صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 28
کد خبر: ۵۲۴۹۲
راهبرد معاصر بررسی می کند:

توجیه جنایات آمریکا بعد از جنگ جهانی؛ پیام فیلم سگ شکاری

فیلم سگ شکاری،  با سخنرانی رادیویی چرچیل و کمیته اجرایی سنا درباره آزادی دریاها و اجازه حرکت کشتی های مختلف به ورود در آب های آزاد شروع می شود، در واقع داستان فیلم با این سخنرانی مشخص می شود، طی این سخنرانی کمیته روابط خارجی سنا: کشتی های تجاری ما باید آزاد باشند تا به کشورهای دوستمان برسانند و کشتی های ما باید توسط نیروی دریایی آمریکا محافظت شود وچرچیل در حال دلداری دادن به سربازان و آمار کشته شدگان سخن می گوید  در طول جنگ در اقیانوس اطلس بیش از 3500 کشتی حامل میلیون ها تن محموله غرق شدند و 72 هزار و دویست نفر کشته شدند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آمریکا سعی دارد در فیلم ها خود را ناجی دنیا به نمایش بگذارد به همین منظور برای بازسازی روحیه مردم خود به ساخت فیلم هایی درباره جنگ جهانی روی آورده است. در این فیلم ( GREY HOND)، ناو سگ شکاری به عنوان نماد آمریکا و مصداق قدرت و استواری آمریکا در برابر نازی ها و کشورهای اشغالگر و عامل اصلی نجات مردم جهان در جنگ جهانی  معرفی می شود.

 

خلاصه فیلم

فیلم سگ شکاری محصول سال 2020 به تازگی در پلتفرم آنلاین به نمایش درآمده، فیلم جدید بازیگر  مشهور هالیوود، تام هنکس که اولین فیلم او پس از بهبودی از بیماری کرونا است. سگ شکاری محصول سونی پیکچر است که در پلتفرم آنلاین اپل تی وی به نمایش درآمد و تام هنکس همزمان در بازیگری وفیلمنامه نویسی حضور دارد، کارگردان این فیلم آرون اشنایدر است. تام هنکس بازیگری که استاد بازی های متفاوت است و دارای یک پرستیژ بازیگری خاص خود است که به نقش، زندگی می بخشد و جزو بازیگرانی است که فیلم با کیفیت پایین کمتر در آثار او دیده می شود.

 

فیلم سگ شکاری،  با سخنرانی رادیویی چرچیل و کمیته اجرایی سنا درباره آزادی دریاها و اجازه حرکت کشتی های مختلف به ورود در آب های آزاد شروع می شود، در واقع داستان فیلم با این سخنرانی مشخص می شود، طی این سخنرانی کمیته روابط خارجی سنا: کشتی های تجاری ما باید آزاد باشند تا به کشورهای دوستمان برسانند و کشتی های ما باید توسط نیروی دریایی آمریکا محافظت شود وچرچیل در حال دلداری دادن به سربازان و آمار کشته شدگان سخن می گوید  در طول جنگ در اقیانوس اطلس بیش از 3500 کشتی حامل میلیون ها تن محموله غرق شدند و 72 هزار و دویست نفر کشته شدند.

 

سگ شکاری به جنگ در دریای اطلس در دوران  جنگ جهانی دوم می پردازد، فرمانده ناو سگ شکاری مامور مقابله با حملات نیروی دریایی آلمان در این منطقه شود و تار و مار کردن آنهاست،  نقش تام هنکس به عنوان فرمانده ناو، کلیدی و مهم است که این فرمانده درزندگی با فراز ونشیب های زیادی روبه رو بوده و جنگ مانع از ازدواج او شده با این حال در برخورد با سربازان و تنبیه آنان با ملایمت برخورد می کند که در تقویت روحیه و انگیزه سربازان تاثیر مثبت دارد.

 

زیردریایی هایی آلمانی قصد غرق کردن کشتی های متفقین را دارند، در مقابل ماموریت ناو سگ شکاری انهدام زیردریایی های آلمانی است، ناو آمریکایی در حین اجرای این ماموریت  به کشتی های دیگر که در حال غرق شدن هستند کمک می کند، فیلم،  اقیانوس اطلس و کشتی های در حال عبور از آن را نماد جهان و مردم ساکن در آن نمایش می دهد که در برابر هجوم آلمان ها پناهگاهی جز ناو آمریکایی ندارند و سرانجام با جسارت و فداکاری ناو سگ شکاری نجات پیدا می کنند. با انعکاس نور بر فرمانده ناو سگ شکاری در حالی که  در برابر معبود خود زانو زده و شکرگزاری می کند فیلم به پایان می رسد.

 

نقد فیلم سگ شکاری

فیلم سگ شکاری در دوران کرونا در پلتفرم اکران آنلاین قرار گرفت و تام هنکس با اظهار نگرانی اعلام کرد: فیلم سگ شکاری مخصوص سینما ساخته شده و بیننده باید جلوه های ویژه را در سینما ببیند، در جلوه های ویژه و مشابه سازی با ناو و رعایت سیستم نظامی یک اثر دقیق را روایت می کند ولی ریتم فیلم کند و فقدان یک درام پررنگ در کار باعث می شود مخاطب با اثر همراهی نکند و در مجموع یک اثر اکشن جذاب به حساب نمی آید و بیشتر برای علاقمندان به نیروی دریایی وکشتیرانی فیلمی تخصصی محسوب می شود،  دوربین به ناو شخصیت داده است و زاویه دوربین از نگاه ناو فیلمبرداری شده که به یک شی بی جان توانسته جان بخشی کند و با ناو، مخاطب علاقمند به جنگ جهانی همراه خواهد بود، بازی تام هنکس مانند همیشه چشم نواز و قابل توجه است و بازیگری است که از لحاظ بازیگری کم فروشی نمی کند.

 

سگ شکاری در ژانر خود یکی از بهترین فیلم هایی است که نبرد دریایی و ناو جنگی در دوران جنگ جهانی دوم رابه نمایش گذاشته است. استفاده از سی جی آی، ضربه ای به فیلم نزده و کارگردان توانسته از تمام توانایی های موجود استفاده کند.

 

کراوس یک دریانورد حرفه ای بوده که برای اولین بار در سال ۱۹۴۲ به عنوان فرمانده ناو "Greyhound" مامور به عبور از آتلانتیک شمالی شده است،  در واقع ماموریت اصلی او تلاش برای رساندن کاروانی متشکل از ۳۷ کشتی متفقین بوده که می بایست در مقابل تهدیدات نیروی دریایی آلمان محافظت می شدند.

 

شخصیت کاریزماتیک کاپیتان به گونه ای طراحی شده که ایرادات جزیی فیلم را پوشش می دهد و شخصیت پردازی فیلم از نقاط قوت فیلم است، فیلم هایی که در دریا و جنگ دریایی ساخته می شوند برای بیننده جذابیت کم تری دارد و در واقع این فیلم بیشتر برای بیدار کردن حس وطن پرستی آمریکایی ها ساخته شده است.

 

فیلم های در حوزه جنگ دریایی به علت محدودیت فضای مانوور در سکانس ها، برای مخاطب کسالت آور و فاقد جذابیت لازم است که فیلم سگ شکاری هم از این قاعده مستثنی نیست. از نکات جذاب فیلم سگ شکاری، نبرد فرماندهان متحدین و متفقین است که مانند بازی شطرنج، کشتی و ناوهای خود را جابجا و به همدیگر حمله می کنند.

 

ناو یو اس اس بونهوم ریچارد  آمریکا در آتش سوخت

آتش سوزی در ناو هواپیمابر جنگی  یو اس اس بونهوم ریچارد همزمان شد با پخش فیلم سگ شکاری درباره قدرت نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس اطلس و تلاش هالیوود برای بازسازی روحیه و تقویت انگیزه نیروی دریایی آمریکا است،شعله های آتش در عرشه ناو هواپیمابر بونهام ریچارد و ناتوانی کدخدا در مهار آتش، نماد شکسته شدن هیمنه آمریکا در عصر انفجار اطلاعات است که پنهان کردن این گونه حوادث تقریبا غیر ممکن شده است، حجم آتش سوزی به حدی بوده که بازسازی آن به اندازه بودجه ای معادل زمان ساخت هزینه دارد، سیاست قلدر مابانه و زورگویی در دنیا سبب شده خشم و نفرت ملت ها مانند آتش زیر خاکستر منتظر وزیدن نسیمی است تا شعله ور شود در آن صورت دنیا بیش از پیش شاهد وقوع حوادثی این چنین خواهد بود و تجهیزات گران قیمت آمریکا به جای لشکر کشی به اقصی نقاط عالم می بایست توانش را صرف حفاظت و نگهداری از خود کنند، هالیوود سعی دارد در میدان جنگ نرم از فرو پاشی سیاست محکوم به شکست آمریکا جلوگیری نماید، اما خون های به ناحق ریخته میلیون هاانسان بی گناه دامن پلید سردمداران کاخ سفید را گرفته و زمان برای تطهیر و ظاهر سازی گذشته و این گونه اقدامات بی فایده است.

 

جایگزین کردن کشتی جدید  با ناو «یو اس اس بونهام ریچارد»  برای ارتش آمریکا هزینه ۴ میلیارد دلاری دارد. با وجود اطفای حریق در ناو «یو اس اس بونهام ریچارد» ابعاد اصلی و دلیل این حادثه همچنان در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مقامات آمریکا با پنهان‌کاری حاضر به تشریح حقیقت ماجرا نیستند.

 

جمع بندی

در سال های گذشته تعداد معدودی فیلم درباره عملیات های دفاع مقدس در دریا شاهد بوده ایم، اما در چند سال اخیر کم کاری از طرف مسولین امر را شاهد هستیم، با توجه به افزایش چشمگیر توان نیروی دریایی نیروهای مسلح ضروری به نظر میرسد  عملیات ها و رشادت های رزمندگان و قابلیت های دفاعی کشور که به لحاظ طبقه بندی امکان انتشار دارد می بایست در دستور کار تهیه کنندگان و فیلمسازان قرار گیرد،  از گوشه و کنار می شنویم عدم وجود قهرمان یکی از مشکلات سینمای ایران است در حالی که زندگی برخی فرماندهان تا شهادت آنان در حد اسطوره های دست نیافتنی تاریخ است، امید که در این میدان نبرد نابرابر به لحاظ امکانات وسرمایه مادی رسالت فرهنگی خود را با ایثار و تلاش به انجام رسانیم.

 

هالیوود برای ساختن فیلم های هدف دار که عمدتا تقویت وجهه شکست ناپذیری سربازان آمریکایی و انتقال قدرت بلا منازع آنان به مخاطب سرمایه گذاری گسترده ای نموده، نکته قابل تامل،  همزمانی اکران این گونه فیلم ها با حوادث واقعی است، یا قبل از اجرای یک عملیات گسترده یک فیلم مشابه حوادث آینده ساخته و اکران می شود، به تعبیری هالیوود را می توان بخشی از ساختار نظامی، امنیتی آمریکا به حساب آورد که در خط مقدم جبهه فرهنگی استکبار مسیر را برای جنایات آنها هموار می نماید و در مرحله بعد دست های آلوده به خون انسان های بی گناه را با پوششی فریبنده پنهان و فرماندهان تروریست را به عنوان انسان های فداکار و قهرمان جلوه می دهد، استفاده از یک سوژه مربوط به جنگ جهانی نیز در همین راستا می باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: