صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 23
کد خبر: ۵۱۷۸۷

واکنش موسوی به ادعاها درباره خرابکاری و حملات سایبری عليه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به ادعاها در باره خرابكاري و حملات سايبري عليه كشورمان توسط برخی دولتها و رژیم‌ها پاسخ داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگوئی با خبرنگاران به ادعاها در باره خرابكاري و حملات سايبري عليه كشورمان توسط برخی دولتها و رژیمها پاسخ گفت که در زیر می آید:



سوال: با توجه به ادعاهايي كه اخيرا در فضاي رسانه اي شاهد آن هستيم، آيا شما تاييد مي كنيد كه حملات سايبري به كشور انجام شده است؟

 

پاسخ: "هزاران حمله سايبري به صورت روزانه به زيرساخت هاي كشور مي شود كه چيز جديدي نيست، اكثراین حملات بدون هيچ تاثيري توسط سامانه هاي پدافند و "تيمهاي واكنش به حوادث كامپيوتري" ما دفع مي شوند. در چندماه اخير چند حمله سايبري با ابعاد گسترده تر هم به زيرساخت هاي كشور رخ داده كه با تحليل ابعاد و فناوري بكار رفته مي توان گفت از ناحیه دولتها پشتیبانی یا انجام شده است. خوشبختانه مهاجمان به اهداف اصلي خود دراين حملات نرسيده اند. بررسي هاي فني و الكترونيك فارنزيك توسط متخصصان داخلي انجام شده و دولتهاي حمايت كننده و هدايت كننده حملات (در بعضي موارد دولت حامي) به همراه گروه هاي مباشر اين حملات شناسايي شده اند.


حجم ارتکاب به جرائم و اعمال نقض مقررات بین المللی که اکثر اعمال این مورد اخیر توسط دولت آمریکا صورت می گیرد یک مسئله نگران کننده برای همه جهان است که جامعه بین المللی باید پاسخ مناسبی به آن بدهد.



سوال: آيا خرابكاري ها و آتش سوزي هاي اخير ناشي از اين حملات بوده است؛ مخصوصا با توجه به خبري كه در مورد دستور رييس جمهور آمريكا براي حمله سايبري به ايران و چند كشور ديگر منتشر شده است؟

 

پاسخ :"خير، آتش سوزي هاي اخير ربطي به حملات سايبري نداشته است. در مورد دستور آقاي ترامپ خیلی طبیعی است که بگوئیم از این پس هر حمله سایبری به ایران بشود مظنون اصلی دولت آمریکا خواهد بود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.


ما پیگیری بین المللی این دستور غیر قانونی و مجرمانه و اثبات مسئولیت دولت آمریکا را در دستور کار قرار خواهیم داد. همچنین حق را برای دفاع مشروع و پاسخ متناسب و مقتضی به تجاوز و لطمه به کشورمان را به حملات سایبری و غیر سایبری محفوظ می داریم.

 

سوال: آيا ايران پاسخي به اين حملات داده يا قصد دارد كه بدهد؟

 

پاسخ: "اجازه بدهيد كه اول روشن كنم كه برعهده گرفتن غير رسمي یا بلوفهای توخالی در انتساب هر حادثه اي كه در كشور ما رخ مي دهد توسط دیگران نشان دهنده اوج استيصال و دست بسته بودن آنهاست وگرنه آتش سوزي محدود در جنگل و پالايشگاه و غيره در فصول تابستان نه عجيب است و نه مختص به امسال بوده است.پس آنچه توضيح مي دهيم الزاما ربطي به حوادثي كه در ذهن شماست ندارد.


ايران حق خود در انجام عمل متقابلِ مناسب و متناسب را در زمان مقتضي محفوظ مي داند. ما ممکن است در دفاع از خود در مقابل حملات سایبری از هر وسیله ای اعم از فضای سایبری یا سایر جنگ افزارها استفاده کنیم.


علاوه بر اين، ما همه تلاش خود را بکار خواهیم بست تا مسئولیت بین المللی کشوری که آغاز کننده یا تسهیل کننده چنین حملاتی باشد را اثبات کرده و آنها را در مقابل اعمال غیر قانونی خود پاسخگو نماییم./ العالم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: