (همسر مهندس نعمت زاده) و زینب خانم هستیم. به هر حال نام علی اشرف ریاحی در پرونده تخلفات در شرکت بازرگانی پتروشیمی، شنیده شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: